Razotkriveno

Sancta Domenica ne prodaje Marshallov zvučnik uz 99 posto popusta

Facebookom su se počele masovno širiti lažne nagradne igre u kojima se tvrdi da jeftino možete kupiti zvučnike.
Foto: Pixabay

“Dragi kupci, obavještavamo vas se putem digitalnih kanala oglašava lažna Sancta Domenica stranica koja bez našeg dopuštenja koristi logo Sancta Domenice i vizuale te širi lažne informacije o aktivnim ponudama”, upozorio je trgovački lanac Sancta Domenica svoje Facebook pratitelje 21. svibnja 2024. godine.

Službena je Facebook stranica trgovine s elektronikom, Sancte Domenice, to upozorenje izdala nakon što se preko veoma slične stranice pozvalo Facebook korisnike da sudjeluju u nagradnom natječaju preko kojeg mogu osvojiti zvučnik svjetski poznatog proizvođača Marshall.

“🔊Dobijte jedan od Marshall zvučnika uz 99% popusta povodom obljetnice brenda ➡️ https://tinyurl.com/marshall-hr
💥Jednostavno ispunite kratki upitnik kako biste dobili svoj zvučnik”, sadržaj je posta stranice Sancta Domenica Hrvatska objavljenog 21. svibnja 2024. godine.

Screenshot/Facebook

Objava, vjerojatno zahvaljujući tome što je oglas plaćen, ima preko tisuću reakcija. Ispod objave na desetak komentara, navodnih novih vlasnika Marshall zvučnika. Mnogi od njih su u komentare ostavili fotografije “novih zvučnika” koje su navodno dobili ispunjavanjem anketa. Za barem jednu od tih fotografija možemo reći da je ukradena s tuđeg profila na Instagramu.

“Ne ostavljate svoje osobne podatke”

U objavu je umetnuta fotografija Marshall zvučnika, a poveznica koja je uz to podijeljena odvodi na sumnjivu stranicu na domeni techshady.com na kojoj se od korisnika traži da ispune anketu.

Screenshot

Radi se o takozvanom phisingu odnosno mrežnoj krađi podataka. Kako se navodi na stranicama hrvatskog CERT-a, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti.

Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni s njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.

Zbog toga je i službena Sancta Domenica upozorila pratitelje da “uvijek provjeravaju URL adresu” te “nikada ne ostavljaju svoje osobne podatke ili podatke o kreditnim karticama nepoznatim osobama”.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Stranica otvorena prije dva dana

Stranica lažne Sancte Domenice kreirana je dan prije objave lažnog natječaja (20. svibnja 2024. godine) i ima  puno manje pratitelja (oko tisuću) za razliku od službene Facebook stranice Sancte Domenice koja ima više od 128 tisuća pratitelja, a otvorena je još 2012. godine. Lažna stranica izgleda uvjerljivo jer redovito objavljuje postove i u svom opisu ima točnu informaciju (kopiranu sa službene Facebook stranice trgovine) da je “Sancta Domenica d.o.o. dio Big Bang Grupe od 2022. godine te je vodeći maloprodajni trgovac elektronikom u RH”.

Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca i tvrtki koje nude poklone, a “poklanjaju” se, ili prodaju po sumnjivo niskim cijenama različite stvari – od mobitela, hladnjaka, automobila do karata za javni prijevoz. Potrebno je samo javiti se organizatoru “nagradnog natječaja”, a cilj je naravno prijevara, odnosno krađa podataka. O takvim prijevarama Faktograf je pisao u više navrata.

Prije samo dva dana pisali smo o identičnoj rasprodaji Marshalla, samo je druga trgovina elektroničkom opremom bila u pitanju. Na Facebook stranici “Elipso.hr” koja nije službena stranica brenda Elipso objavljena je obavijest o rasprodaji Marshall zvučnika koji se nude po cijeni od 2 eura. U oba smo slučaja utvrdili, osim što je zvučalo predobro da bi bilo istinito, da se radi o lažnim stranicama i lažnim natječajima.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.