Katolička crkva se i u prošlosti vrlo jasno o tome svemu izjašnjavala, a nadbiskup Bozanić još je ranije jasno izrekao stav Katoličke crkve, a to je osuda svakog zločina. Nije to ništa novo, već samo pojašnjenje nekima koji nisu htjeli to shvatiti prije”, istaknuo je potpredsjednik Sabora Željko Reiner pozdravljajući molitveno-komemorativni susret kojeg su u povodu Dana sjećanja na žrtve holokausta organizirali Zagrebačka nadbiskupija i Židovski centar Hatikva.
Potpredsjednik Sabora tako je komentirao obraćanje zagrebačkog nadbiskupa kadinala Josipa Bozanića koji je dan ranije upozorio da treba „dati posebnu pozornost onome što se događalo u našoj sredini, u Hrvatskoj, bez ikakve zadrške ističući istinu o strahotama Jasenovca i drugih logora, stratišta nevinih ljudi“. Pritom je istaknuo kako je ideologija rasizma „usmjerena protiv Boga i čovjeka, nastala na neistini o čovjeku i o židovskom narodu, širila se mržnjom, do neizrecive mjere patnje, koju ni riječi ni slike ne mogu izraziti“.
Bozanić osudio “sve zločine” i u Jasenovcu i na Bleiburgu
Potpredsjednik Sabora Reiner u pravu je kada navodi da je kardinal Bozanić i ranije osuđivao svaku vrstu zločina. Za svog prvog službenog posjeta Spomen području Jasenovac 24. rujna 2009. uz osudu ustaških zločina te izražavanje boli za sve žrtve, ustvrdio je, međutim, i kako se službeni Kaptol ne dolazi nikome ispričati. S istog mjesta zavapio je i za istinom o žrtvama komunističkog režima, više puta spominjao žrtve i nepravdu Bleiburga, koji, tvrdi, nije posljedica Jasenovca, te zatražio istinu o broju žrtava u Jasenovcu. Na komemorativnom skupu povodom 70. obljetnice tragedije u Bleiburgu, pak, upozorio je na potrebu otklona od svih ideologija.
“Potreban nam je otklon od svih ideologija zla, fašizma, nacizma, komunizma. U našoj zemlji natopljenom krvlju važno je tražiti istinu. Ovo je polje hrvatske nade”, istaknuo je Bozanić u propovjedi.
Veličanje NDH u sklopu prenošene mise protumačeno kao “sloboda govora”
Međutim, usprkos ranijim osudama “svih zločina” od strane kardinala Bozanića, ne bi se baš moglo konstatirati kako se Katolička crkva o zločinima jasno izjašnjavala, kao što to navodi Reiner. Mnogi svećenici, što s crkvenih oltara, a što u javnim nastupima, vrlo jasno veličaju ustaštvo, kao i karakter ustaškog logora Jasenovac te negiraju holokaust. Dosta se prisjetiti Luke Prcele, priora dominikanskog samostana u Splitu koji je u izravnom prijenosu mise na hrvatskoj javnoj televiziji kazao kako predsjednici Kolindi Grabar Kitarović „ne može nikako oprostiti” izjavu u kojoj je ustvrdila da NDH nije bila samostalna te da je bila zločinačka. Splitski svećenik koji je s oltara veličao NDH, prošao je bez ikakve kazne. Prijavljen je Državnom odvjetništvu koje je utvrdilo da nije riječ o kaznenom djelu već prekršaju te je izdalo prekršajni nalog. No, sutkinja Prekršajnog suda procijenila je kako se radi o slobodi govora, a ne počinjenom prekršaju.
Svećenik i povijesničar Stjepan Razum još je jedan od crkvenih revizionista koji svoje tekstove nerijetko objavljuje na desničarskim portalima i u tiskovinama. Za njega je ustaški logor smrti Jasenovac „otrovna i sramotna laž“ , velikosrpski mit, a ne logor u kojem su ubijani Srbi, Židovi, Romi… . Ustaški pozdrav „Za dom spremni“ naziva „jednim od ljepših, a ubraja se u kršćanske i rodoljubne“.
