Razotkriveno

Zbog “prošaranog” neba Facebookom se šire neutemeljeni statusi o chemtrailsima

Iz DHMZ-a su Faktografu detaljno objasnili pod kojim uvjetima se iza zrakoplova na nebu stvaraju kondenzacijski tragovi.
Foto: Pixabay

Vedro nebo i dugotrajni kondenzacijski tragovi na nebu prošlog vikenda poslužili su kao podloga za širenje dobro poznate teorije zavjere o tzv. chemtrailsima, koju je Faktograf više puta razotkrio kao neutemeljenu.

Tako su se na Facebook profilima privatnih korisnika, ali i  na Instagram profilu bivšeg saborskog zastupnika Ivana Pernara, širile fotografije i snimke neba prošaranog kondenzacijskim tragovima zrakoplova. U statusima se ne objašnjava o kakvoj je pojavi riječ ili se sugerira da su to pokušaji trovanja kemikalijama iz zraka. Širenju te dobro poznate teorije zavjere na Facebooku priključila se i Arna Šebalj, čije je navode Faktograf u više navrata provjeravao i razotkrio kao netočne.

Ivan Pernar je tako na svom Instagram profilu objavio fotografiju vedrog neba na kojem su vidljivi kondenzacijski tragovi zrakoplova uz sljedeći opis: “Šalje mi čovjek iz Sesveta isto sliku neba, kad pogledate gore jasno vam je zašto zrak nije čist“.

Screenshot/Instagram

Arna Šebalj je pak u više svojih objava otišla korak dalje pa je tako u kutevima pod kojim su kondenzacijski tragovi zrakoplova ‘presjecali’ nebo tražila skirvenu simobliku. U nastavku objavljujemo nekoliko statusa koji su objavljeni na Facebook stranici “Arna Šebalj Medijska Grupa”:

“Jelacic plac upravo sada. Koja simobila. Sotonjare bubnjaju a na nebu upozorenje! X”

“Sateliti đavolji. lokacija) između Čakovca i Murskog Središća”

“DANAS SU SE FAKAT POTRUDILI OD RANOG JUTRA.
ALI KAD IMATE SJAJNE SURADNIKE, CIJELU MREŽU, ONDA TO OVAK IZGLEDA DILJEM HRVATSKE PA I ŠIRE.
Hvala svima, samo nastavite sve molim. Na moju grupu “S Arnom i istinom”. Treba konacno dici pravu tužbu, protiv svih odgovirnih. Čak i pilota. Svi sve znaju”

Screenshot/Facebook

Chemtrailsi – nepostojeća teorija zavjera

Na oblike koji tvore kondenzacijski tragovi zrakoplova, odnosno njihovo povezivanje sa sotonističkom simbolikom u ovom se tekstu nećemo osvrtati. Međutim, ono što je dobro poznato jest da su chemtrailsi dezinformacija o kojoj smo pisali više puta, kao i brojni drugi strani fact-checkerski portali (AFP Fact-checkUSA TodayLogically FactsPolitiFact). Postojanje tzv. chemtrailsa “dokazuje” se bijelim tragovima koji ostaju iza zrakoplova.

Prema narativu koji šire pobornici teorije, a koja nije činjenično utemeljena, time se potvrđuje tajna zavjera za kontrolu vremenskih prilika ili, u opasnijoj formi, kemijsko “zaprašivanje” okoliša i stanovništva.

Međutim, radi se zapravo o contrailsima, bijelim tragovima, točnije kondenzacijskim tragovima, koji se pod određenim uvjetima stvaraju iza ispuha mlaznog motora aviona. Za podrobnije objašnjenje zašto kondenzacijski tragovi nastaju obratili smo se Državnom hidrometeorološkom zavodu (DHMZ).

