Pod povećalom

Što uče dječaci i djevojčice u prvim hrvatskim odvojenim školama?

Ružičnjak.hr

Željka Markić, predsjednica udruge U ime obitelji, objašnjava nakon konferencije „Obitelj i škola: Ključ odgoja za vrijednosti“ koja se održala pod pokroviteljstvom Predsjednice  Republike i Ministarstva znanosti i obrazovanja kako nije istina da njena udruga traži odvojene škole za dječake i djevojčice. Namjera je bila, tvrdi Markić, „predstaviti alternativne oblike obrazovanja“ poput odvojenih škola te modela školovanja djece kod kuće, od strane roditelja.

Ovaj potonji model školovanja u Hrvatskoj još zakonski nije moguć, za razliku od odvojenih osnovnih škola za dječake i djevojčice koji odnedavno djeluju u Zagrebu, a osnivač im je Roditeljski institut za odgoj i obrazovanje (RINO institut).

Katoličke škole

Osnivanje ovakvih škola u kojima se prakticira jednospolno obrazovanje moguće je prema važećem Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi koji predviđa da školu može osnovati svaka pravna ili fizička osoba koja od nadležnog ministarstva dobije potvrdu da ispunjava propisane tehničke uvjete. Kad je riječ o školi koja se financira iz privatnih izvora, ne postoji ni obaveza dokazivanja nadležnom ministarstvu da postoji nužnost osnivanja škole.

Prema opisu na stranici Instituta, RINO je „neprofitna  ustanova čiji je cilj pomoći roditeljima da otkriju ljepotu svoje zadaće, podupirući ih u nastojanju da svojoj djeci omoguće cjelovit, skladan i kvalitetan odgoj koji se temelji na dostojanstvu ljudske osobe i formaciji svakog učenika u njegovoj jedinstvenosti“. U Statutu prve osnovne škole za djevojčice Ružičnjak precizira se da je osnivač Vjerničko društvo RINO te da se uz Zakon o odgoju i obrazovanju na tu ustanovu primjenjuju i kanonske odredbe Zakonika kanonskog prava, Ugovori između Svete Stolice i RH te Ugovor između Vlade RH i Hrvatske biskupske konferencije.

Međunarodna mreža

„Suočeni s odgojnim izazovima s kojima se susreću današnje obitelji, započeli smo projekt otvaranja odgojno/obrazovnih institucija, konkretno vrtića te osnovnih i srednjih škola kako bismo pomogli roditeljima u intelektualnom, moralnom, fizičkom i duhovnom obrazovanju njihove djece u suradnji s vrhunskim nastavnicima“, stoji na web stranicama društva.

Za sada su uspjeli otvoriti jedan dječji vrtić, prošle godine otvorili su školu za djevojčice Ružičnjak, a ove godine i školu za dječake Lotrščak. Za sada nude obrazovanje tek za početne razrede osnovne škole, uz osigurani dnevni boravak.

„Osnovna škola Ružičnjak prva je škola u Hrvatskoj koju su pokrenuli roditelji. Također, to je i prva osnovna škola za djevojčice u Hrvatskoj“, navodi se na stranicama škole te pojašnjava kako je ta škola dio međunarodne mreže sličnih škola diljem svijeta.

I Ružičnjak i Lotrščak dijele istovjetne školske programe. U skladu sa zakonom, u školskom se programu primjenjuje nacionalni kurikulum, koriste se udžbenici koje je odobrilo ministarstvo, čita se ista lektira kao i u drugim školama. Međutim, prednost da postanu jedan od uniformiranih dječaka u Lotršćaku ili jedna od uniformiranih djevojčica u Ružičnjaku imaju “djeca Osnivača, braća i sestre učenika škole čiji roditelji prihvaćaju vrednote katoličke vjere i djeca djelatnika škole“. Za člana Vijeća roditelja „ne može se birati osoba čiji život nije u skladu s naukom Katoličke crkve“, a roditelji i nastavnici nekoliko puta godišnje idu na duhovne obnove.

Poticanje vrlina

Posebnost ovih škola je vježba u jačanju vrlina. Jednom u mjesecu provodi se individualni savjetodavni pedagoški rad gdje se promišlja vrlina mjeseca. U školskom kurikulumu to je navedeno pod stavkom „Rad na karakteru“. Dodatno se radi na vrlinama poput poslušnosti, odgovornosti, poštenja, iskrenosti, umjerenosti, samokontrole, zahvalnosti, radosti, velikodušnosti, marljivosti, skromnosti i poštovanja.

Učenice/učenici potiču se na njegovanje duhovnog života, traženje odgovora na pitanja o sebi, o smislu života, o svijetu i Bogu te razvijanje uvjerenja u okviru učenja Katoličke crkve.

Manje su rastreseni?

Suprotno predodžbama, u dokumentima škole i u znanstvenim istraživanjima na koje se pozivaju u RINO institutu, odvojene škole nisu zamišljene da bi se djevojčice učilo podređenom položaju, a muškarce dominantnoj ulozi. Ne, oni tvrde da je upravo suprotno – kod prisutnosti drugog spola u učionici, mladi dječaci ili djevojčice pretvaraju se da su ono što u stvari nisu, pa se dječacima, primjerice, teško odlučiti za sudjelovanje u dramskoj skupini, a curicama da se zainteresiraju za matematiku ili informatiku koje, navode, pod utjecajem okoline smatraju za muške djelatnosti. Kad su odvojeni, pripadnici oba spola mogu bez distrakcije, vjeruju u RINO institutu, lakše pronaći svoj identitet.

„Vremenski različit razvoj djevojčica i dječaka (fizički i psihički), psihološke i afektivne osobitosti svojstvene za oba spola te potreba ojačavanja spolnog identiteta u vrijeme razvojne dobi neki su od motivacijskih čimbenika koji su u novije doba, i u kulturološki različitim krajevima, doveli do ponovnog predlaganja i sve brojnijeg postojanja pedagoškog modela homogenih razreda“, navodi se u školskom kurikulumu.

Ili, kako se citira Maria Calvo Charro, profesorica na odjelu za javno pravo Sveučilišta Carlos III u Madridu: „Prisutnost suprotnog spola u školi važan je čimbenik rastresenosti jer ih čini osjetljivima na dobro mišljenje kolega, umjesto da se usredotoče na svoju osobnost bez kompleksa i bez bojazni. U jednospolnim učionicama, tijekom složenih i burnih godina adolescencije, dječaci i djevojčice mogu lakše razumjeti ulogu vlastitog spola. Razvoj osobnosti mora prethoditi socijalizaciji. Odvajanje jača njihovo samopouzdanje i omogućuje im bolje i slobodnije razvijanje svojih sposobnosti“.

Alternativa

Mada se pozivaju na znanstvena istraživanja o boljem uspjehu učenika koji idu u odvojene škole (a i sami na stranicama Instituta priznaju da su istraživanja kontradiktorna), iz programa se ne vidi da u svakodnevnom radu imaju različit pristup prema dječacima ili djevojčicama s obzirom na njihov stupanj zrelosti, već je naglasak na pukoj fizičkoj separaciji.

Ponavlja se tako klasična metoda U ime obitelji. “Predstavljanje” na konferenciji ne znači i zagovaranje. Pozivanje na znanost drugo je ime za promicanje njihova shvaćanja katoličkog nauka, ovaj put u školi.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.