Vlada skriva tko je odlučio zaobići javnu nabavu i platiti PR agenciji pola milijuna kuna za stranicu Koronavirus.hr

Ana Brakus

U četvrtak 14. svibnja, pedeset i tri dana nakon što smo Vladi RH poslali upit o pokretanju, održavanju i financiranju stranice Koronavirus.hr, zaprimili smo odgovor Ministarstva zdravstva. Na dio naših pitanja ministarstvo Vilija Beroša je odgovorilo, dok dio odgovora još uvijek nismo dobili.

Iz odgovora koje smo zaprimili jasno je da su Vlada RH i Ministarstvo zdravstva na pokretanje i održavanje stranice Koronavirus.hr, zajedno s još nekim popratnim sadržajima, potrošili oko pola milijuna kuna javnog novca. Posao je bez javnog natječaja dan komunikacijskoj agenciji Media Val.

Nepoznato ostaje tko je, kada i u kakvim okolnostima donio odluku da se mimo javne nabave uđe u aranžman s privatnom tvrtkom, koja je dobro utržila pravodobnu ideju da zakupe domenu Koronavirus.hr.

Faktograf je stoga ponovio upit Vladi RH, a pitanja smo postavili i agenciji Media Val.

Na obje smo adrese postavili pitanje kojeg je dana i u kojem sastavu održan sastanak između predstavnika Vlade RH i agencije Media Val. Predmetni se sastanak, kako nam je potvrđeno, dogodio prije nego je s Ministarstvom zdravstva potpisan ugovor o postavljanju i održavanju stranice Koronavirus.hr.

Do objave ovog teksta odgovor nismo dobili, no evo što za sada znamo.

Žurilo im se pa su se dogovorili s agencijom koja je kupila domenu

Iz Ministarstva zdravstva objašnjavaju da je zbog pandemije novog koronavirusa bilo “izuzetno važno omogućiti pravodobno pružanje informacija građanima, poduzetnicima i tvrtkama, kako domaćima, tako i stranima, kako bi se spriječilo širenje straha, lažnih vijesti i panike, odnosno na jednom mjestu obuhvatiti i sistematizirati sve relevantne informacije u vezi epidemioloških mjera, ali i drugih činjenica vezanih uz proglašenu epidemiju”.

Zato su, kažu, žurno angažirali agenciju Media Val.

Prema podacima servisa Poslovna Hrvatska, Media Val je agencija u vlasništvu Marija Dukarića, Bernarda Mihaljevića, Ivice Hubzina, Marka Propadala i Marija Aunedija Medeka. Najvidljiviji među suvlasnicima je Aunedi Medek; pojavljuje se i kao analitičar u medijima, predsjednik je Nadzornog odbora Ingre, a Đurđica Klancir ga u tekstu na portalu Net.hr opisuje i kao “suradnika Danka Debana, supruge moćne direktorice Zagrebačkog holdinga Ane Stojić Deban, jedne od ključnih suradnica Milana Bandića”.

Agencija Media Val u ožujku 2020. je zakupila domenu Koronavirus.hr te ponudila svoje usluge Vladi. Izravno su sklopili s državom ugovor temeljem kojeg će utržiti više stotina tisuća kuna.

“Ministarstvo zdravstva dogovorilo je žurno uspostavljanje službene mrežne stranice koronavirus.hr i stranica i računa na pripadajućim platformama društvenih medija – Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, kao i odgovarajuće teme na forum.hr, a koji bi sadržavali redovito ažurirane i točne informacije vezane uz epidemiju bolesti Covid-19, a radi zaštite života i zdravlja građana Republike Hrvatske i drugih osoba, kao i njihovog pravodobnog informiranja, što smatramo bitnim sigurnosnim interesima Republike Hrvatske”, kažu iz Ministarstva zdravstva.

Sve u tjedan dana

Od direktora Media Vala Aunedija Medeka dobili smo sličan odgovor.

“U Media Valu smo u prvoj polovici ožujka shvatili da će u, tada nadolazećoj, epidemiji biti iznimno važno na jednom mjestu objediniti sve relevantne informacije vezane uz svakodnevni život, zdravlje i poslovanje. Nismo bili svjesni razmjera problema koji će nas dočekati, ali vjerovali smo da u vremenima krize pravodobna i točna komunikacija olakšava život svim građanima i poduzetnicima. Zakupili smo domenu, izradili nacrt arhitekture web stranice te predstavili razrađenu ideju, koja je i prihvaćena”, kaže Aunedi Medek.

Iz odgovora se, dakle, može zaključiti da je, prije potpisivanja ugovora ideja razrade stranice bila “predstavljena”, no ne opisuje se točno ni kome niti kada.

Nejasno ostaje i kada je ugovor potpisan. Media Valu postavili smo to pitanje, ali od Aunedija Medeka dobili smo odgovor u kojem stoji da su “aktivnosti žurnog uspostavljanja” stranice Koronavirus.hr počele 13. ožujka, a da je stranica bila aktivna već 17. ožujka.

