Razotkriveno

Facebook stranica “Kontakt s PBZ” nema nikakve veze s poznatom bankom

U opisu stranice navodi se kako se radi o "marketinškoj agenciji". Ista nema niti jednu objavu, ali ima jedan aktivni oglas.
Foto: Pixabay

Faktograf je u svom radu primijetio da su na društvenoj mreži Facebook počele nicati stranice koje imitiraju Privrednu banku Zagreb (PBZ). Nastalo je tako nekoliko FB stranica koje imaju sličan naziv, koji obično spaja riječ “kontakt” i ime banke PBZ.

Još uvijek je vidljiva FB stranica naziva “Contact – PBZ” koja ima 1,7 tisuća pratitelja i koja je nastala 16. srpnja ove godine, dok nekim drugima više ne možemo pristupiti. Prema podacima o transparentnosti stranice “Contact – PBZ”, njeni administratori se nalaze u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD).

“Poklon” od sto eura

U srpnju smo primijetili da navedena stranica ima više aktivnih oglasa. U jednom oglasu tvrdili su da banka “slavi rođendan” te da svim klijentima “daju 100 eura”.

Izvor: Screenshot Facebook

Ovako, pak, izgledaju pratitelji navedene stranice.

Izvor: Screenshot Facebook

Kada smo se Privrednoj banci Zagreb obratili u vezi navedenog oglasa i navodnog poklona od sto eura, iz PBZ-a su nam odgovorili kako se radi o lažnoj poruci.

“Naglašavamo da takvu poruku nije poslala Privredna banka Zagreb d.d. i da se radi o prijevarnoj poruci te molimo da se ni u kojem slučaju ne odgovara na poveznice sadržane u takvim porukama koje treba obavezno obrisati.

Dodatno, napominjemo da klijenti ni u kojem slučaju ne upisuju svoje osobne te ostale osjetljive podatke (podaci o broju kartice, CVV i sl.) u polja za upis na stranicama do kojih su došli putem poveznica iz sumnjivih mailova i poruka”, kazali su nam još tada.

Još jedna stranica koju smo također bili otkrili u srpnju, sličnog naziva, više nije dostupna. Međutim, tada primijetili da je stranica, prije nego što je preimenovana u “Contact – PBZ” nazvala “Contacta AF”.

Izvor: Screenshot Facebook

Ta ista stranica imala je aktivan oglas koji je trajao samo jedan sat.

Izvor: Screenshot Facebook

Sličan slučaj

Sve navedeno podsjetilo nas je slučaj slučaj o kojem smo već pisali. Naime, ovo ljeto Faktograf je identificirao niz sličnih Facebook stanica koje su nosile naziv koji spaja sintagmu “javni prijevoz” i grad, a putem kojih su se dijelile “besplatne” karte za javni prijevoz (Osijek, Karlovac, Split, Šibenik, Rijeka, Pula, Dubrovnik).

Većina stranica kreirana je u rujnu i listopadu prošle godine. Sve imaju izrazito mali broj pratitelja i oznaka “sviđa mi se”, većina manje od deset, dok primjerice stranica “Javni prijevoz u Puli” nema niti jednu oznaku “sviđa mi se”.

Facebook stranice kreirane su samo za potrebe kampanje, jer ne postoje druge objave osim onih u kojima se nude jeftine prijevozne karte. Također, stranice nemaju ispunjene gotovo nikakve informacije koje bi upućivale na to da se radi o službenoj stranici neke tvrtke, dok su neke i mijenjale nazive, kao što je primjer iz Rijeke.

Uz onaj Rijeke, Faktograf je naišao i na primjer stranice koja sada nosi nosi naziv “Transporte público en Cáceres”, dok je – otkada je kreirana pa do 10. lipnja – stranica imala naziv “Javni prijevoz u Zagrebu”.

Sve navedeno ukazuje da se radi o prevari i to o koordiniranim kampanjama, što su potvrdile i naše kolege sa španjolskog portala Maldita. Oni su u svom istraživanju identificirali više od tisuću lažnih stranica na Facebooku. Stranice su kreirane u više od 60 država i to u razdoblju između lipnja 2024. i srpnja 2025. godine.

Nova stranica kreirana jučer

No, da se vratimo na stranice koje nude kontakt s Privrednom bankom Zagreb. Sada smo primijetili da je nastala još jedna, nova, stranica koja ima sličan naziv, ovaj put “Kontakt s PBZ”.

Najnovija verzija stranice kreirana je jučer, 14. rujna, te nema niti jednog pratitelja i niti jednu oznaku “sviđa mi se”. Međutim, stranica ima aktivan jedan oglas koji traje samo 14 sati.

U opisu stranice navodi se kako se radi o “marketinškoj agenciji”. Ista nema niti jednu objavu, ali ima taj jedan aktivni oglas. Također, novonastala stranica “Kontakt s PBZ” nema podataka o administratorima.

U opisu oglasa ove stranice stoji tek “Kontaktirajte nas” te se nudi mogućnost slanja poruke stranici. Nema nikakvih dodatnih informacija koje bi mogle naznačiti o čemu se točno radi.

Izvor: Screenshot Facebook

Uz sve sumnjive aktivnosti koje krase stranicu, uporaba stock fotografija narančaste boje, nedostatak bilo kakvih informacija o čemu se točno radi, administratorima ili zašto stranica ima naziv “Kontakt s PBZ”, kao i činjenica da stranica nema nikakvih objava, potrebno je napomenuti da Privredna banka Zagreb ima službenu stranicu na Facebooku.

Službena stranica ima 95 tisuća oznaka “sviđa mi se” i isto toliko pratitelja. Kreirana je 29. lipnja 2011. godine, sadrži podatke o administratorima (27 iz Hrvatske i troje iz Italije), kao i broj telefona i e-mail adresu koji su povezani s PBZ-om.

Stoga ne nasjedajte, radi se o prevari!

Prevare građana sve učestalije

Kao što smo na Faktografu već pisali, prevare građana na društvenim mrežama sve su učestalija praksa. Gotovo da ne prođe dan da se na mrežama ne pojavi neki novi način prevare, najčešće uime poznatih brendova ili pak javnih gradskih tvrtki.

Prevaranti se na taj način žele domoći osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama građana, što može rezultirati ozbiljnim posljedicama.

Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.

Kao što smo također već pisali, najveći problem ovakvih internetskih prevara leži u tome što nekome tko se ne smatra naprednim internetskim korisnikom, djeluju legitimno. No, cilj im je prikupiti vaše osobne podatke i natjerati vas da uplatite veliku sumu novca kako biste navodno zaradili, a sve kako bi ukrali vaše osobne podatke i podatke o bankovnom računu i iskoristili ih u zlonamjerne svrhe. Takva vrsta prevare naziva se phishingom i najčešće se odvija putem e-mail poruka koje izgledaju kao stvarne, ali sve češće se događaju i na društvenim mrežama.

Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.

Zaključno, na Facebooku se pojavila još jedna stranica čiji naziv imitira naziv Privredne banke Zagreb, a koja ima aktivni oglas koji navodi da kontaktirate navedenu banku. Ne nasjedajte, radi se o prevari.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.