Prevare građana na društvenim mrežama sve su učestalija praksa. Gotovo da ne prođe niti dan da se na mrežama ne pojavi neki novi način prevare, najčešće uime poznatih brendova ili pak javnih gradskih tvrtki. Faktograf je već u više navrata pisao o prevarama povezanim s javnim gradskim prijevoznikom u Zagrebu – Zagrebačkim električnim tramvajem u sklopu kojih se pojavljuju oglasi koji nude godišnje i polugodišnje karte po nerealnom niskim cijenama.
Tako se na Facebook stranici “Javni prijevoz u Zagrebu” koja nije službena Facebook stranica ZET-a pojavila objava u kojoj se navodi da ZET povodom 115. godišnjice građanima nudi polugodišnje karte po svega 2 eura:
🇭🇷 Besplatan javni prijevoz za stanovnike Zagreba!
🎉 Povodom 115. godišnjice ZET nudi limitiranu transportnu karticu.
Uživajte u besplatnim vožnjama tijekom 6 mjeseci za samo 2 € (18,95 HRK)!
🚌 Osvojite novi mjesečni pokaz i koristite sve vrste prijevoza u Zagrebu i okolici bez ograničenja za samo 2 € (18,95 HRK) tijekom 6 mjeseci!
⏳ Požurite, bit će samo 500 jedinstvenih kartica po ovoj posebnoj cijeni!
👇 Kliknite na link za više informacija! 👇
ZET: Profil je lažan
Da se radi o lažnoj stranici i lažnoj rasprodaji polugodišnjih karata, potvrdili su i iz samog ZET-a putem službene Facebook stranice.
“Zbog pojave profila koji se lažno predstavlja kao tvrtka Zagrebački električni tramvaj, nudeći određene pogodnosti te se tako obmanjuju korisnici društvene mreže Facebook, napominjemo kako je ZET – Zagrebački električni tramvaj jedini pravi profil naše tvrtke.
Uočite li stranicu koja se oglašava kao – Javni prijevoz u Zagrebu – savjetujemo vam da ne odabirete ponuđene opcije u njihovim objavama te da ne ustuapate svoje osobne podatke.
Što se tiče aktualnih objava, a vezani su uz tvrtku, one su vidljive isključivo na našem službenom profilu”, naveli su iz ZET-a uz snimku zaslona objave na lažnoj stranici za prodaju karata.
Radi se o klasičnom primjeru pokušaja prevare korisnika društvenih mreža
Nije ovo prvi put da se građane pokušava prevariti kako bi prikupili njihove osobne podatke i podatke o kreditnim karticama, a sve pod krinkom vrlo povoljne karte za javni prijevoz.
Više je stvari koji upućuju na to da se radi o klasičnoj prevari kakve se mogu gotovo svakodnevno pronaći na društvenim mrežama. Facebook stranica je kreirana samo za potrebe navodne rasprodaje jer ne postoji niti jedna druga objava, a Facebook stranica ima svega 2 pratitelja, za razliku od službene Facebook stranice ZET-a koja ima više od 6 tisuća pratitelja. Također, stranica nema ispunjene gotovo nikakve informacije koje bi upućivale na to da se radi o službenoj stranici neke tvrtke. Link na koji korisnici trebaju kliknuti kako bi ostavili svoje podatke je na sumnjivoj domeni koolestkats.com, a ne na domeni javnog prijevoznika www.zet.hr.
Klik na poveznicu vodi na stranicu koja ima logo ZET-a i na kojoj piše sljedeće: “Čestitamo! Možete dobiti jubilejsku kartu vodeće prijevozničke tvrtke „ZET“ za javni prijevoz. Povodom 115. godišnjice tvrtka organizira novi natječaj uz podršku gradske uprave. Možete osvojiti jednu od 500 ograničenih karata koje omogućuju korištenje svih vrsta javnog prijevoza! Kako bismo poboljšali naše usluge, ispunite kratku anketu i odgovorite na tri pitanja. To vam donosi neograničenu kartu za prijevoz.”
U nastavku se korisnike moli da popune kratku anketu koja se sastoji od tri pitanja, a nakon popunjavanja ankete otvara se prozor s “kutijama” u sklopu kojih treba pronaći onu u kojoj se nalazi kartica koja navodno vrijedi kao polugodišnja karta.
Nakon što “pronađete” karticu, od vas se traži da ispunite obrazac s osobnim podacima. Osim osobnih podataka, traže se i podaci o kreditnoj kartici.
Česti su lažni nagradni natječaji, prevare i phishing kampanje
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca i tvrtki koje nude poklone ili ‘prodaju’ proizvode renomiranih proizvođača po izrazito niskim i povoljnim cijenama. O takvim prijevarama Faktograf je pisao u više navrata.
Također, internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža vrlo često obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka.
Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.
Zaključno, rasprodaja polugodišnjih karata na stranici Javni prijevoz u Zagrebu je lažna. Potvrdili su to i iz samog ZET-a, a postoji i više elemenata po kojima je lako moguće zaključiti da se radi o još jednom pokušaju prevare korisnika društvenih mreža.