Spada li i Vlado Košić u “Katoličku crkvu koja se jasno odredila”?
U najmanju ruku osebujni sisačko-moslavački biskup Vlado Košić hašku presudu bosanskohercegovačkim Hrvatima smatra skandaloznom. Jedan od njegovih „zapaženijih“ nastupa bio je na predstavljanju knjige Josipa Pečarića o pjevaču Marku Perkoviću Thompsonu. Tada je ustvrdio kako „ustaštvo nije bio fašizam, nego organizirano vojno djelovanje u obrani Hrvatske kao države“. Kada su prije dvije godine uhićena sedmorica muškaraca koji su izvikivali ustaški pozdrav na ulicama Knina, Košić je zatražio ostavku Davora Božinovića, ministra unutarnjih poslova, pitajući se kakva je to protuhrvatska vlast i je li moguće da hrvatska policija hapsi hrvatske branitelje. Na meti Košića su i mediji u „koje se Sotona kamuflirao“ i koji su „protuhrvatski, budući da ne šire istinu o hrvatskoj povijesti niti dopuštaju da se pročisti hrvatska sadašnjost“, a zalaže se i za lustraciju, odnosno otpuštanje „iz javnih službi svih pripadnika bivšeg komunističkog režima koji su mučili naše ljude, progonili ih i ubijali“.
Sisačko-moslovački biskup Košić, uz Valentina Pozaića, tada pomoćnog biskupa zagrebačkog te don Anđelka Kaćunka i franjevca Miljenka Stojića, bio je i jedan od potpisnika peticije za uvođenje pozdrava “Za dom spremni” kao službenog pozdrava Oružanih snaga. Peticijom se od predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović i tadašnjeg predsjednika HDZ-a Tomislava Karamarka tražilo da predlože izmjene Zakona o hrvatskoj vojsci kako bi se pozdrav “Za dom spremni” uveo u službenu vojnu uporabu.
“Iza tog pozdrava s obje strane nalaze se živi ljudi koji ga doživljavaju na različite načine i treba biti osjetljiv prema jednima i drugima” – poručio je, pak, Đuro Hranić,nadbiskup đakovačko-osječki komentirajući facebook statuse Andrije Vrbanića, župnika iz Ivankovca koji svoja obraćanja putem te društvene mreže nerijetko potpisuje sa “Za dom spremni”.
Glas koncila negira zločine
Ivan Miklenić, glavni urednik katoličkih tjednih novina Glas koncila, među ostalim, piše: “gnjusna je laž da je u Sisku bio ‘najveći i najzloglasniji dječji logor’ jer postoje i vjerodostojni crkveni dokumenti koji dokazuju da su i u Sisku i u Jastrebarskom bila prihvatilišta u koju su smještena tzv. ‘kozaračka djeca’, a to su bili domovi u kojima se sve činilo da se spasi život te djece, od kojih su brojna podlegla bolestima, neishranjenosti i iscrpljenosti”.
Zabrinutost činjenicom da se promocije revizionističkih djela održavaju i u prostorima Katoličke crkve, a posebno što se među osobama koje negiraju ili relativiziraju karakter ustaške države i razmjere zločina nalaze pojedinci visoko rangirani u crkvenoj hijerarhiji, izrazila je i Pučka pravobraniteljica. “Primjerice Stjepan Razum, svećenik i pročelnik odjela Nadbiskupskog arhiva u Zagrebu, inače i predsjednik Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac, još je 2012. tvrdio kako je jedna strana bila za samostalnu Hrvatsku, za koju su se borili domobrani i ustaše, uz pomoć Nijemaca, a druga, protiv Hrvatske, među kojima su bili partizani, četnici, Talijani i drugi te nijekao masovna ubijanja u ustaškom logoru u Jasenovcu”, navodi pravobraniteljica, podsjećajući i na izjave biskupa Košića o ustaštvu.
*Ovaj tekst nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija