Korisnici društvenih mreža proteklih dana dijele screenshot web stranice za praćenje letova Flightradar24 (arhivirano ovdje i ovdje), koji prikazuje let zrakoplova unutar zračnog prostora Irana te tvrde da je u pitanju kineski zrakoplov kojim Kina šalje (vojnu) pomoć Iranu.
Jedan od korisnika (arhivirano ovdje) navodi:
“Radarska snimka pokazuje kineski avion koji se kreće putanjom koja je zatvorena za prelete, nosi pomoć u naoružanju Iranu, nikome ne pada na pamet da ga na bilo koji način ugrozi, sve je jasno ko i šta je Kina danas!”.
Drugi korisnici (arhivirano ovdje) pisali su da je Kina poslala već nekoliko zrakoplova Boeing 747 ka Iranu, pozivajući se pritom na “američke medije”.
“Kina je počela isporučivati pomoć Iranu, najvjerojatnije vojnu opremu – Yahoo. Od početka rata u Iranu su sletjela tri teretna zrakoplova Boeing 747. Ova vrsta transportera se obično koristi za prijevoz vojne opreme i oružja, te se unajmljuje za letenje po vladinim ugovorima”, navodi se na jednom od korisnički profila (arhivirano ovdje).
The Telegraph je cijelu teoriju izveo samo iz screenshota s platforme FlightRadar24
Te su tvrdnje utemeljene na proizvoljno protumačenim podacima s web stranice Flightradar24 što su utvrdili faktčekeri u tekstu objavljenom na portalu Newsguard. Predmetna informacija temeljena je na screenshotu koji je pokazivao zrakoplovnu rutu leta kompanije Cargolux, a viralno je dijeljen na svim društvenim mrežama (arhivirano ovdje i ovdje). Njezinom širenju bitno je pridonijela činjenica da su je prenosili i mainstream mediji, prvenstveno britanski The Telegraph, koji je objavio vijest pod naslovom “Kina je poslala misteriozni transportni zrakoplov u Iran”.
U toj vijesti Telegraph je napisao kako su u danima nakon što je Izrael napao Iran tri teretna zrakoplova poletjela iz Kine, a trag na radaru im se izgubio kada su bili blizu Irana. “Misterij još pojačava činjenica da su planovi leta pokazivali kao krajnju destinaciju Luksemburg, ali se čini da zrakoplov nije nikada letio blizu europskog neba”, navodio je Telegraph te dodao kako postoji “zabrinutost oko toga što je moglo biti poslano iz Kine u pravcu Irana dok bijesni rat Teherana s Izraelom”. Potom su se pozvali i na riječi neimenovanog zrakoplovnog stručnjaka koji je kazao da se taj tip zrakoplova, Boeing 747 freighters, obično koristi za prijevoz vojne opreme i oružja te da ga unajmljuju države, kao što se i navodi u jednom od statusa.
Kao jedini dokaz za svoju teoriju Telegraph je stavio već spomenuti prikaz zaslona s portala Flightradar24. No, kasnije u tekstu i sami navode kako u ovom trenutku nije moguće znati što se u tim avionima prevozilo. “Osim ako se ne provede nezavisna inspekcija, nije moguće znati točno što su teretni zrakoplovi prevozili”, napisao je Telegraph. I dok je britanski medij time priznao da ne zna što je bilo u zrakoplovima, na društvenim mrežama se ta teorija o kineskom slanju oružja Iranu proširila kao da je potvrđena.
Prema portalu FlightRadar24 ni jedan Cargoluxov zrakoplov nije sletio u Iran
U prikazu zaslona radilo se o zrakoplovima kompanije Cargolux koja je djelomično u vlasništvu kineske kompanije China’s Henan Civil Aviation Development & Investment Co (HNCA). Faktčekeri NewsGuarda korištenjem brojeva letova prikazanih na snimkama zaslona i povijesti letova na stranici Flightradar24 utvrdili su da “niti jedan od referenciranih Cargolux letova nije sletio u Iran, niti je preletio iranski zračni prostor”.
