Pod povećalom

Nezadovoljni radnici Wolta organizirali bojkot, tvrtka traži da imenuju predstavnike za pregovore

"Nestali su bonusi i sada radimo više, za manje para. Ne možemo svoja tijela stavljati na liniju i zauzvrat dobiti toliko malo", kazao je za Faktograf dostavljač Robin Rajan.
Foto: HINA/ Admir BULJUBAŠIĆ/ abu

“Primijetili ste da je velik broj dostavljača odlučilo ne raditi od petka do nedjelje u Zagrebu. Naime, strani i domaći dostavljači su se udružili u inicijativu koja želi vratiti dostojanstvo dostavljačima. Već mjesecima neprekidno smanjujete naknade za dostave i bonuse, a sad je to smanjeno u tolikoj mjeri da je ovaj posao postao potpuno neisplativ”, navodi se u zahtjevima kojega su domaći i strani dostavljači u Zagrebu, ujedinjeni u zajedničku inicijativu, kasno u nedjelju navečer poslali Woltu.

Nakon akcija u Zadru i Splitu, nastavak u Zagrebu

Nakon prosvjeda i štrajkova u Zadru i potom u Splitu, akcije koje su za vikend organizirali zagrebački dostavljači znak su nagomilanog nezadovoljstva ovom platformom za dostavu hrane.

Akcije su organizirane u petak i nedjelju, dan prije i dan nakon koncerta Marka Perkovića Thompsona, budući da su radnici pretpostavili da će tada potražnja za dostavama biti i viša nego inače. Odbili su se priključiti na aplikaciju ili su odbijali dostave.

U subotu je aplikacija isključena na inicijativu samog Wolta. Radnici smatraju da su razlog isključenja bile njihove akcije, dok iz Wolta na naš upit odgovaraju da “zbog glazbenog događaja koji se održao ovaj vikend na Hipodromu i dolaska više od pola milijuna posjetitelja, Wolt je privremeno obustavio dostave na području grada Zagreba tijekom tog dana”.

“Tu odluku donijeli smo isključivo iz sigurnosnih i logističkih razloga – velik broj ljudi te zatvaranja prometnica i izmjene u prometu onemogućili su pouzdanu i sigurnu isporuku narudžbi. Naše službe podrške bile su dostupne svim korisnicima, partnerima i partnerima dostavljačima za bilo kakva pitanja, ili dodatne informacije”, dodaju iz Wolta.

Velik pad cijene po dostavi

U svojim zahtjevima dostavljači dalje pišu kako su samo u ovoj godini plaćanja smanjena otprilike za 40 posto.

“U jeku najgore inflacije od početka postojanja hrvatske države, enormnog rasta životnih troškova, u vremenu kada apsolutno sve tvrtke u svim djelatnostima dižu plaće svojim radnicima, nama zarada pada za 40 posto. To nas je dovelo pred zid i sada smo se odlučili na dvodnevni štrajk”, piše u zahtjevima.

Jedan od organizatora i dugogodišnji dostavljač Nader Wahesh koji je bio aktivan i u inicijativi ReWolt, u kratkom telefonskom razgovoru za Faktograf također je istaknuo kako je dostavljačima voda došla do grla.

“Strani radnici sami su se pobunili. U posljednjih mjesec dana cijena po dostavi smanjena je za između 10 i 20 centi”.

I ovaj put, kao u slučaju štrajka u Splitu, radnici su se organizirali putem grupe na WhatsAppu koja trenutno broji više od 500 članova. U njoj su dijeljeni zahtjevi i prava koja radnici imaju, na engleskom i hrvatskom jeziku, kao i najnovije informacije koje se tiču organizacije štrajka i komunikacije s Woltom.

Prema Waheshovim procjenama u WhatsApp grupi nalazi se 30 do 35 posto dostavljača koji rade preko Woltove aplikacije.

Limitirane dostave

Dostavljači smatraju kako su akcije bile uspješne.

U petak i nedjelju pratili su stanje na aplikaciji i primijetili da je dostava često bila limitirana na najbliže restorane i trgovine, povremeno je naručivanje čak bilo i potpuno onemogućeno, a ponekad se nudilo tek osobno preuzimanje. Također, gotovo cijeli dan Wolt je dostavljačima nudio 20-postotno povećanje cijena dostave.

Izvor: Snimka zaslona

Faktograf je kratko putem aplikacije WhatsApp razgovarao s dostavljačem Robinom Rajanom iz Indije.

On je četiri godine u Hrvatskoj, a kao dostavljač radi četiri mjeseca. Rajan je za Faktograf kazao kako dostavljači, pogotovo strani radnici, rade u teškim uvjetima.

