Na Facebook stranici “Zagreb International Airport” koja nije službena stranica Međunarodne zračne luke Zagreb objavljen je oglas (arhivirano ovdje) u kojem se izgubljena prtljaga navodno prodaje za 2,95 eura.
U oglasu se navodi sljedeće:
“Valizirajte sa izgubljenim porukama od klijenata aerodroma u Hrvatskoj za ukupno 2,95 €?.
Aerodrom nema mjesta za pohranjivanje izgubljenog prtljaga i nudi valute s vrhunskim riječima i elektronikom za 2,95 €❗️. Samo online. Za narudžbu kliknite na gumb u oglasu i prijeđite na stranicu! ??”
Oglas je objavljen 11. studenog, a prikupio je 4 dijeljenja, 34 komentara i 66 ostalih reakcija.
MZLZ: Lažni oglas
Od korisnika se traži da kliknu na link “Shop now” koji vodi na stranicu koja samo nalikuje na stranicu Zračne luke Zagreb, ali se nalazi na domeni dailysale7.space i nema nikakve veze sa službenom stranicom zagrebačkog aerodroma. Na stranici je potrebno odgovoriti na nekoliko pitanja i ostaviti svoje osobne podatke, kao i podatke o karticama.
Na službenoj Facebook stranici Međunarodne zračne luke Zagreb upozorili su da se radi o pokušaju prevare.
“Pojavila se Facebook stranica koja lažno predstavlja Zračnu luku Zagreb i oglašava prodaju prtljage iz ureda za Izgubljeno i nađeno. Stranica i oglas su prijavljeni, a do njihovog uklanjanja, molimo za oprez”, poručili su iz Zračne luke Zagreb.
Napomenuli su i da je stranica pod nazivom “Zračna luka Zagreb-Zagreb Airport” jedina Facebook stranica putem koje će komunicirati s publikom, da Zračna luka Zagreb nikada neće tražiti podatke o bankovnim karticama ili osobne podatke bilo koje vrste putem društvenih mreža te da nikada nisu i neće u budućnosti organizirati u nijednom obliku prodaju prtljage.
Na zaključak da se radi o lažnom oglašavanju upućuju i riječi koje se koriste u objavi poput “valizirajte” koja nema baš nikakvo značenje, kao i fraza “valute s vrhunskim riječima”. U komentarima se pojavljuju fotografije navodnih kofera koje su korisnici kupili na navodnoj rasprodaji, no svi dolaze s profila sa stranim imenima koji djeluju kao lažni profili.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Česti su lažni nagradni natječaji, prevare i phishing kampanje
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca i tvrtki koje nude poklone ili ‘prodaju’ proizvode renomiranih proizvođača po izrazito niskim i povoljnim cijenama. O takvim prijevarama Faktograf je pisao u više navrata.
Također, internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža vrlo često obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, drugi preferiraju krađu osobnih podataka.
Vrlo su česte i takozvane phising kampanje, odnosno mrežne krađe podataka. Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke, koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni sa njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.
Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.