“Gospodin Matko Glunčić izrekao je u televizijskoj emisiji o rezultatima PISA istraživanja pogrešnu, nespretnu i krajnje neprihvatljivu izjavu koja se odnosi na obrazovanje pripadnika nacionalnih manjina i osoba s posebnim potrebama. Međutim, on je već tijekom emisije uvidio svoju pogrešku i nastojao ju je razjasniti i ispraviti”, tvrdi ministar obrazovanja Pavo Barišić u intervjuu za Hinu (Jutarnji.hr).
Iako je i sam svjestan da je Glunčićeva izjava neprihvatljiva, za ministra obrazovanja ta je priča završena. Prema Barišiću, državni tajnik Glunčić je u ovom slučaju “pokazao moralnu svijest o odgovornosti za javnu riječ”. Iako se s različitih strana tražila Glunčićeva smjena/ostavka, za Barišića je “njegov slučaj zaključen” činjenicom da se naknadno ispričao (HRT). No, netočna je Barišićeva tvrdnja da je Glunčić već za vrijeme gostovanja u emisiji “Točka na tjedan” korigirao svoju šovinističku tvrdnju. Jasno se to vidi u snimci predmetne emisije, koja je u cijelosti dostupna na internetskoj stranici televizije N1.
Što je točno rekao
Donosimo transkript svega što je Matko Glunčić u emisiji “Točka na tjedan” kazao na ovu temu:
“Rezultati nisu katastrofični kao što se želi predstaviti. Mi smo u čitalačkoj pismenosti napravili napredak od 11 poena, iako smo i dalje ispod prosjeka. Međutim, to pokazuje da idemo prema naprijed jer je ta čitalačka pismenost ključna i za sva ostala temeljna znanja i za učenje. Tu smo u rangu velikog broja europskih država. Ne samo europskih, u rangu smo Kine, Islanda, Rusije i, koliko se sjećam, Austrije. Ono što mene veseli je da smo ispred jednog Izraela, koji je znanstvena velesila u znanosti. To po meni nije tako dramatično. Matematika je ostala tu negdje, nismo se makli ni za jedan bod otprije devet godina, ali opet smo odmah pored SAD-a i Izraela koji su znanstveno puno, puno ispred nas. Ono što je puno problematičnije je to prirodoslovlje koje je palo za 15 bodova u odnosu na prije devet godina. Međutim, tu smo opet u rangu jedne Mađarske, jedne Italije, Luksemburga, Latvije… Ispred smo opet Izraela. Moramo te rezultate uzeti s određenom sumnjom. S tim da, moram napomenuti da u prirodoslovlju su sve europske države pale ove godine. Tako da možda postoji jedan mali razlog i u samom tekstu. Naravno, ovo što ja kažem nije opravdanje i moramo raditi na tome da budemo još puno, puno, puno bolji i u tom prirodoslovlju. Ja se ne mogu zadovoljiti da budemo ispod prosjeka. Moramo biti iznad prosjeka i moramo uložiti sve moguće resurse da se to poboljša.
U ove rezultate ulaze prosječni. Ne uzimamo samo najbolje. Ono što sam istraživao sa svojim kolegama, u nekim državama se događa da oni jednostavno samo zamole djecu koja nisu dobra da ne dođu taj dan u školu. Kod nas su recimo u statistiku ušla čak i djeca s posebnim potrebama i nacionalne manjine. Tako da jednostavno, poznata je činjenica da je u našim školama inflacija odlikaša”.
Voditeljica emisije, novinarka Nataša Božić Šarić u ovom momentu ga je prekinula, kako bi ga upitala zbog čega proziva djecu koja pripadaju nacionalnim manjinama.
“Naravno, ne mislim to. Mi uzimamo sve zajedno unutra. To je dobro pitanje. Apsolutno”.
Da bi zatim Glunčić jednostavno nastavio gdje je stao:
“Tako da, imamo definitivno inflaciju odlikaša i to je ono što nije dobro kod nas. Veći dio tih odlikaša nisu pravi odlikaši i to se vidjelo prošle godine kad je XV. gimnazija napravila prijemni ispit i vidjelo se da nekih 40 posto tih odlikaša nije uspjelo proći prijemni ispit. Na tom se isto treba raditi. Pritisak roditelja je jednostavno prevelik, nastavnici počnu popuštati pod tim i počnu dijeliti ocjene koje nisu realne u obrazovanju”.