Stranica na Facebooku Coca Cola FANS objavila je fotografiju dva automobila zamotanih u velike, crvene mašne uz dodatak optičke iluzije, niza ponavljajućih brojeva 43 među kojima je skriven jedan drugačiji broj. Ispod slike stoji:
“Do sada niko nije vidio broj osim {43}. Danas dodjeljujemo nagradu iznenađenja svakome ko pronađe broj koji nije {43} na slici. Napomena: ova aktivnost je namijenjena osobama koje nikada nisu dobile poklon od mene. Hvala ti.”
Status objavljen 31. kolovoza 2024. prikupio je 298 reakcija, više od 1.800 komentara i 653 dijeljenja, a ljudi u komentarima mahom pišu brojeve. U komentarima se još jednom javila i stranica koja poziva korisnike da ostave svoj broj telefona i “dovrše registraciju” klikom na poveznicu:
“Kako biste preuzeli svoju nagradu, dovršite svoju registraciju unosom svog telefonskog broja/adrese e-pošte i slanjem SMS-a kako biste potvrdili svoj dobitak! Posjetite sljedeću poveznicu za registraciju!”
Coca-Cola: To nije naš profil
Naravno, radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara o kojima je Faktograf već više puta pisao. S obzirom na naziv profila, ali i profilnu fotografiju, korisnike se želi uvjeriti kako će nagradu dobiti od multinacionalne kompanije Coca-Cola, što nije točno.
To su za Faktograf potvrdili i iz Coca-Cole. “U pitanju nije naš službeni profil i ne postoji takva naša nagradna igra pa bismo ovim putem htjeli upozoriti na mogući pokušaj krađe podataka sudionika”, napisali su u odgovoru.
Uvijek je prvo korisno provjeriti legitimnost same stranice koja je objavila nagradnu igru. Po tome je odmah jasno da je u ovom slučaju nešto sumnjivo. Naime, stranica Coca Cola FANS otvorena je 10 dana prije objave nagradne igre i to joj je jedina objava. Ima samo 29 oznaka “like” i 30 pratitelja. Opis stranice gotovo ne postoji.
Za usporedbu, službena stranica Coca-Cole na Facebooku zove se samo Coca-Cola i označena je plavom kvačicom što predstavlja simbol kojim društvena mreža potvrđuje da je neka stranica ili osoba autentična i vjerodostojna, tj. da jest ono za što se predstavlja. Pokrenuta je 2016. godine i ima više od 109 milijuna oznaka “like”, više od 109 milijuna pratitelja i objave su redovite.
Učestali oblik prevare
Kao što smo pisali, takvi nagradni natječaji učestalo se pojavljuje na Facebooku. No, Facebook stranica može stupiti u interakciju s korisnikom tek kada osoba komentira objavu, a registracijom korisnik/ca Facebooka riskira krađu osobnih podataka, kao i podataka o karticama. Dijeljenjem objave osigurava se da se laži nagradni natječaj dijeli i širi još dalje.
Lažni nagradni natječaji učestali su oblik prevare korisnika društvenih mreža. Dosad smo u više navrata pisali o lažnim stranicama Plodina, Pepca, Decathlona, Lidla, Arena Centra, Elipsa, Samsunga i drugih, više puta se pojavila i prevara s kartama Zagrebačkog električnog tramvaja, a ni Zoološki vrt nije bio pošteđen.
Korisnicima se obećaju vrijedne nagrade, no samo u svrhu prevare, bilo izvlačenja osobnih podataka ili novca. Ističu se takozvane phishing kampanje, odnosno mrežne krađe podataka. Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke, koristeći pritom postojeće internetske servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni sa njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet, o čemu smo pisali ovdje.
Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.
Na kraju, možemo zaključiti da je nagradna igra objavljena na stranici Coca Cola Fans lažna, odnosno da kompanija Coca-Cola u Hrvatskoj nije pokrenula takvu nagradnu igru i korisnici im ni pod koju cijenu ne bi smjeli ostavljati podatke.