Domena “koronavirus.hr”, kako je Tportal pisao prije dva mjeseca, zakupljena je 10. ožujka. Samo tri dana prije “žurnog uspostavljanja” o kojem govori Medek. U međuvremenu je domena, kao što se može provjeriti preko servisa Whois.net, preregistrirana na Ministarstvo zdravstva.

Oko pola milijuna kuna potrošeno bez javne nabave

Prema informacijama koje smo uspjeli prikupiti, Ministarstvo zdravstva dosad je za stranicu Koronavirus.hr i prateći sadržaj potrošila oko pola milijuna kuna. Međutim, Media Valu nije sav novac isplaćen odjednom. Za troškove veće od 200.000 kuna je, naime, zakonom predviđena obveza provođenja postupka javne nabave.

Odredbe Zakona o javnoj nabavi zaobiđene su tako što su Media Valu u više navrata isplaćeni iznosi manji od 200.000 kuna. Bez PDV-a, naravno.

“Prvo, agencija je angažirana za uspostavu responzivne web stranice, njen žuran razvoj i dizajn, web hosting, inicijalnu pripremu kompletnog sadržaja mrežne stranice i otvaranje stranica i računa na gore spomenutim platformama društvenih medija i forum.hr. Opseg usluga obuhvaća i scenarij, snimanje i montažu jednog filma za stariju populaciju za prikazivanje na televiziji, produkciju animiranog filma u trajanju od 45 sekundi o simptomima bolesti te produkciju triju filmova za online prikazivanje/distribuciju o pojedinim temama vezanima uz koronavirus. Dogovorena cijena ovih usluga je jednokratno 199.390,00 kn (bez PDV-a)”, otkrivaju iz Ministarstva zdravstva.

No to je tek dio uplata koje je Ministarstvo zdravstva izvršilo prema Media Valu. Ugovoreno je i da će ova agencija održavati stranicu Koronavirus.hr za dodatnih skoro 200 tisuća kuna mjesečno.

“U razdoblju od pokretanja mrežne stranice i drugih platformi društvenih medija, 17. ožujka 2020., pa do neposredno nakon prve relaksacije mjera, 30. travnja 2020., dogovorena je paušalna cijena u iznosu od 198.000,00 kn (bez PDV-a) mjesečno, plativa u razmjernom dijelu. Ona je podrazumijevala svakodnevno i neprekidno radno vrijeme redakcije za obavljanje poslova redovitog administriranja i ažuriranja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija od 7 do 22 sata”, navode iz Ministarstva.

Iz odgovora Ministarstva zdravstva proizlazi da je održavanje stranice Koronavirus.hr u periodu od 17. ožujka do 30. travna koštalo skoro 200 tisuća kuna mjesečno, bez PDV-a. S obzirom da se radi o periodu od mjesec i pol, ispada da je u ovom razdoblju Media Val za svoj rad od države dobio oko 300 tisuća kuna.

Tako već dolazimo od cifre od oko pola milijuna kuna potrošenih na stranicu Koronavirus.hr, a to još nisu svi troškovi. Njihovi konačni prihodi od stranice Koronavirus.hr ovisit će o tome koliko će dugo pružati usluge državi.

Konačna cifra može biti i oko milijun kuna

Kad su relaksirane epidemiološke mjere suzbijanja virusa, smanjili su se i državni troškovi za usluge Media Vala. Od 1. svibnja dogovoreno je da će Media Val svoje usluge Ministarstvu zdravstva mjesečno naplaćivati do 79 tisuća kuna, uz dodatnih deset tisuća kuna za troškove servera i održavanja.

“U razdoblju nakon prve relaksacije mjera, počevši s 1. svibnja 2020., dogovorena je naplata u iznosu od 10.800,00 kn (bez PDV-a) mjesečno za usluge web hostinga te tehničkog nadzora, održavanja i nadogradnje web aplikacije, s uključenih 12 radnih sati dizajnera, programera i sistem inženjera, pri čemu se neiskorišteni broj radnih sati u jednom mjesecu prenosi dalje u idući mjesec, te dodatno, za usluge redovitog administriranja i ažuriranja sadržaja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija, prema stvarno izvršenim uslugama i radnim satima s maksimalnim mjesečnim iznosom (tzv. „cap fee“) od 79.000,00 kn (bez PDV-a). U izmijenjenim okolnostima manjeg opsega posla i epidemiološko-sigurnosnih mjera, predviđeno je kraće radno vrijeme redakcije za obavljanje poslova redovitog administriranja i ažuriranja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija u odnosu na radno vrijeme prije prve relaksacije mjera, uz svakodobnu mogućnost da Ministarstvo zdravstva jednostrano naloži obavljanje poslova u kraćem radnom vremenu, ovisno o utvrđenim potrebama, a što će onda dovesti do realizacije naplate stvarno izvršenih usluga u manjem iznosu od maksimalno mogućeg”, poručili su iz Ministarstva zdravstva.

Taj jeftiniji oblik suradnje dogovoren je za period do 30. rujna, uz mogućnost produljenja, ali i prijevremenog raskida ugovora s otkaznim rokom od 15 dana.

