Teorija zavjere kojom se tvrdi da je koronavirus zaobišao velike kineske gradove puna je rupa

A. Br.

“Nešto tu ne štima! Virus je iz Wuhana došao do Rima i Londona, a nije u Šangaj i Peking”, obmanjujući je naslov teksta koji iznosi neutemeljena promišljanja neimenovanog “korisnika” Facebooka objavljena na Maxportalu. Tekst su naknadno preuzeli i drugi rubni internetski portali, poput HBŽ vijesti.

“Postavlja se logično pitanje kako je spriječeno da se virus nije pojavio u drugim velikim kineskim gradovima Pekingu i Šangaju, a dospio je do Rima, Madrida, Londona ili New Yorka”, navodi se u tekstu.

Koronavirus je došao do Pekinga i Šangaja

Nije točno da se “virus nije pojavio u drugim velikim kineskim gradovima”. I Peking (Beijing) i Šangaj (Shanghai) bilježe pojavu kako novog koronavirusa, tako i pozitivne na njime uzrokovanu bolest Covid-19.

Kako je ranije objavio francuski AFP, slične lažne tvrdnje šire se diljem svijeta. Šangaj je zabilježio preko 600 oboljelih od Covida-19, dok je Peking zabilježio preko 580 slučajeva do 12. travnja ove godine, navodi se na stranicama kineske Nacionalne zdravstvene komisije, prenosi AFP.

Prva zabilježena smrt oboljelog od Covida-19 u Šangaju je zabilježena još 26. siječnja, a samo dva dana kasnije osoba oboljela od Covida-19 preminula je i u Pekingu.

U tekstu se također netočno navodi da “Peking nije zatvoren, nije pod karantenom, nije blokiran”, implicirajući da u Pekingu nisu provođene stroge mjere zabrane kretanja i učestalih provjera zdravstvenog stanja stanovnika toga grada. To, međutim, nije točno. Stanovnici Pekinga bili su suočeni s mjerama zabrane kretanja i apelima da ne izlaze iz svojih stanova, no te su mjere proteklih tjedna počele popuštati.

U tekstu se netočno tvrdi i da novi slučajevi nisu zabilježeni u Kini u proteklim tjednima.

“Međutim, novi slučajevi ne stižu do Kine i Kina je otvorena!  Zašto?”, pita se navodni anonimni korisnik Facebooka u tekstu.

Naime, ukupno je novih 108 slučajeva zabilježeno u nedjelju (12. travnja), što je porast u odnosu na 99 koliko je zabilježeno dan ranije, te je to ujedno i najveći broj slučajeva otkako su 6. ožujka bila registrirana 143 slučaja, navela je kineska Nacionalna komisija za zdravstvo. Napomenimo i da je ovog ponedjeljka Kina objavila najveći broj novih slučajeva zaraze koronavirusom u skoro šest tjedana, do čega dolazi zbog sve većeg broja dolazaka iz inozemstva, tvrde.

Umreženost robnih puteva olakšala širenje virusa

U spornom tekstu anonimni korisnik Facebooka implicira da je “kineski virus” poslužio Kini kao sredstvo za ostvarivanje ekonomske prevlasti. Podsjetimo, Faktograf je ranije raskrinkao široko rasprostranjenu teoriju da je Kina iskoristila koronavirus da bi zaradila na dionicama, a više možete pročitati ovdje. Također, kao netočnu smo prokazali i teoriju da je Kina umjetno stvorila virus u laboratoriju.

Nadalje, putevi širenja virusa nisu naročita misterija. Novi koronavirus SARS-CoV-2 iz Kine se brzo i lako proširio ostatkom svijeta zahvaljujući premreženosti robnih puteva. Kina se zadnjih desetljeća prometnula u svjetsku tvornicu. Velik dio robe široke potrošnje se, barem djelomično, proizvodi i/ili sklapa u Kini.

Analiza konzultantske kuće Dun & Bradstreet pokazala je da se čak pet milijuna međunarodnih kompanija opskrbljuje robom kojom trguju na području kineskih provincija koje su najteže pogođene epidemijom. Zaposlenici i predstavnici takvih kompanija imaju redovite potrebe za putovanjem u Kinu, što je olakšalo širenje virusa po svijetu.

Sumnje u točnost kineskih brojki

Zanimljivo, autor teksta koji netočno tvrdi i da Kina nije zabilježila značajnije ekonomske gubitke, ne iznosi sumnje u ispravnost brojki zaraženih i preminulih koje objavljuju kineske institucije

Naime, tvrdnje da Kina ne otkriva stvarne podatke o zaraženima i preminulima sve su češće predmet rasprave (Foreign Policy, The Diplomat, Time, Barron’s, Al Jazeera).

Iako za sada nije jasno jesu li točni navodi američkih sigurnosno-obavještajnih agencija koje tvrde da je Kina značajno umanjila brojke preminulih i zaraženih (što Kina oštro demantira), jasno je da su opravdane razloge za sumnju teoretičari zavjera okrenuli u svoju korist i značajno napuhali brojke.

Jedna od najpopularnijih teorija tog tipa širila se i na hrvatskom jeziku. Naime, portal Rijeka danas, u tekstu “Lažu li Kinezi o posljedicama koronavirusa: U 4 mjeseca otkazan 21 milijun telefonskih računa!” doprinosi širenju teorije koja implicira da je čak 21 milijun osoba umro u Kini zbog bolesti uzrokovane novim koronavirusom.

Naime, kako je pisao Associated Press, smanjenje korisnika najvećih mobilnih operatera u Kini povezuje se s činjenicom da su brojni stanovnici Kine otkazali jedan od računa koji imaju, a nema nikakvih dokaza da je brojka otkazanih pretplata i na koji način povezana s brojem preminulih od Covida-19. I Snopes, američki portal specijaliziran za provjeru činjenica, ustvrdio je da nema nikakvih dokaza za uspostavljanje direktne veze između ukidanja mobilnih pretplata i “milijuna skrivenih smrti”.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Provjera točnosti"