Dok većina građana proučava i uspoređuje proizvode na policama dućana kako bi odabrali one koji će im najmanje utjecati na kućni budžet, dio njih se posvetio analizi etiketa.
Pojedini korisnici Facebooka u posljednje su vrijeme u misiji otkrivanja proizvoda koji na sebi imaju logo žabe, upozoravajući ostale da se takvih proizvoda klone. Zbog certifikata s logom žabe na “crnoj listi” su se, između ostalih, našli čokoladno mlijeko, banane, ledena kava, čajevi i čokoladne pahuljice.
Prema toj recentnoj teoriji zavjere, takve proizvode trebalo bi bojkotirati iz nekoliko razloga. Uz tvrdnje da oni sadrže štetne kemijske supstance “koje mijenjaju spol”, neki tu široku skupinu proizvoda povezuju s navodnim utjecajem Billa Gatesa, jednog od najbogatijih ljudi na svijetu.
“Klonite se ovih robnih marki Billa Gatesa – hrane koju je Rainforest Alliance certificirao s naljepnicom žabe. Njihova hrana (kakao, kava, čaj itd.) prska se ATRAZINOM – herbicidom i endokrinim disruptorom koji dokazano pretvara mužjake žaba u ženke.!!”, stoji u objavi Facebook korisnice (arhivirana ovdje).
Taj je status, objavljen 13. rujna 2023. godine, podijeljen dva puta, ima jedan komentar i dvije reakcije. Uz njega je priložena ilustracija: karikatura Billa Gatesa oko koje su logotipi prehrambenih brendova kao što su Nescafe, Lavazza, Chocolove ili Hershey’s. Na ilustraciji se nalazi i prekriženi certifikat Rainforest Alliancea te oblačići teksta na engleskom jeziku među kojima je i poziv na bojkot: “Klonite se ovih brendova Billa Gatesa. Ne kupujte ih ako uočite njegovu naljepnicu sa žabom”.
Istu ilustraciju podijelio je drugi korisnik Facebooka 21. rujna 2023. godine, s nešto dužim popratnim tekstom. Ta je objava podijeljena tri puta, ima tri oznake “sviđa mi se” i jedan komentar.
Lidl je pun ovih proizvoda!ATRAZIN MENJA POL
“Atrazin je herbicid iz grupe pesticida koji se koristi za uništavanje korova, posebno za uzgajanje soje, kakao i kafe. Nosi oznaku XN što znači da je veoma štetan po zdravlje. Njime se prskaju biljke, nalazi se u našoj hrani i vodi za piće.
Ova hemikalija je najviše prisutna u čokoladnim proizvodima, voću i slatkišima, kojih kod nas ima na rafovima u Lidl prodavnicama kompanije Rainforest Alliance sa logom žabe”, dio je spomenute objave (arhivirana ovdje).
I ostali korisnici Facebooka povezuju Billa Gatesa s prepoznatljivim logom žabe.
“SVAKI PUT KADA KUPITE PROIZVOD SA [ŽABOM] VI PODUPIRETE AGENDU I BILL GATESA”, stoji u objavi Facebook stranice Vlast pripada narodu (arhivirana ovdje).
U tom postu, objavljenom 23 rujna 2023. godine, priloženi su snimka zaslona s internetske stranice Zaklade Billa i Melinde Gates te kratki videozapis na kojem se vidi Dukatovo čokoladno mlijeko (uz natpis: “Izdao nas i Dukat!!!”) i certifikat Rainforest Alliancea s logom žabe. Post je dosad podijeljen osam puta, ima pet komentara te 23 ostale reakcije.
Takve dezinformacije ne cirkuliraju samo na našem govornom području. Šire ga i Facebook korisnici na engleskom (1, 2, 3), španjolskom (1), talijanskom (1, 2), poljskom (1, 2) i mađarskom jeziku (1).
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Također, o tome je pisao i portal Epoha, za kojeg je Faktograf ranije, u više navrata, utvrdio da širi dezinformacije. U članku objavljenom 29. rujna 2023. godine, čiji je sadržaj zapravo Facebook objava korisnice Ines Knežević stoji da je Rainforest Alliance “u vrlo kratkom razdoblju pomeo sve konkurente na tržištu i preuzeo 90% istog tog tržišta”. Autorica posta, odnosno članka, kojoj je vjerojatno poznato da su o logotipu Rainforest Alliancea pisali mediji specijalizirani za provjeru činjenica, piše kako su je “uzeli na zub uvaženi članovi Pro-Vax&Pro-Science stranice”.
“Njima taj agresivni monopol nije nimalo sporan i po njima se to najvjerojatnije radi u svrhu njihova zdravlja. Ako su sve police s različitim markama slatkiša s istim logotipom, zdrava logika govori da je to represija i oduzimanje kupcu pravo na izbor”, stoji u članku i postu.
