Razotkriveno

Balastni spremnici u zrakoplovima nemaju nikakve veze s klimatskim promjenama

Fotografijama dijelova zrakoplova pokušava se dokazati da je teorija zavjere o opasnom zaprašivanju ljudi kemikalijama stvarna.
Foto: Pixabay

Korisnica Facebooka na svojem privatnom profilu podijelila je 4. svibnja 45 fotografija uz vrlo kratku napomenu: “sve o klimatskim promjenama!

Fotografije uglavnom prikazuju unutrašnjost aviona punu raznih spremnika, nešto što izgleda poput kontrolne ploče u kokpitu, kojekakve vanjske komponente aviona koje izgledaju poput cijevi, a na dijelu fotografija unutrašnjosti zrakoplova pojavljuje se niz ljudi, od bivše njemačke kancelarke Angele Merkel u društvu više osoba do grupe ljudi koji izgledaju poput turista koji fotografiraju zrakoplov.

Priložene fotografije nemaju nikakve veze s navodom iz statusa da prikazuju “sve o klimatskim promjenama”. Ustvari, ono što prikazuju nema nikakve veze s klimatskim promjenama već su to fotografije koje su i ranije na društvenim mrežama korištene kao “dokazi” za teoriju zavjere da neka tajna elita zaprašuje iz zraka ljude i okoliš opasnim kemikalijama, a razlozi za to variraju od kontroliranja vremenskih prilika do kontrole ljudskog uma.

U daljnjem razvoju te teorije najčešće se bijeli tragovi na nebu iza zrakoplova koriste kao “dodatni dokazi”. Priložene fotografije u statusu, sudeći prema tom narativu, pružaju “dokaze” da su zrakoplovi prilagođeni za takve operacije no, kao što ćemo objasniti u nastavku, one prikazuju dijelove zrakoplova koji s navodnim zaprašivanjem ljudi i okoliša nemaju nikakve veze.

Kako nastaju bijeli tragovi iza zrakoplova?

Ono što širitelji teorije zavjere o chemtrailsima, odnosno uzroku nastanka bijelih tragova iza zrakoplova, ne govore je da su to zapravo contrailsi – kondenzacijski tragovi koji pod određenim uvjetima nastaju na nebu iza ispuha mlaznog motora zrakoplova – na visini iznad 8.000 metara gdje je temperatura zraka niža od –40°C. Tragovi mogu biti vidljivi nekoliko sekundi, a nekad na nebu ostanu i satima, ovisno o vlažnosti zraka te količini vodene pare iz motora zrakoplova. Ako je zrak dovoljno hladan, trag koji ostaje iza zrakoplova sastojat će se od sitnih kristala leda. Radi se, dakle, o običnim prugama na nebu koje stvara susret toplog i vlažnog zraka s hladnim.

Američki nacionalni hidrometeorološki zavod (National Weather Service ) objasnio je da se radi o kondenzacijskim tragovima (contrails) koji ostaju iza mlaznog motora zrakoplova. “Kondenzacijski se tragovi formiraju kad se vrući, vlažan zrak iz ispuha aviona pomiješa s atmosferskim zrakom niskog ravnotežnog tlaka para i niske temperature. Miješanje vrućeg zraka iz ispuha i onog hladnog u atmosferi događa se odmah iza zrakoplova zbog turbulencija koja stvara motor. Ako dođe do kondenzacije, odnosno ako se plin pretvori u paru, onda kondenzacijski tragovi postaju vidljivi.”

NWS je demantirao i navode da je zadržavanje pruga na nebu dokaz da se radi o trovanju. “Ako se kondenzacijski tragovi zadrže na nebu dulje vrijeme, primjerice sat vremena ili dulje, mogu se proširiti nebom zahvaljujući vjetrovima. Kondenzacijski tragovi koji se zadržavaju, nisu indikacija da sadrže neku vrstu kemikalija, kao ni bilo kakav sprej. Primjerice, mornari koriste tragove na nebu kao i njihovo zadržavanje kako bi prognozirali vremenske prilike. Ako tragovi na nebu brzo nestanu ili se ni ne formiraju, očekuje se nastavak lijepog vremena. Međutim, ako se tragovi zadrže, očekuje se promjena vremena.”

Također, u kolovozu 2016. u znanstvenom časopisu Environmental Research Letters, koji se bavi ekologijom, objavljeni su rezultati istraživanja u koje su bila uključena 77 znanstvenika. Oni su proučili dostupne tvrdnje o chemtrailsima, kao i sve dostupne dokaze o kondenzacijskim tragovima, a kad su ih na kraju pitali jesu li otkrili ijedan dokaz koji bi mogao upućivati na vladin program zaprašivanja građana, 76 znanstvenika odgovorilo je s ‘ne’. O ovom izmišljenom fenomenu chemtrailsa Faktograf je pisao više puta.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Fotografija kokpita aviona Embarer E145

Istražili smo što se zapravo nalazi na fotografijama u statusu i imaju li one ikakve veze s klimatskim promjenama. Na prvoj se nalazi dio kontrolne ploče koja nalikuje nečemu što bi se moglo nalaziti u kokpitu, a na kojoj piše “chemtrails”. Portal Snopes je u svojoj ocjeni točnosti te fotografije u prosincu 2015. godine napisao da je prvi puta objavljena na forumu JetCareers.com te da se radi o digitalnoj manipulaciji, odnosno da u zrakoplovu na tome mjestu ne piše “chemtrails”. Fotografija je 2015. godine objavljena i na platformi Reddit, a korisnik koji ju je objavio je napisao da mu je to otac poslao kao šalu.