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Kondenzacijski tragovi predstavljaju oblačnu prugu koja nastaje u brazdi zrakoplova kada je atmosfera na razini leta dovoljno hladna i vlažna. Oni, naime, nastaju naglim hlađenjem ispušnih plinova koji kao rezultat izgaranja goriva imaju visoki sadržaj vodene pare. Budući da je zrak iznad 8000 metara izrazito hladan, čak i do -40 stupnjeva Celzijusa, vruća para u naglom susretu s tako hladnim zrakom se kondenzira i nastaju bijeli oblaci u linijama, ističu iz DHMZ-a.

Teoretičari zavjere o chemtrailsima često postavljaju i pitanje kako je moguće da su contrailsi onda vidljivi i kako ‘izlaze’ iz krila zrakoplova, ali i za to postoji objašnjenje. Iz DHMZ-a pojašnjavaju da oblačna pruga iza zrakoplova može nastati na vrhovima krila ili elipsa u vrtlozima zraka.

Kondenzacijski tragovi mogu biti vidljivi i nekoliko sati

Važno je spomenuti i da ne postoji nikakvo ‘pravilo’ da kondenzacijski tragovi traju odnosno vidljivi su na nebu samo nekoliko minuta, baš naprotiv. Kako nam objašnjava glasnogovornica DHMZ-a oni mogu brzo iščeznuti, međutim u povoljnim atmosferskim uvjetima mogu potrajati i nekoliko sati.

Teoretičari zavjere ističu i da se zbog tzv. chemtrailsa stvaraju i otrovni oblaci, ali i za to postoji objašnjenje. Naime, kondenzacijski tragovi dužeg trajanja šire se od mjesta nastanka, mogu se i premještati srednjim vjetrom, često stvaraju velike hrpe pahuljastih ili vlaknastih oblaka, koji izgledom podsjećaju na cirus ili cirostratus te na tanke bijele krpe, pokrivač ili sloj oblaka naziva cirokumulus. Katkad je stare kondenzacijske tragove nemoguće razlikovati od gore navedenih vrsta oblaka, pojašnjavaju iz DHMZ-a u odgovoru na upit Faktografa.

O nastanku kondenzacijskih tragova (contrails) pisala je i Svjetska meteorološka organizacija u svom Atlasu oblaka još 1975. godine, a prijevod je objavio DHMZ 2007. godine:

“Kondenzacijski tragovi jesu oblaci koji se stvaraju u brazdi zrakoplova kad je atmosfera na razini leta dovoljno hladna i vlažna. Kad su tek stvoreni, oni imaju oblik sjajnih bijelih crta; uskoro međutim pokazuju viseće natekline poput obrnutih gljiva. Često su kratka vijeka, ali, posebno kad je prisutan Cirrus ili Cirrostratus, mogu potrajati nekoliko sati. Trajni tragovi šire se napredujući, često stvarajući velike krpe pahuljastih ili vlaknastih oblaka, koji imaju izgled Cirrus-a ili krpa Cirrocumulus-a ili Cirrostratus-a; u stvari, katkad je stare kondenzacijske tragove nemoguće razlikovati od tih oblaka”.

Istraživači s Harvarda o chemtrailsima

Postoji još nekoliko razloga zašto je teorija zavjere o chemtrailsima besmislena, a detaljnije o tome pisala je i istraživačka grupa David Keith sa Sveučilišta u Harvardu na svojim internetskim stranicama.

Navode da se chemtrails odnosi na teoriju da su vlade ili druge strane uključene u tajni program dodavanja otrovnih kemikalija u atmosferu iz zrakoplova na način da stvaraju vidljive oblake na nebu, donekle slične contrailsima. Nagađa se o različitim motivima za ovo navodno prskanje, uključujući sterilizaciju, skraćenje očekivanog životnog vijeka, kontrolu uma ili vremenske prilike.

“Tvrdnja da postoji tajni program velikih razmjera za prskanje materijala iz zrakoplova je izvanredna. Ipak, svi dokazi koje smo do danas vidjeli bili su vrlo slabi. Najčešća tvrdnja je jednostavno da tragovi zrakoplova izgledaju ‘drugačije’, bez ikakve usporedne analize. Ovo je jednako uvjerljivo kao da kažete da izvanzemaljska bića hodaju prerušena u ljude jer se neki ljudi ponašaju vrlo čudno”, ističu istraživači s Harvarda.

