Na Facebook stranici “E-bike” pojavio se lažni nagradni natječaj koji nema nikakve veze s Ebikeom Hrvatska s ciljem povećanja dosega stranice i prikupljanja osobnih podataka.
“Sretni smo što možemo objaviti da poklanjamo 670 bicikala koji se ne mogu prodati zbog sitnih ogrebotina i oštećenja, svi motori rade ispravno pa ćemo nasumično poslati nekome tko je napisao ‘hvala’. Prije 12. siječnja u 21 sat..!!”, navodi se u objavi (arhivirana ovdje).
Lažni nagradni natječaj na stranici “E-bike” objavljen je 8. siječnja, a objava je dosad prikupila 3.600 dijeljenja, 18 tisuća komentara i 3 tisuće drugih reakcija.
Stranica “E-bike” je lažna stranica koja nema veze s Ebikeom
Da je zaista riječ o lažnom nagradnom natječaju i lažnoj stranici potvrdili su iz Ebikea na upit Faktografa.
“Nemamo nikakve veze s navedenom stranicom”, objašnjavaju. Službena Facebook stranicu Ebikea možete pronaći na ovom linku.
U objavi na ovoj stranici ljude se potiče da pišu komentar “hvala” kako bi povećali doseg stranice, a nakon što to naprave u komentaru ih mole da kliknu na gumb za registraciju kako bi tamo ostavili svoje podatke: “Pozdrav XY! samo još jedan korak. Pritisnite gumb za registraciju koji se nalazi na vrhu naše stranice kako biste potvrdili svoju registraciju. Sretno.“.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Radi se o takozvanom phishingu odnosno mrežnoj krađi podataka. Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni s njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.
Lažni nagradni natječaji česta praksa
Lažni nagradni natječaji kojima se želi povećati doseg stranica, prodati skupe mobilne usluge ili namamiti korisnike na pretplatnički ugovor u Hrvatskoj su postali učestala praksa, o čemu je Faktograf pisao u više navrata.
Internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka.
Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.