Rainforest Alliance nije proizvođač hrane
Žaba koja izaziva skepsu među domaćim i stranim širiteljima dezinformacija dio je pečata međunarodne organizacije Rainforest Alliance, odnosno oznake certifikata koji se stavlja na proizvode koji udovoljavaju njihovim uvjetima. U pečatu je žaba otisnuta u središtu kruga, a oko nje stoji natpis: Rainforest Alliance, people & nature (ljudi i priroda). O toj organizaciji i logu “žabe” Faktograf je pisao početkom srpnja kada se društvenim mrežama počeo širiti netočan navod da se njome označava hrana u kojoj se nalaze insekti.
Rainforest Alliance je, kao što je navedeno na njihovim internetskim stranicama, neprofitna organizacija koja se zalaže za odgovorno i održivo poslovanje u poljoprivrednoj i šumarskoj industriji te u proizvodnji hrane. Osnovana je 1987. godine u New Yorku, a danas ima podružnice i suradnike širom svijeta.
Suprotno onome što tvrde korisnici društvenih mreža, Rainforest Alliance nije robna marka proizvoda. Ta organizacija ne proizvodi prehrambene proizvode nego dodjeljuje certifikate određenim proizvodima, sirovinama i sastojcima – kao što su drvo, papir, kava, kakao, banane – da su proizvedeni po zadanim standardima. Kako stoji na službenim internetskim stranicama organizacije, certifikat Rainforest Alliancea znači da su sastojci proizvoda koji ga nose proizvedeni metodama koje podržavaju njihovu viziju društvene, ekonomske i okolišne održivosti. Ističu i da se njihovom certifikacijom promiču dobre prakse u zaštiti šuma, klime i ljudskih prava.
Slično navode i domaći brendovi koji su nositelji tog certifikata. Proizvođač kave Franck objašnjava da je Rainforest Alliance certifikat na njihovom proizvodu Franck Superiore Espresso potvrda da ta kava dolazi “s plantaža i farmi koje ispunjavaju standarde za održivu poljoprivredu koja štiti divljine, vodene putove, staništa divljih životinja te prava i dobrobit radnika, njihovih obitelji i zajednice”.
U svijetu trenutno preko 7.100 proizvoda ili sastojaka proizvoda nosi certifikat Rainforest Alliancea, u Europi 1.927, a u Hrvatskoj njih 19. Među posjednicima certifikata su proizvođači mliječnih proizvoda (Dukat i Vindija), kave i čaja (Arabesca, Franck, Herbarium), tvornice čokolade (Koestlin i Kandit) te trgovački lanac Lidl.
Uostalom, na proizvodima koji nose certifikat Rainforest Alliancea, stoje i osnovne informacije o njemu: sastav, hranjive i energetske vrijednosti te proizvođač. Primjerice, na Dukatovom čokoladnom mlijeku čiju je fotografiju objavila korisnica Facebooka, stoji da je proizvedeno u karlovačkoj mljekari Kim, čiji je vlasnik Dukat.
Donacije Billa Gatesa nisu dokaz da on kontrolira Rainforest Alliance
Rainforest Alliance nije tvrtka i nema vlasnike. Jedan od njenih suosnivača je ekološki aktivist, Daniel R. Katz, koji je danas predsjednik upravnog odbora. To je neprofitna organizacija, upisana u službeni registar Savezne države New York, a na nju se odnosi sekcija 501(c)(3) američke porezne administracije. Većina organizacija koje mogu biti kvalificirane za oznaku 501(c)(3) spadaju u jednu od tri kategorije: vjerske organizacije, privatne zaklade i dobrotvorne organizacije. Potonjoj skupini pripada Rainforest Alliance.
Zaklada Billa i Melinde Gates 2007. godine je organizaciji donirala 5 milijuna dolara
Svoj rad i programe Rainforest Alliance financira iz različitih izvora prihoda. “Najveći izvori su naknade od certifikacije, potpore vlada i zaklada te pojedinačne donacije”, ističe na svojoj internetskoj stranici. Zasebne donacije različitih su iznosa, u rasponu od pet do milijun dolara.
Kako je Zaklada Billa i Melinde Gates bila među donatorima Rainforest Alliancea, neki su taj podatak protumačili kao širenje “agende Billa Gatesa”. Zaklada je javno objavila da je 2007. godine donirala 5.343.025 dolara Rainforest Allianceu. Svrha donacije je “poljoprivredni razvoj” u Africi, a implementacijski period je četiri godine i pet mjeseci. No, činjenica da je Zaklada prije 16 godina dala donaciju organizaciji ne dokazuje da je ta organizacija pod kontrolom ili da njome upravlja Bill Gates.