Kad bi doista postojao program velikih razmjera koji baca materijal iz zrakoplova u opisanom opsegu, napominju istraživači, morao bi postojati veliki operativni program za proizvodnju, utovar i raspršivanje materijala. Kad bi takav program postojao na razini koja je potrebna za objašnjenje navodne količine chemtrailsa, zahtijevao bi tisuće ili možda desetke tisuća ljudi. Bilo bi iznimno teško držati takav program u tajnosti jer bi bilo vrlo lako za jednu osobu u programu da ga otkrije pomoću dokumenata koji su procurili, fotografija ili stvarnog hardvera.

“Štoviše, ako je takav program namijenjen nanošenju štete svojim sugrađanima – kao što tvrde ljudi koji vjeruju u teoriju o chemtrailsima – tada bi ljudi koji rade u tom programu imali vrlo jake osobne motive da ga otkriju. Ne vjerujemo da će vlade uvijek postupiti ispravno, ali vjerujemo u dobru volju pojedinaca koji riskiraju da bi razotkrili nedjela vlade”, ističu znanstvenici s Harvarda.

Balastni spremnici pri testiranju zrakoplova poslužili kao “dokaz”

Kako bi pokušali dokazati teoriju da uistinu postoji program koji prska otrovne kemikalije iz zraka kako bi otrovali ljude, teoretičari zavjera dijelili su fotografije koje su nastale prilikom testiranja zrakoplova koji se puštaju u promet, a u koje se smještaju balastni spremnici s vodom kako bi se simulirao prijevoz tereta.

A zašto se baš balastni spremnici koriste pri testiranju zrakoplova? Američki portal Wired u veljači 2018. godine objavio je tekst o tome kako izgleda testiranje zrakoplova Boeing 747-8. Njihov novinar obišao je tvornicu zrakoplova Boeing u Everettu (Washington), promatrao kako izgleda testiranje zrakoplova te kazao da se balastni spremnici s vodom koriste kako bi simulirali putnike ili teret. Spremnici se koriste u svrhu utvrđivanja opterećenja koje zrakoplov može podnijeti i nemaju nikakvu drugu svrhu.

NASA-ino korištenje litija i drugih kemijskih elementa u znanstvene svrhe u gornjoj atmosferi (ionosferi) je pak pogrešno protumačeno kao priznanje da se koriste chemtrailsi. Program Sonding Rockets ove agencije, koji koristi rakete za prijenos znanstvenih instrumenata u zrak, upotrebljava kemijske spojeve za promatranje strujanja zraka u ionosferi. Ionosfera se nalazi iznad ozonskog omotača, tj. počinje gotovo 80 kilometara iznad Zemlje. Usporedbe radi, visina krstarenja za komercijalne letove obično je oko 11 kilometara. Vrlo su male šanse da kemijski spojevi raspršeni u zrak na toj visini mogu stići do Zemljine površine.

Testovi mogu pomoći znanstvenicima u razumijevanju aktivnosti u ionosferi, kroz koju putuju satelitski signali, te u razumijevanju solarnih vjetrova. NASA ističe da tragovi pare nisu štetni i da se radi o istim kemikalijama koje se koriste u vatrometu.

Zaključno, chemtrailsi su nepostojeća teorija zavjere koja se “dokazuje” bijelim tragovima koji ostaju iza zrakoplova. Radi se, naime, o contrailsima odnosno kondenzacijskim tragovima koji se pod određenim uvjetima stvaraju iza ispuha mlaznog motora aviona. Kondenzacijski tragovi nastaju naglim hlađenjem ispušnih plinova koji kao rezultat izgaranja goriva imaju visoki sadržaj vodene pare, a budući da je trag iznad 8000 metara izrazito hladan vruća para u naglom susretu s tako hladnim zrakom se kondenzira i nastaju bijeli oblaci u linijama.

Facebook
Twitter
Live blog
Dezinformacije o koronavirusu

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.