Ako bi Media Val tijekom svakog od tih pet mjeseci Ministarstvu ispostavio račun za maksimalnih 79 tisuća kuna, radi se o dodatnih 395 tisuća kuna. Tome treba pribrojiti i 54 tisuće kuna za održavanje i hosting. Ukupan iznos koji će Ministarstvo zdravstva isplatiti Media Valu mogao bi tako doseći oko milijun kuna.

Ima li Media Val ugovor samo s Ministarstvom zdravstva?

Media Val smo također pitali koliko je porezne obveznike koštala njihova suradnja s Ministarstvom zdravstva te jesu li sklopili slične ugovore o “pružanju informacija o epidemiji Covida-19” s još nekim tijelom javne vlasti. Pitali smo ih i je li potpisivanju ugovora prethodio bilo kakav postupak javne nabave.

Dobili smo vrlo kratke odgovore. Na prvo pitanje Media Val poručuje da je “Ministarstvo zdravstva objavilo detalje vezane za financijski aranžman suradnje”.

To, međutim, nije točno. Istog dana kad je djelomične odgovore na postavljena pitanja dobio Faktograf, Ministarstvo zdravstva je identičan odgovor poslalo i drugim zainteresiranim medijima. Podaci o ugovoru s Media Valom stoga su izašli u ranije spomenutom tekstu Đurđice Klancir, objavljenom 15. svibnja – dan nakon što su nam konačno dostavljeni odgovori koje smo čekali skoro dva mjeseca. No Ministarstvo zdravstva te podatke nije ranije objavilo.

Na pitanje je li prije potpisivanja ugovora s Ministarstvom zdravstva provedena javna nabava, iz Media Vala odgovaraju samo jednom riječi: “Nije”. Pitanje prodaju li svoje usluge još nekom javnom tijelu osim Ministarstva zdravstva, u pisanom odgovoru Media Vala na Faktografov upit jednostavno je preskočeno.

Troškovi nisu vidljivi u državnoj riznici

Naumili smo stoga sami utvrditi s kojim ministarstvima Media Val posluje. Podaci o uplati državnog novca prema privatnim tvrtkama trebali bi, naime, biti vidljivi u javno dostupnim podacima državne riznice. Za očekivati bi bilo da će državna riznica evidentirati barem transakcije Ministarstva zdravstva prema Media Valu, čije nam je postojanje potvrdilo samo ministarstvo.

Međutim, pretražujući pregled izvršenja proračuna po dobavljačima za 2020. godinu, ustanovili smo da isplate Ministarstva zdravstva prema PR agenciji zaduženoj za vođenje stranice Koronavirus.hr nisu evidentirane.

Vidljive su zato isplate javnog novca Media Valu u ranijim godinama. Od 2014. do 2016. za poslove s ministarstvima Media Val je dobivao oko 150 tisuća kuna godišnje, a najunosniji su im bili poslovi s Ministarstvom zaštite okoliša i Ministarstvom poljoprivrede. U 2017. nisu evidentirane nikakve isplate iz državne riznice prema Media Valu, da bi im se u 2018. otvorile unosne nove prilike za poslovanje s državom.

Te je godine Media Val od tri ministarstva ukupno uprihodovao 450 tisuća kuna. U 2019. od poslovanja s državom utržili su ukupno nešto manje od 350 tisuća kuna. Tijekom obje godine najunosniji su im bili poslovi s Ministarstvom graditeljstva i prostornog uređenja, koje vodi HNS-ov Predrag Štromar.

Netransparentnost oko poslova s PR agencijama posebno je opasna

Nedovoljna transparentnost obilježila je brojne poslove koje su Vlada RH, ali i druga tijela javne vlasti sklapali tijekom korona krize. Faktograf je tako ranije pisao kako je iz Kine bez javne nabave kupljeno 380 milijuna kuna medicinske opreme, dok se detalji tog posla opisuju kao “državna tajna”.

Netransparentni poslovi s PR i marketinškim agencijama u Hrvatskoj su, međutim, posebno osjetljiva tema. Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) je, podsjećamo, još uvijek na optuženičkoj klupi zbog tzv. afere Fimi-media.

Čitava stranka optužena je da je, na čelu s tadašnjim premijerom Ivom Sanaderom, organizirano izvlačila javni novac iz državne kase putem fiktivnih poslova s agencijom Fimi-media. Novcem poreznih obveznika tako se, prema optužnici, punio crni fond HDZ-a, iz kojeg su se onda financirale, među ostalim, Sanaderove izborne pobjede.

U slučaju Fimi-media nepravomoćna presuda jednom je već bila donesena, da bi je Vrhovni sud zbog proceduralnih razloga srušio i vratio na ponovni postupak. HDZ i Sanadera se tereti da su preko Fimi-medije iz države izvukli oko 70 milijuna kuna javnog novca.

Na dva mjesta u ovom tekstu termin “zarada” naknadno je zamijenjen terminom “prihod”. Ispričavamo se na nenamjernoj pogrešci.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"