Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ) isplaćivao je potpore za očuvanje radnih mjesta poslodavcima u djelatnostima pogođenim koranovirusom i prije no što su zahtjevi poslodavaca obrađeni, odnosno, prije provjere ispunjava li poslodavac kriterije za dodjelu potpora. Osim toga, dio zahtjeva poslodavaca niti nakon godinu dana od podnošenja nije bio obrađen. To je samo dio nalaza Državne revizije koja je provela reviziju „usklađenosti, financijskih transakcija i informacija koje se odnose na potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima koronavirusom za 2020. sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima Zavoda“.
Uvjetno mišljenje revizije
Isplata potpora prije obrade zahtjeva poslodavca, ali i činjenica da dio zahtjeva poslodavaca za potporama iz 2020. godine nije obrađen ni godinu dana nakon predaje dio su razloga zbog kojih je Državna revizija HZZ-u dala uvjetno mišljenje u “Izvješću o obavljenoj reviziji usklađenosti: HZZ- potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom za 2020“.
Revizijom koja je provedena od 10. veljače do 23. studenog 2021. godine, kako se navodi u izvješću, obuhvaćen je zakonodavni okvir, mjere potpora za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima koronavirusom za razdoblje ožujak-prosinac 2020., kontrole kod obrade zahtjeva za potpore za očuvanje radnih mjesta, naknadne kontrole namjenskog korištenja isplaćenih sredstava, vođenje evidencija o potporama i izvještavanje javnosti o dodijeljenim potporama za očuvanje radnih mjesta te planiranje sredstava za potpore za očuvanje radnih mjesta i evidentiranje rashoda za potpore u poslovnim knjigama.
Isplata potpore prije same obrade zahtjeva treba biti iznimna
„Od donošenja prve odluke o uvođenju mjere potpora za ožujak, travanj i svibanj 2020. pa do konca ožujka 2020. (u razdoblju od deset dana) zaprimljeno je 54 965 zahtjeva, a do početka ožujka 2021. zaprimljeno je ukupno 225 390 zahtjeva. S obzirom na velik broj zaprimljenih zahtjeva, isplata pojedinih potpora obavljala se prije obrade zahtjeva“, navodi Državna revizija u svom izvještaju, dodajući kako obrada zahtjeva za potpore obuhvaća provjeru ispunjava li poslodavac kriterije za dodjelu potpora, uključujući i provjeru podataka iz dostavljene dokumentacije poslodavca.
No, Državni ured za reviziju smatra da isplatu potpora prije obrade zahtjeva, a što je na početku pandemije bolesti Covid-9 omogućeno odlukom ravnatelja HZZ-a uslijed velikog priljeva zahtjeva korisnika, ubuduće treba koristiti iznimno. Radi dosljednosti postupanja, preporuča i da HZZ unutarnjim aktima odredi u kojim se slučajevima potpore mogu isplatiti prije obrade zahtjeva.
Dio zahtjeva nije obrađen ni nakon godine dana
Nadalje, Državna revizija upozorava kako je od „vođenja pojedinih mjera za 2020. prošlo više od godinu dana, a dio zahtjeva još nije obrađen te se obrada zahtjeva ne odvija u primjerenim vremenskim okvirima“. Tako je krajem kolovoza prošle godine bio 876 neobrađenih zahtjeva poslodavaca iz 2020. godine, pri čemu se 81 zahtjev odnosi na mjere koje su se primjenjivale za ožujak, travanj i svibanj te godine, odnosno prva tri mjeseca pandemije bolesti Covid-19 u Hrvatskoj.
Državna revizija je utvrdila i da u pojedinim slučajevima kada je naknadnom obradom zahtjeva i kontrolom dokumentacije utvrđeno da poslodavci trebaju vratiti potpore, HZZ nije sastavio i poslao poslodavcu obavijest o obvezi povrata sredstava, zbog čega te potpore nisu vraćene i nisu poduzimane mjere naplate.
