Na korisničkom Facebook profilu objavljene su neutemeljene tvrdnje o zaštitnom znaku multinacionalne tvrtke McDonald’s. Uz fotografiju stiliziranog slova M, koje podsjeća na logotip McDonald’sa, tamo se tvrdi da je spomenuti logotip preuzet iz knjige crne magije te da se radi o “sigil magiji”. Također, na istom mjestu navodi se da je “osnivač McDonald’sa, Raymond Albert Kroc, bio slobodni zidar 33. stupnja“, da su mu masoni dali novac da pokrene posao, odnosno da je “Kroc davao desetinu Sotonskoj crkvi“. Na koncu, navodi se da je “sam Zlatni luk masonski” te da logo tvrtke predstavlja “predstavlja Baalov luk” (arhivirano ovdje i ovdje).
Dakako, sve ove tvrdnje spadaju u područje teorija zavjere.
Objavljena fotografija stiliziranog slova M zapravo je screenshot jednog od uvodnih kadrova filma “Dark Shadows” iz 2012. godine, a Raymond Albert Kroc nije osnivač McDonald’sa, nego poduzetnik koji je – zajedno s pravom na ime McDonald’s – preuzeo, odnosno kupio inovativni koncept restorana brze prehrane od braće McDonald.
Richard i Maurice McDonald
Zvali su se Richard i Maurice McDonald. Njihov otac Patrick McDonald 1937. godine otvorio je štand oktogonalnog oblika, u kojem je prodavao hot-dogove. Bio je smješten u blizini zračne luke Monrovia, sjeveroistočno od Los Angelesa, a McDonald ga je nazvao – The Airdome. Braća su ocu pomagala u poslu, a 1940. godine njih dvojica štand su premjestili u San Bernardino i nazvali ga McDonald’s Famous Barbecue. Danas se na toj lokaciji nalazi neslužbeni muzej McDonald’sa.
Osam godina kasnije, 1948. godine, braća McDonald unaprijedili su koncept restorana, osmislivši način brze izrade hamburgera na tekućoj traci, što im je omogućilo da proizvod mogu ponuditi brže i jeftinije od konkurencije. Na krovu njihovog novog restorana stajao je natpis “McDonald’sovi poznati hamburgeri”. U ponudi su imali milkshakeove i hamburgere, koji su koštali 15 centi.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Nastanak prvog znaka
Četiri godine kasnije, 1952. godine, Richard i Maurice McDonald stupaju u pregovore s arhitektom Stanleyjem Clarkom Mestonom i njegovim pomoćnikom Charlesom Fishom. Oni su dobili u zadatak osmisliti McDonald’sov restoran uz cestu koji bi mogao biti franšizni. Richard McDonald zamislio je dva polukruga koja bi, vjerovao je, dobro izgledala pozicionirana na oba kraja strukture, a arhitekt Meston pretvorio ih je u par upečatljivih, 25 stopa visokih, zašiljenih i neonski osvijetljenih parabola od ‘zlatnog lima’.
Lukove je izradio proizvođač znakova George Dexter, a prvi put su postavljeni 1953. godine na prvom franšiznom McDonald’s u Phoenixu u Arizoni. Franšizu je uzeo izvršni direktor Occidental Petroleuma Neil Fox, da bi je preuzeli Foxovi šurjaci i poslovni partneri, Roger Williams i Bud Landon, koji su restoran brze prehrane otvorili u Downeyu u Kaliforniji.
Kroc 1961. kupuje cijelu tvrtku od braće McDonald
Dva zlatna luka, kako ih je izveo arhitekt Meston, postala su standardno obilježje McDonald’sovih restorana. Franšiza se polako i postojano širila, a od 1955. godine za upravitelja franšize je imenovan Ray Kroc, nekoć jazz glazbenik, DJ na radiju i prodavač papirnatih čaša. Ranih 50-ih on je prodavao aparate za milkshake i u tom svojstvu 1954. godine posjetio je McDonald’s restoran u San Bernardinu, koji je koristio osam njegovih miksera. Brzo je shvatio kakav potencijal ima lanac restorana brze prehrane s prepoznatljivim dizajnom i brzom, jeftinom hranom.
Prvi Krocov McDonald’s otvoren je 15. travnja 1955. u Des Plainesu, Illinois. Nakon što je iste godine otvorio još dva restorana, bruto prodaja iznosila je 235 tisuća dolara. Kroc je nastavio širiti McDonald’s prodajući franšize, uveo je program obuke za vlasnike-menadžere i stalno naglašavao važnost automatizacije i standardizacije McDonald’sovih operacija. Energični Kroc od braće McDonald kupio je 1961. godine cijelu tvrtku, za 2,7 milijuna dolara. Do tog trenutka uspostavio je 228 restorana McDonald’s, s prodajom od 37 milijuna dolara godišnje.
Pod vodstvom Raya Kroca nastao je ikonični logo tvrtke, a nacrtao ga je dizajner Jim Schindler. Logo u obliku žutog slova M, naslonjen na ideju žutih lukova Richarda McDonalda i Stanleya Mestona iz 1952. godine, nacrtao je dizajner Jim Schindler. Njegovo žuto slovo M bilo je isprepleteno koso postavljenom linijom, koja je predstavljala krov zgrade. Uz manje izmjene, osnovna ideja zaštitnog znaka McDonald’sa ostat će prisutna do današnjih dana.
Dakako, nemoguće je naći vjerodostojan izvor informiranja koji bi logo McDonald’sa povezao s crnom magijom, sotonizmom, slobodnim zidarstvom i slično.