“Većina nas radi prekovremeno u svakakvim vremenskim uvjetima, često bez pristupa osnovnoj infrastrukturi poput sanitarnih čvorova ili sigurnog mjesta za odmor. Pod velikim smo pritiskom da dostave obavimo brzo te ne osjećamo uvijek da nas kompanije ili lokalci poštuju. Većina nas često radi i do 12 ili 14 sati na dan, samo kako bismo preživjeli. Nema stvarne granice (radnog vremena, op.a.) jer smo plaćeni po dostavi, a ne po satu, tako da ako želimo preživjeti moramo ostati vani koliko god je moguće”, kazao nam je Rajan.

Upravo su povećanje plaćanja “kako bi na kraju mjeseca mogli primiti dostojanstvenu plaću”, kao i transparentno definiranje cijene dostave po različitim parametrima kao što su start, kilometar, težina, vrijeme čekanja jedni od glavnih zahtjeva dostavljača. Osim plaćanja, ističu kako je problem i izostanak bilo kakve komunikacije od strane uprave Wolta s dostavljačima.

Postaje neodrživo

I Rajan nam potvrđuje da je došlo do ozbiljnog pada cijena po dostavi.

“Nestali su bonusi i sada radimo više, za manje para. Postaje neodrživo. Ne možemo svoja tijela stavljati na liniju i zauzvrat dobiti toliko malo”, kaže.

Strani radnici okosnica su ovih akcija, iako su i ovaj put udruženi i domaći i strani dostavljači.

Rajan kaže kako je i drugim njegovim kolegama, također stranim radnicima, “dosta, kao i meni”. “Stalno razgovaramo o tome kako je u ovom poslu postalo teško preživjeti. Većina nas smo imigranti i osjećamo se kao da nas iskorištavaju… Ljudi se priključuju štrajku jer žele dostojanstvo i plaću od koje mogu živjeti”, dodaje.

Woltu smo poslali i niz drugih pitanja – je li u petak i nedjelju došlo do pada broja dostava, jesu li primili zahtjeve dostavljača i planiraju li na njih odgovoriti.

Konkretan odgovor nismo dobili, osim onog kako su “partneri dostavljači ključan dio poslovanja Wolta te su njihovo zadovoljstvo, sigurnost i povratne informacije izuzetno važni za kontinuirano unaprjeđenje naše usluge. Redovito provodimo interne ankete kako bismo razumjeli njihove potrebe i iskustva te u suradnji s partnerskim kompanijama, tzv. agregatorima radimo na osiguravanju konkurentnih uvjeta rada i kvalitetne dostave za krajnje korisnike i partnere”.

“Sa zadovoljstvom ćemo saslušati njihove prijedloge i zahtjeve te, zajedno s agregatorima, nastojati pronaći rješenja koja će zadovoljiti sve uključene strane, bez negativnog utjecaja na pozitivno korisničko iskustvo i kvalitetu usluge koju svakodnevno pružamo”, izjavili su iz Wolta.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Wolt: Treba nam još vremena

U međuvremenu smo od radnika saznali da im je stigao odgovor Wolta.

“Budući da je Wolt međunarodna kompanija, teme poput određivanja cijena i komunikacijskih kanala ne odlučuju se lokalno u Hrvatskoj”, stoji u odgovoru radnicima.

Zbog svega toga potrebno im je vremena kako bi se uskladili sa središnjicom, a povratno će se javiti do ponedjeljka, 17. srpnja. U međuvremenu od dostavljača žele da tijekom ovog tjedna imenuju predstavnika ili skupinu predstavnika, “uz objašnjenje koga predstavljaju u širem kontekstu grupe United Wolt Curriers”, stoji u odgovoru radnicima koje potpisuje generalni direktor Wolta Marin Šušnjar.

Za to će vrijeme dostavljači s plavim torbama i dalje – po kiši i suncu – dostavljati hranu i potrepštine.

“Aplikacije nas tretiraju kao da smo potrošni. Nema stvarne podrške, sustav ocjenjivanja je stresan i ako nešto pođe po zlu, gotovo je nemoguće doći do ljudske osobe. Zahtijevamo više odgovornosti i bolju komunikaciju. Također, rad po kiši ili drugim teškim vremenskim uvjetima može biti stvarno zahtjevan. Po vrućini je teško ostati hidratiziran, a veliki izazov predstavlja i pregrijavanje, pogotovo ako voziš bicikl ili skuter. Kiša, pak, dodaje drugu razinu poteškoća – ceste postanu skliske, pada vidljivost i održavanje hrane toplom postane problem”, zaključuje Rajan.

Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.