HRT-ov Dnevnik netočno najavljuje uvođenje građanskog odgoja u škole

A.Brakus

“Do sada je građanski odgoj bio izvannastavni predmet i škole nisu imale obvezu provoditi ga, a od jeseni bit će u svim školama i razredima“, objavio je jučer HRT.

Iznesena informacija netočna je na više razina. Naime, još od 2014. godine na nacionalnoj razini na snazi je Program međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole,  kojega je moguće pronaći na stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja. Tim programom predviđa se obvezno međupredmetno provođenje na nacionalnoj razini.

Također, pojedine škole i lokalne sredine (poput Rijeke, Osijeka i Siska) organiziraju provedbu projekata i izvannastavnih aktivnosti u području građanskog odgoja i obrazovanja što navedeni Program i raniji programi i kurikulumi iz ovog područja omogućavaju, ali ne obvezuju na to.

Ne nudi se ništa novo

„Kurikulum međupredmetne teme građanskog odgoja i obrazovanja je nastavak aktualnog modela međupredmetne provedbe u kojem su područja koja uključuje građanski čak i smanjena jer ima 7 međupredmetnih tema pa su neke npr. Održiv razvoj preuzele značajan dio onog što je ranije bio dio građanskog, a neki važni ishodi su izostavljeni. Ništa se novo i pozitivno ne nudi na nacionalnoj razini, zapravo postoji opravdana bojazan da će se nastaviti s marginalizacijom provedbe“, rekla je na Faktografov upit Martina Horvat, aktivistkinja GOOD inicijative i voditeljica edukacijskih programa Gonga.

U studenom prošle godine na javno savjetovanje, ministrica Blaženka Divjak uputila je nacrt Odluke o donošenju kurikuluma za međupredmetnu temu Građanski odgoj i obrazovanje za strukovne i umjetničke srednje škole u Republici Hrvatskoj, ali i nacrt Odluke koji se odnosi na osnovne škole i gimnazije.

U tim se nacrtima Odluka, jasno navodi će se početkom njihove primjene izvan snage staviti  Odluka o donošenju programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole čiji je sastavni dio spomenuti Program međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj.

Unatoč tome što izvješće koje bi trebalo sadržavati odgovore ministarstva znanosti i obrazovanja na pitanja i kritike iznesene na javnom savjetovanju, ono još uvijek nije objavljeno, Odluke ministrice Divjak o uvođenju novih međupredmetnih kurikuluma građanskog odgoja i obrazovanja u osnovne i srednje škole objavljene su u Narodnim novinama, a njihova primjena je započela.

Moja izjava snimljena je danima ranije, kaže Jokić

U prilogu emitiranom u Dnevniku HRT-a, a potom u pisanoj formi i na portalu tog javnog servisa, objavljena je i izjava Borisa Jokića, nekadašnjeg voditelja projekta Cjelovite kurikularne reforme. S obzirom na to da je objava njegove izjave u ovom prilogu odskakala od dosadašnjih njegovih komentara na rad ministrice Blaženke Divjak, ali i načina na koji se građanski odgoj i obrazovanje provodi u hrvatskom školskom sustavu, Faktograf je zatražio njegov komentar.

„Moja izjava emitirana u Dnevniku HRT-a 4. veljače 2019. snimljena je 29. siječnja 2019. godine na predstavljanju rezultata našeg znanstvenog projekta o obrazovnim aspiracijama. Pitanje novinarke ni na koji način nije bilo usmjereno na dokumente koji se tiču trenutnog projekta Ministarstva znanosti i obrazovanje, već je bilo općenito: Što mislite kome može građanski odgoj i obrazovanje predstavljati prijepor? Stavljanje moje izjave u kontekst postojećih promjena koje predlaže ministrica Divjak, a koje u potpunosti odudaraju od Cjelovite kurikularne reforme ne smatram korektnim. Naročito jer me nitko nije upitao u vezi korištenja te izjave u navedenom kontekstu. Kao član međunarodnog savjetodavnog odbora najveće europske mreže za građanski odgoj i obrazovanje (NECE) vrlo dobro sam upoznat s dvije važne činjenice. Prva je da se u hrvatsku školu građanski odgoj i obrazovanje ne uvode, jer oni tu postoje te da su na njima godinama prije dolaska HNS-a u vlast radili hrvatski znanstvenici, učitelji i posebice nevladine udruge. Drugo je da bi ovaj dio obrazovanja kod mladih osoba trebao razvijati kritički stav prema svemu, a naročito prema medijskim sadržajima“, rekao je Boris Jokić Faktografu.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Ocjena točnosti"