Istraživanjem fotografija i izvora koji je spominju otkrili smo da se radi o kontrolnoj ploči u kokpitu aviona Embraer E145, a na mjestu gdje, navodno piše “chemtrails”, zapravo stoji natpis “sterile light”. Radi se o prekidaču za svjetlo koje se nalazi s vanjske strane kokpita i upozorava ostale članove posade da je let u nekoj od važnijih faza kada ne bi trebalo smetati pilote. Na engleskom jeziku se te faze leta nazivaju “sterile flight”. Prije nego što je uvedeno pravilo o “sterilnom letu”, brojne nesreće su se događale zbog nepažnje pilota. Zato je 1981. uvedeno pravilo “sterilni kokpit” koje pilotima strogo brani bilo kakvu aktivnost koja ih može dekoncentrirati, i to za vrijeme uzlijetanja, slijetanja i nekih drugih situacija na visini nižoj od 3.000 km, objašnjava NASA.

Balastni spremnici u zrakoplovima

Druga fotografija, kao i mnoge ostale, prikazuju unutrašnjost zrakoplova koje je umjesto sjedalima, ispunjen velikim spremnicima. Konkretno, radi se o unutrašnjosti zrakoplova Airbus A380-841 ili Boeinga 747-8JK. U svakom slučaju, ne radi se o spremnicima u kojima se čuvaju nepoznate tvari, već o kontejnerima ispunjenima vodom koji u testnoj fazi i prije puštanja zrakoplova u komercijalnu upotrebu, služe za kontrolu težine i ravnoteže.

Osim toga, britansko-američki znanstveni novinar i istraživač Mick West objavio je detaljno pojašnjenje upotrebe spremnika s vodom. Objašnjava da spremnici mogu biti postavljeni samostalno, a ponekad su povezani cijevima kako bi voda kolala i tako tijekom leta simulirala pokrete putnika. Kao dokaz navodi stručnu literaturu – knjige “Inside Boeing: Building the 777” autora Billa Yennea i “Boeing Widebodies” Michaela Haenggija iz kojih je objavio screenshotove objašnjenja. Primjeri objavljeni u ovim knjigama odnose se na testne letove 1969. i 1994. Dalje se u tekstu može pronaći još niz fotografija i linkova sa stručnih stranica posvećenih zrakoplovima i avioindustriji.

Merkel u novom Airbusu A350

Fotografija na kojoj unutrašnjost aviona pregledava bivša njemačka kancelarka Angela Merkel u društvu nekolicine muškaraca, također je objavljena izvan konteksta. Originalna fotografija objavljena je 20. svibnja 2014. na stranicama njemačke Savezne vlade, a prikazuje tadašnju kancelarku kako obilazi novi Airbus A 350.

Priložene su i dvije fotografije koje prikazuju nacrt određenih dijelova, a prema nazivima dijelova (Powder Contrail Generation – ‘prah za generiranje kondenzacijskih tragova’ i Centrifugal Aerosol Dispenser Assembly – ‘centrifugalni agregat za raspršivanje aerosola’) jasno je da ih nije bilo teško iskoristiti za teoriju zavjere. Međutim, radi se o registriranim patentima čija je svrha doista ostavljanje tragova, ali, primjerice, u vojnim vježbama s dalekometnim raketama.

Izdvojit ćemo još fotografiju koja u krupnom planu prikazuje spremnik s velikim natpisom – Aerochem. Drugi dio riječi, ‘chem’, dakako asocira na chemtrails pa fotografiju nije teško uklopiti u navedenu teoriju zavjere. Međutim, radi se o kompaniji koja jednostavno nosi to ime. Aerochem je najveća kompanija i glavni proizvođač tekućina za odmrzavanje (de-icing fluids) u skandinavskoj avioindustriji od 1996. 2015. godine kupio ih je Clariant AG, švicarska multinacionalna kompanija koja se reklamira kao jedna od vodećih svjetskih u proizvodnji specijalnih kemikalija, od biogoriva do aditiva za više industrija (poljoprivrednu, automobilsku, zrakoplovnu, prehrambenu, zdravstvenu itd.).

U konačnici, možemo zaključiti da fotografije objavljene na privatnom profilu na Facebooku ne odgovaraju statusu – sve o klimatskim promjenama iz jednostavnog razloga što s njima nemaju veze. Dio fotografija je digitalno prilagođen (poput one iz kokpita), a dio je samo stavljen u pogrešan kontekst i nema veze s klimatskim promjenama. O kontekstu puno govore i komentari statusa gdje korisnici psuju vlade i optužuju ih za svakodnevno trovanje. Nikakav dokaz o tome ne postoji, a mnoge funkcije zrakoplova koje se objašnjavaju u apokaliptičnom kontekstu, mogu se potražiti i objasniti u priručnicima i stručnoj literaturi.

Zbog svega toga zaključujemo da objavi nedostaje kontekst.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.