Razotkriveno

Ne prodaju se Xiaomi romobili po 2 eura. Prevarom pokušavaju prikupiti podatke korisnika

Iz tvrtke Xiaomi Hrvatska za Faktograf su potvrdili da "navedena rasprodaja nema nikakve veze sa Xiaomijem".
Ilustracija: Pixabay

Na Facebook stranici Sales Shop objavljena je lažna rasprodaja Xiaomijevih električnih romobila za 2,35 eura (arhivirano ovdje) s ciljem prikupljanja osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama.

?Xiaomi električni romobil za samo 2,35 eura?.
Zašto tako jeftino?
Kada je Amazon poslao veliku količinu Xiaomi električnih romobila, većina kutija s njima je bila oštećena, zbog čega se prodaju po sniženoj cijeni. Svako tko vidi ovu ponudu ima priliku kupiti ovaj električni romobil po sniženoj cijeni (broj romobila je ograničen – samo 100 komada). ?

Screenshot/Facebook

Lažna rasprodaja Xiaomijevih skutera na stranici Sales Shop objavljena je 21. rujna, a prikupila je 12 dijeljenja, 22 komentara i 164 ostale reakcije. Vrlo slična rasprodaja Xiaomijevih skutera širila se mrežama i u kolovozu.

Xiaomi Hrvatska: Nemamo nikakve veze s ovom rasprodajom

Da je riječ o lažnoj rasprodaji potvrdili su iz Xiaomija Hrvatska za Faktograf. “Navedena rasprodaja nema nikakve veze sa Xiaomijem”, poručili su iz te kompanije.

U najnovijoj objavi na stranici “Sales Shop” navodi se da je “Amazon poslao veliku količinu Xiaomi električnih romobila, većina kutija s njima je bila oštećena, zbog čega se prodaju po sniženoj cijeni” te da je broj romobila ograničen. Korisnike u komentarima mole da ispune forumu na linku i na taj način pod krinkom prodaje Xiaomijevih skutera po cijeni od svega 2,35 eura pokušavaju doći do osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama. U komentarima objave pojavljuju se recenzije navodnih kupaca koji uz fotografiju skutera navode da su prezadovoljni kupnjom. Na taj način očito se nastoji povećati dojam vjerodostojnosti ove lažne rasprodaje.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Klik na poveznicu na Facebooku odvodi vas na stranicu koja izgledom podsjeća na službenu stranicu Xiaomija Hrvatska, ali se nalazi na domeni salemarletin.xyz i nije ni na koji način povezana sa Xiaomijem. Nakon što ispunite anketu s 3 pitanja, pojavljuju vam se ikonice s kutijama koje morate kliknuti kako biste pronašli gdje se nalazi skuter. Nakon što otvorite “kutiju” s romobilom, traže od vas upisivanje osobnih podataka o kreditnim karticama.

Radi se o takozvanom phisingu odnosno mrežnoj krađi podataka. Kako se navodi na stranicama CARNetaphishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni sa njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.

Lažni nagradni natječaji česta praksa

Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca i tvrtki koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari – od mobitela, hladnjaka, do novca, automobila pa čak i kućica. Potrebno je samo javiti se organizatoru “nagradnog natječaja”, a cilj je naravno prijevara, odnosno krađa podataka. O takvim prijevarama Faktograf je pisao u više navrata.

Internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka.

Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.