„S obzirom na to da se potraživanja za povrat potpora evidentiraju u poslovnim knjigama na temelju obavijesti o obvezi povrata potpora, potraživanja za povrate potpora za koje nije sastavljena obavijest o obvezi povrata nisu evidentirana u poslovnim knjigama, zbog čega iskazana potraživanja za povrat potpora nisu cjelovita“, navodi Državna revizija u svom nalazu.
Krajem prosinca poslodavci su trebali vratiti gotovo 50 milijuna kuna
Prema podacima iz revizijskog izvještaja, HZZ je tijekom 2020. godine evidentirao potraživanja za povrat potpora od 19 427 poslodavaca u iznosu nešto većem od 238,9 milijuna kuna. Do kraja 2020. godine naplaćeno je nešto više od 189,7 milijuna kuna. Nepunih 4 000 poslodavaca koji su trebali vratiti potpore krajem 2020. godine dugovali su nešto više od 49,1 milijun kuna.
Kako je na potpore za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom utrošen značajan iznos sredstava te je „u kratkom vremenu trebalo obraditi velik broj zahtjeva, a pri obradi zahtjeva bilo je problema oko provjere činjenica“, revizija smatra da „postoji rizik da je pri obradi zahtjeva bilo propusta te da bi osim predmeta za koje su zaprimljene prijave i predmeta poslodavaca koji su odustali od potpore, naknadnim kontrolama trebalo obuhvatiti i određeni dio drugih obrađenih predmeta potpora“.
Osim proširenja kontrola isplaćenih sredstva, Državna revizija je HZZ-u dala preporuku i da ustroji evidenciju o obavljenim naknadnim kontrolama predmeta potpora i utvrđenim nepravilnostima.
Od uvođenja potpora za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom, Faktograf je u niz navrata pisao o mjerama koje je država kreirala, ali i provedbenim problemima. Ukazivalo se na kašnjenje obrade zahtjeva jer HZZ nije imao dovoljno kapaciteta, naknadnom traženju dokumentacije koju poslodavci trebaju dostaviti, iako ta dokumentacija provedbenim dokumentima nije bila propisana, problemima pri kontroli korisnika potpora, neobrađenim zahtjevima poslodavaca (1, 2, 3, 4).
Prečeste i nejasne izmjene mjera
Ukazivalo se i na prečeste izmjene mjera namijenjenih radnicima i poslodavcima u djelatnostima pogođenim koronavirusom zbog čega ih je teško bilo pratiti. Tako je samo u prvih sedam mjeseci 2020. godine, Upravno vijeće HZZ-a održalo 14 sjednica, a na gotovo svakoj od tih sjednica mijenjani su kriteriji i uvjeti korištenja potpora (1).
Državna revizija svojim nalazom upravo potvrđuje sve ono o čemu se tijekom 2020. godine pisalo o potporama za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom i radu HZZ-a. Revizija se osvrnula i na odluke vezane uz uvjete korištenja potpora pa je primijetila kako „pojedini elementi odluka u vezi s uvjetima za korištenje potpora u okviru pojedinih mjera ili podmjera nisu bili dovoljno jasni, pa je Zavod od potencijalnih korisnika potpora primio velik broj upita – telefonom je primljeno 192 936 upita, a putem mrežnih stranica Zavoda 46 655 upita“.
„Državni ured za reviziju mišljenja je da je uvjete za korištenje potpora trebalo jasnije odrediti, kako bi potencijalni korisnici potpora mogli ujednačeno postupati te kako ne bi imali potrebu za traženjem dodatnih pojašnjenja, čime bi se i opseg poslova Zavoda u vezi s odgovaranjem na njihove upite smanjio“, navodi se u revizijskom izvještaju.
Krajem travnja 2020. godine HZZ je objavio popis korisnika potpora, odnosno listu poslodavaca, broj radnika i ukupan iznos potpore koja je pojedinom poslodavcu dodijeljena. (1, 2). Nakon toga je lista korisnika redovito ažurirana, iako s kašnjenjem. Tako je zadnji popis korisnika mjera za očuvanje radnih mjesta objavljen za listopad prošle godine.