Prema ranijem izvještavanju Istinomera, portala za provjeru činjenica iz Srbije, pored Zaklade Billa i Melinde Gates, ova organizacija ima veliki broj značajnih financijera. Među njima su i zaklade Ford, MacArthur, John Merck i Nathan Cummings. Kako je Faktograf ranije pisao, Bill Gates, osnivač Microsofta, čest je protagonist brojnih teorija zavjera koje u njegovom filantropskom djelovanju uporno traže dokaze o prikrivenim, zavjereničkim planovima.
Žaba na certifikatu ne znači prisutnost atrazina u proizvodu
Korisnici Facebooka netočno povezuju proizvode s certifikatom Rainforest Alliancea s pesticidom za suzbijanje korova, atrazinom. Tu je vezu ranije opovrgnuo glasnogovornik Rainforest Alliancea. On je potvrdio AFP-ovom servisu za provjeru činjenica da je, prema njihovom standardu certifikacije, atrazin zabranjen. To znači da ga farme koje slijede njihov standard ne smiju koristiti na svojim usjevima. Isto se može vidjeti na 7. stranici u listi svih zabranjenih pesticida koja stoji na stranicama organizacije.
Kako pojašnjava Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ), atrazin je herbicid koji je 1957. godine uveden u upotrebu širom svijeta. U sedamdesetim godinama prošlog stoljeća atrazin je postao vodeći herbicid, a proizvodio se i u Hrvatskoj.
“Zahvaljujući širokom rasponu herbicidnog djelovanja atrazina i njegovoj niskoj cijeni, ubrzo se počelo s njegovom primjenom u povećanim količinama i nepoštivanjem zadane karence. Dugotrajna primjena velikih količina atrazina na relativno velikim površinama, rezultirala je negativnim posljedicama. […] Kako bi se izbjegla eventualna kontaminacija vodonosnika u zemljama Europske Unije primjena pripravaka na osnovi atrazina potpuno je zabranjena”, navodi HZJZ.
Za razliku od Europske unije, u Sjedinjenim Američkim Državama ovaj herbicid nije zabranjen, ali se nalazi na listi proizvoda čije je korištenje ograničeno. Pesticide na toj listi ne može kupiti i koristiti svatko tko poželi nego subjekti koji su za to ovlašteni. Kako pojašnjava američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA), atrazin može uzrokovati zdravstvene probleme ako je prisutan u pitkoj vodi, u količinama većim od propisanog standarda. Taj se pripravak, piše EPA, “povezuje sa štetnim reproduktivnim učincima vodozemaca i drugih divljih životinja, a trenutno se proučava kao potencijalni endokrini disruptor i karcinogen”.
Nema dokaza da atrazin uzrokuje promjenu spola kod čovjeka
Upravo je istraživanje djelovanja atrazina na vodozemce potaknulo nategnute i nedokazane tvrdnje o promjeni spola kod ljudi (1, 2, 3). Skupina istraživača na američkom Sveučilištu u Kaliforniji 2010. godine objavila je studiju koja “pokazuje reproduktivne posljedice izloženosti atrazinu kod odraslih vodozemaca”. Najzanimljiviji podatak, da se deset posto izloženih mužjaka razvilo u funkcionalne ženke, tada je izazvao pažnju medija.
No trinaest godina poslije, jedan od njenih autora, Tyrone B. Hayes, pojasnio je za američki PolitiFact da se ovi nalazi ne mogu tako lako primijeniti i na ljudsku vrstu. Većina ljudi je atrazinu izložena preko vode za piće, a vodozemci i ribe ga apsorbiraju i kroz relativno propusnu kožu. Kada su izloženi atrazinu, ljudi ga također lakše mogu filtrirati kroz urin.
S obzirom na to da je upotreba atrazina u mnogim zemljama zabranjena ili strogo kontrolirana, te da je sam Rainforest Alliance pojasnio da je korištenje tog pripravka suprotno njihovim standardima, netočna je tvrdnja da njihov certifikat označava prisutnost atrazina u proizvodima. Iako postoji zabrinutost oko utjecaja atrazina na reproduktivni i endokrinološki sustav, ne postoje dokazi da taj pesticid dovodi do promjene spola čovjeka. Faktograf je još u srpnju netočnom ocijenio tvrdnju da logo žabe označava prisutnost insekta u proizvodima.
