Faktograf.hr

Samo činjenice

Facebookom se opet širi netočna informacija da je umro Mustafa Nadarević

Društvenim se mrežama tijekom svibnja ponovno proširila dezinformacija o smrti poznatog glumca Mustafe Nadarevića. Jedna od takvih objava sa stranice Dnevnik recepata by Dado (arhivirana ovdje) je u razdoblju između 19. i 31. svibnja podijeljena više tisuća puta, u nekoliko Facebook grupa u regiji koje okupljaju više od 180 tisuća članova.

Tu je vijest opovrgnuo sam glumac koji je  isti dan za Dnevni Avaz  javio da je živ, te da se nalazi u bolnici u Zagrebu na pretragama. Iako je Nadarević promptno opovrgnuo dezinformaciju o svojoj smrti, ista se tijekom svibnja i lipnja nastavila širiti društvenim mrežama.

Nadarević je početkom godine objavio da mu je dijagnosticiran zloćudni rak pluća te je od tada više puta boravio u bolnici o čemu su mediji iscrpno pisali. Zbog toga ne čudi interes za njegovo zdravlje, ali i broj objava na rubnim portalima koji ga proglašavaju mrtvim.

Prema pisanju fact-check portala Raskrinkavanje, vijest o smrti glumca širi se internetom od 2017., a za njezino širenje zaslužno je veliki broj portala i blogova koji su u međuvremenu prestali postojati zbog čega je teško sa sigurnošću utvrditi od kuda se vijest proširila. Portal Index 2017. pišući o lažnoj vijesti o smrti glumca utvrdio je da se ta vijest pojavila još 2015., no njen original nije sačuvan. Ipak, dijelovi sporne objave koje je prenio Index u potpunosti odgovaraju kasnijim objavama u kojima se kao izvor ove informacije spominje glumac Senad Bašić.

Jedini stariji, a neuklonjeni tekst o smrti glumca koji smo uspjeli pronaći objavljen je 21. lipnja 2018. pod naslovom „PREMINUO JE LEGENDARNI GLUMAC SERIJE LUD ZBUNJEN NORMALAN KOJEG SU SVI VOLJELI!“ i arhiviran je ovdje. Tekst navodno prenosi Twitter objavu Senada Bašić, Nadarevićeva glumačkog kolege iz serije u kojoj objavljuje: „Smrt Mustafe Nadarecića(Izeta Fazlinovića) je potvrdio njegov veoma dobar prijatelj, a kao uzrok se navode koplikacije koje su se pojavile tijekom operacije srca.„ [sic].

Na dnu objave stoji poruka: „SAMO SMO SE ŠALILI“ koja je vjerojatno kasnije dodana kako bi se izbjeglo uklanjanje teksta kao lažnog. Isto je prenio i portal Federacija (arhivirano ovdje) pozivajući se na to da je tekst prenesen s drugih portala i ograđujući se od njegove točnosti.

Radi se popularnom fenomenu „celebrity death hoax“ (prevara o smrti slavne osobe), tj. netočnim napisima o smrti slavnih osoba kojima se želi povećati klikanost sadržaja, a karakteristična je za portale koji objavljuju senzacionalističke sadržaje i dezinformacije. Takve stranice slijede labavi obrazac: izvori s kojih objavljuju priče često zvuče autentično, a usredotočene su na slavne osobe s mnogim obožavateljima koji bi bili šokirani zbog njihove smrti, uzrokujući velik promet na stranici koja zarađuje od oglasa, navodi Digiday.

Nadopuna teksta: Iz četvrtog paragrafa ovog teksta uklonjena je riječ “crnogorskog”. Portal kojeg citiramo baziran je u Bosni i Hercegovini. Ispričavamo se čitateljima na nenamjernoj pogrešci, kao i kolegama s portala Raskrinkavanje.ba i Raskinkavanje.me.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Sumnjate u točnost viralnih objava na društvenim mrežama? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Faktograf.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice Faktograf.hr slažete se s korištenjem kolačića.