Ovu informaciju NewsGuiardu potvrdio je glasnogovornik servisa Flightradar24 Ian Petchenik, koji je istaknuo da Cargoluxovi zrakoplovi nisu ušli u iranski zračni prostor u vrijeme sukoba Izraela i Irana. Snimke zaslona koje navodno prikazuju let iznad Irana, objasnio je glasnogovornik Petchenik, “prikazuju privremeno procijenjenu rutu, jer Flightradar24 nije više imao podatke o stvarnom kretanju zrakoplova”.
Cargolux: Ni jedan naš let ne koristi iranski zračni prostor
Informaciju o letovima svojih zrakoplova u Iran demantirala je i kompanija Cargolux. Na internetskoj stranici kompanije objavljena je “važna obavijest”, u kojoj se navodi:
“Svjesni smo nedavnih informacija i izjava koje kruže društvenim mrežama o navodnim nedavnim letovima kompanije Cargolux koji koriste iranski zračni prostor, a koje se temelje na podacima dostupnima putem javno dostupne aplikacije. Cargolux ovim putem izričito tvrdi da nijedan njezin let ne koristi iranski zračni prostor. Te netočne tvrdnje očito su nastale kao rezultat prikazanih projekcija putanja na FlightRadar24, koje se pojavljuju kada se signal zrakoplova izgubi zbog ometanja (jamminga) te ne odražavaju stvarnu putanju leta zrakoplova. Te projicirane putanje koriste se za stvaranje lažne naracije o tome da Cargolux prelijeće ili slijeće u Iran. Detaljne informacije o ograničenjima aplikacije FlightRadar24, osobito kada zrakoplovi ulaze u zračni prostor u kojem dolazi do ometanja ili lažiranja signala (spoofinga), dostupne su na njihovoj internetskoj stranici”, napisali su i dodali da i druge zrakoplovne kompanije mogu biti pogođene netočnim podacima koji se prikazuju putem takvih javno dostupnih aplikacija.
“Cargolux koristi najsuvremenije tehnološke sustave, slične onima koje koriste sve velike zrakoplovne kompanije, čime osiguravamo da u svakom trenutku znamo točan položaj naših zrakoplova. Naši sustavi za praćenje letova pružaju podatke u stvarnom vremenu, koji potvrđuju da nijedan let nije ušao u iranski zračni prostor. Sve tvrdnje koje govore suprotno potpuno su neutemeljene. Ostajemo predani održavanju najviših standarda sigurnosti i transparentnosti u svim našim operacijama”, naveli su u demantiju tvrdnji da lete u Iran iz tvrtke Cargolux.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Nije tajna da su Kina i Iran posljednjih godina ojačale svoju suradnju na mnogim područjima, pa tako i na vojnom, no to ne znači i da je Kina poslala svoju vojnu opremu Iranu u posljednjoj eskalaciji sukoba s Izraelom u koju se uključio i SAD. Ono što je sigurno, dokaz da je ta vojna pomoć poslana ne može biti prikaz zaslona s platforme koja prati letove u svijetu. Jer se na toj platformi nikako ne može vidjeti što određeni zrakoplov prevozi. Kao što je to i napisao Telegraph u svom tekstu, to može utvrditi samo neovisna inspekcija.
Zaključno, prikazi zaslona i podaci servisa FlightRadar24 nisu dokaz da je Kina u teretnim zrakoplovima poslala vojnu opremu i pomoć Iranu. Na nepouzdanost screenshota stranice FlightRadar24 kao dokaza upozorio je glasnogovornik spomenutog servisa, a tvrtka Cargolux demantirala je da su njezini zrakoplovi letjeli nad Iranom i slijetali u tu zemlju za vrijeme aktualnog sukoba s Izraelom. Zbog toga označavamo da navedenim statusima nedostaje kontekst kako je do te teorije o slanju vojne pomoći došlo.