Pored toga, Rainforest Alliance je simbol žabe odabrao iz sasvim drugih razloga: “Žabe su ono što znanstvenici nazivaju bioindikatorima – zdrava populacija žaba ukazuje na zdrav okoliš […] Rainforest Alliance odabrao je crvenooku gatalinku kao svoju maskotu prije više od trideset godina, jer se ovaj vodozemac obično nalazi u neotropisu, gdje su naši osnivači prvi počeli raditi na zaštiti tropskih kišnih šuma”.
Certificiranje proizvoda
Neki korisnici Facebooka također netočno tvrde da se pojavljuju zamjene za oznake Rainforest Alliancea jer je “žaba bila previše upadljiva i dogodio se pad kupovine svih proizvoda sa žabom”.
“Sada logo žabe Rainforest Alliance zamijenjuje logo Fairtrade Foundation (većinom na slatkišima), a na većini proizvoda su se potrudili da je neprimjetno napisano RAC (Rainforest Alliance Certified) i pojavile su se neke nove oznake”, stoji u Facebook objavi (arhivirana ovdje).
Taj je post, objavljen 24. rujna, podijeljen 22 puta, ima 19 komentara i 75 ostalih reakcija. Priloženo je nekoliko slika, uključujući i onu na kojoj su logotipi dviju različitih organizacija Fairtrade Foundationa i Rainforest Alliancea. Nije, međutim, priložen nikakav dokaz koji bi išao u prilog tvrdnji da se dogodio pad proizvoda s oznakom Rainforest Alliancea.
Fairtrade Foundation je također nevladina organizacija koja dodjeljuje certifikate, a registrirana je u Ujedinjenom Kraljevstvu. Kako ističe trgovački lanac Lidl, čije čokolade nose oznaku Fairtrade, ta se “organizacija zalaže za bolje radne i životne uvjete malih poljoprivrednika i radnika u zemljama globalnog juga”. Iako imaju slične ciljeve kao Rainforest Alliance, postoje razlike u pristupu i implementaciji tih ciljeva.
Rainforest Alliance i Fairtrade certifikati se mogu vidjeti na proizvodima u hrvatskim dućanima. Trgovački lanac Kaufland, na svojim je internetskim stranicama naveo preko 20 primjera različitih certifikata i pojasnio koji što označava, uključujući i dva ranije navedena. Jasno je naznačeno da se radi o dva odvojena subjekta.
Inače, hrana koja se plasira na tržište, mora proći provjeru službenih institucija i udovoljavati domaćim zakonskim propisima o sigurnosti hrane. S druge strane, certificiranje koje obavljaju nevladine organizacije ili privatne tvrtke je dobrovoljno, a proizvođači ili trgovci se za to odlučuju kako bi se dodatno uvjerili da njihovi proizvodi ispunjavaju određene standarde, ali i kako bi zaštitili svoj ugled.
Certifikati sve više znače i potrošačima koji žele provjerene i pouzdane informacije o proizvodima. Također, dio potrošača obraća pažnju na certifikate jer želi podržati dobre prakse kao što su poljoprivreda s manje utjecaja na okoliš, korištenje ekološki održivih materijala ili dobri uvjeti rada u prehrambenoj industriji.
Važno je ipak napomenuti da je privatni sustav certificiranja, posebice kad je riječ o ekološkim oznakama, u posljednje vrijeme pod povećalom različitih promatrača. Kako je Faktograf pisao u svibnju ove godine, istraživanje koje je Europska komisija provela 2020. godine pokazalo je da je više od pola “zelenih” oznaka koje se mogu pronaći širom EU-a nejasno, zavaravajuće ili neutemeljeno, dok je 40 posto tvrdnji nepotkrijepljeno. Stoga je Komisija predložila donošenje Direktive o zelenim tvrdnjama s ciljem zaustavljanja manipulativnog zelenog marketinga, poznatom kao “greenwashing”.
“Unatoč spremnosti potrošača da doprinesu zelenijem i kružnom gospodarstvu u svojem svakodnevnom životu, njihovu aktivnu i djelotvornu ulogu u zelenoj tranziciji otežavaju prepreke u donošenju okolišno održivih odluka o kupnji na prodajnom mjestu, posebice nedostatak povjerenja u vjerodostojnost tvrdnji o prihvatljivosti za okoliš i širenje zavaravajućih poslovnih praksi u vezi s okolišnom održivošću proizvoda”, stoji u obrazloženju prijedloga Direktive.
Zaključimo na kraju da nije pogrešno propitivati transparentnost postupaka certifikacije, kao i njihovu vjerodostojnost, a da potrošači mogu izbjegavati različite proizvode iz vlastitih razloga. Međutim, poziv na bojkot proizvoda koje nose certifikat s logom žabe jer iza njih stoji “agenda Billa Gatesa”, jer sadrže atrazin ili jer mogu dovesti do promjene spola, nije utemeljen na činjenicama.