„Podaci o isplaćenim potporama objavljuju se na mrežnim stranicama Zavoda, a kod objave podataka u vezi s povratima potpora nije jednako postupano“, primjećuje Državna revizija navodeći kako za poslodavce koji su u cijelosti vratili primljene potpore podaci nisu objavljeni na mrežnim stranicama „te nije vidljivo da su oni potpore primili i vratili, a za poslodavce koji su vratili dio potpore objavljen je ukupno isplaćeni iznos potpore koji nije umanjen za iznos vraćenih sredstava“.
Osim toga, rokovi za objavu podataka o isplaćenim potporama te sadržaj i način sastavljanja tih podataka nisu određeni, „zbog čega je otežano provjeriti jesu li objavljeni podaci o isplaćenim potporama istovjetni podacima evidentiranim u informacijskom sustavu putem kojeg se prate potpore te podacima evidentiranim u poslovnim knjigama“.
Stoga je Državna revizija preporučila HZZ-u da odrede rok za objavu mjesečnih podataka o isplaćenim potporama te sadržaj i način sastavljanja tih podataka. Osim toga, preporučuje i uspostavu kontrolnih mehanizama „putem kojih će se sa sigurnošću moći potvrditi da su objavljeni podaci istovjetni podacima o isplaćenim potporama evidentiranim u poslovnim knjigama“.
U sažetom navođenju razloga koji su pridonijeli donošenju uvjetnog mišljenja revizije Potpora za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom za 2020. godinu, revizija se osvrće i na rashode.
Ukupni rashodi za potpore za očuvanje radnih mjesta iznosili su gotovo 7,704 milijarda kuna. No, potpore „koje su dane pojedinim korisnicima potpora u poslovnim knjigama nisu evidentirane na propisanim računima rashoda prema ekonomskoj klasifikaciji, nego na računima na kojima je prema Financijskom planu bilo dovoljno raspoloživih sredstava, što je utjecalo na realnost iskazane strukture podataka o rashodima u izvještaju o izvršenju Financijskog plana, kao i u financijskim izvještajima Zavoda“.
Najviše koristila prerađivačka industrija, potom usluživanje hrane pa trgovina
Prema podacima iz Godišnjeg izvješća o radu HZZ-a za 2020. godinu, prerađivačka industrija bila je najzastupljenija u korištenju potpora te se na nju odnosi 23 posto svih isplaćenih sredstava. S udjelom od 19,4 posto slijedi djelatnost pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane, zatim trgovina s udjelom od 15,7 posto, stručne, administrativne i uslužne djelatnosti s udjelom od 9,1 posto, prijevoz i skladištenje s udjelom od osam posto, građevinarstvo s udjelom 7,8 posto, znanstvene i tehničke djelatnosti s udjelom 6,2 posto te druge djelatnosti s udjelom 10,8 posto.
Kada se gleda veličina poslodavca, prema izvještaju Državne revizije, od ožujka 2020. do početka srpnja 2021. godine najviše je sredstva isplaćeno mikropoduzetnicima, odnosno poduzetnicima koji zapošljavaju do 10 radnika – 2,37 milijardi kuna ili 40 posto ukupno isplaćene potpore. Malim poduzetnicima (11 do 50 radnika) isplaćeno je 1,60 milijardi kuna ili 18,2 posto ukupnih sredstava, a velim poduzetnicima nešto više od 991 milijuna kuna ili 17 posto od ukupno isplaćenih sredstava.
Koliko je pojedini poslodavac sredstava tražio, a koliko mu je odobreno nije poznat podatak jer u obrascima nije predviđen podatak o traženom iznosu potpore, pa HZZ taj podatak nema. Državni ured za reviziju smatra „da bi obrasci zahtjeva za dodjelu potpora trebali sadržavati i podatke o traženom iznosu potpore, kako bi Zavod i prije obrade zahtjeva raspolagao okvirnim iznosom sredstava koji do određenog roka treba rezervirati za isplatu potpora“.