Sredinom 2026. godine HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) trebao bi uvesti novi sustav prodaje karata koji će, prema sadašnjim podacima, koštati 10 milijuna eura bez PDV-a, odnosno 12,5 milijuna eura s PDV-om. To je, prema podacima objavljenim u Elektronskom sustavu javne nabave, procijenjena vrijednost nabave i implementacije cjelokupnog programskog rješenja za prodaju karata i rezervacija u unutarnjem i međunarodnom željezničkom prometu putnika.
„Sustav treba biti temeljen na novim i modernim tehnologijama koje će u narednom vremenskom periodu moći pratiti nova tehnološka i aplikativna rješenja, a čime će se znatno utjecati na brzinu funkcioniranja sustava te smanjene troškove održavanja i budućih nadogradnji u cjelokupnom sustavu“, navodi HŽPP u objavljenoj dokumentaciji za nabavu novog sustava prodaje karata.
Prodaja karata, kako navode, treba biti u skladu s inovativnim tehnologijama kako bi se krajnjim korisnicima omogućila kupnja svih vrsta karata od 0-24 sata. Ključni dijelovi tog novog sustava kojeg HŽPP nabavlja sredstvima iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) su prodajni kanali, pozadinsko upravljanje tarifama i uređajima, kontrola prihoda i izvještaji, integracija s vanjskim sustavima.
„Sustav treba omogućiti putniku kupovinu karte kroz sljedeće prodajne kanale: web portal, mobilna aplikacija, POS blagajne na prodajnim mjestima HŽPP-a, mobilni terminali za prodaju karata u vlaku – HHT te samoposlužni kiosk terminali na određenom službenom mjestu (kolodvoru/stajalištu)“, navodi HŽPP u opisu javne nabave na koju se zainteresirane tvrtke mogu javiti do 25. studenog.
Moderno, još modernije…
Nabava novog sustava prodaje karata u željezničkom putničkom prometu sama po sebi ne bila čudna da HŽPP prije deset godina nije, sredstvima iz EU fondova, krenuo u implementaciju modernih prodajnih kanala vrlo slične specifikacije kao sustav koji sada planiraju nabaviti.
U veljači 2014. godine HŽPP potpisao je ugovor o nabavi integriranog sustava prodaje i rezervacije karata (ISPRO) s odabranom zajednicom ponuditelja u kojoj su bili njemački Scheidt & Bachmann GmbH, domaći KING ICT te slovenska tvrtka Četrta pot. Investicija je koštala 38,3 milijuna kuna, odnosno nešto više od pet milijuna eura. Sustav je u funkciju pušten 2016. godine (1, 2, 3).
„Novi sustav obuhvaća prodaju i rezervaciju karata u unutarnjemu i međunarodnome putničkom prijevozu. Kroz ISPRO sustav uvodi se centralni sustav za prodaju karata koji od 0 do 24 sata podržava mrežnu prodaju karata putem internetske stranice HŽ Putničkog prijevoza i aplikacije za pametne telefone, kartomate u većim kolodvorima, mobilne terminale za konduktere i stabilne terminale za blagajne“, navodili su tada iz HŽ Putničkog prometa, objašnjavajući kako projekt obuhvaća i uvođenje pametnih kartica koje su zamijenile kartonske iskaznice za mjesečne, višemjesečne i godišnje karate.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Dakle, gotovo identičnu nabavu onoj koja je provedena prije deset godina HŽPP provodi danas. U odgovoru na naš upit zbog čega se nabavlja novi sustav za prodaju karata, iz HŽPP-a objašnjavaju kako je sustav uveden 2016. „potrebno zamijeniti novim s obzirom na protek vremena i napredak tehnologije te činjenicu da je došlo do razvoja novih modernijih sustava prodaje, što predstavlja i poteškoće u budućim nadogradnjama postojećeg sustava“.
Kako navode iz HŽPP-a, baza novog sustava za prodaju karata temeljit će se na novim i modernim tehnologijama koje će u sljedećem razdoblju moći pratiti razvoj novih tehnoloških i aplikativnih rješenja, što će znatno utjecati na brzinu funkcioniranja sustava, smanjene troškove održavanja i jednostavniji daljnji razvoj.
Bačen novac
Iz tog je odgovora jasno da je novac kojim je kupljen postojeći integralni sustav prodaje karata (ISPRO sustav) bačen novac.
ISPRO sustav do danas je HŽPP koštao 12,7 milijuna eura. Njegovo startno uvođenje, naime, koštalo je pet milijuna eura, dok je dodatnih 7,7 milijuna u zadnjih osam godina isplaćeno KING ICT-u za nadogradnju i održavanje. Taj će se iznos dodatno povećati jer HŽPP računa da će novi sustav u primjeni biti za dvije godine, što znači da će se postojeći još dvije godine održavati.
U odgovoru na naš upit HŽPP neizravno potvrđuje kako ISPRO sustav od samog starta nije dobar i nije ga moguće nadograđivati u skladu s razvojem tehnologija.
Razlog tome je činjenica da je HŽPP kupio sustav koji radi na tehnologiji koja se gasi. Naime, Hrvatska je 2012. godine u komercijalnu upotrebu pustila mobilnu mrežu četvrte generacije, odnosno 4G mrežu. Dvije godine nakon uvođenja 4G mreže, HŽPP je odabrao da njegov sustav prodaje karata funkcionira na mreži starije generacije – 3G mreži koja polako odlazi u povijest. Zajednica ponuditelja, a i sam HŽPP to je trebao znati jer se još 2015. godine najavljivalo postupno gašenje 3G mreže (1, 2, 3) te je bilo vremena za korekciju sustava.
Proces gašenja 3G mreže u svijetu je ubrzan od 2018. godine i očekuje se da za nekoliko godina ta mreža više nigdje neće funkcionirati. Domaći telekom operateri također gase mobilnu mrežu treće generacije pa je HT tu mrežu već ugasio u većem dijelu zemlje, dok je A1 planira ugasiti 2026. godine.
Gašenje 3G mreže HŽPP-u donijelo je nove troškove. Postojeći ISPRO sustav nije moguće nadograditi kako bi radio na mobilnoj mreži četvrte ili pete generacije. U praksi to znači da je neupotrebljiv.
Kondukteri nose usmjernike
Kako bi kondukteri ipak mogli prodavati karte uz mobilne terminale sada sa sobom nose i dodatni uređaj. Bez takozvanih usmjernika koje je HŽPP platio nepunih 40 tisuća eura bez PDV-a, odnosno 50 tisuća eura s PDV-om, kondukteri ne mogu prodati niti jednu kartu. U praksi, pak, uređaji nerijetko ne rade ni s usmjernicima, a sustav koji je trebao unaprijediti prodaju karata zapravo ju je unazadio.
Iako svake godine za održavanje i nadogradnju ISPRO sustava HŽPP izdvaja oko milijun eura, taj sustav, zapravo, nikada nije proradio kako treba. Putem kartomata postavljenih na kolodvorima ne proda se niti jedan posto karata, a putem web aplikacije tek nekih osam posto karata. Pritom, online nije moguće kupiti kartu u međunarodnom putničkom prijevozu.
Stoga se nakon „ulaganja“ od 12,7 milijuna eura u postojeći sustav prodaje karata, namjerava kupiti novi za koji se procjenjuje da će koštati 12,5 milijuna eura s uključenim PDV-om. Kada se lani najavljivalo njegovo uvođenje govorilo se da će koštati 6,4 milijuna eura. Zbog čega je u roku od godinu dana cijena sustava s predviđenih 6,4 milijuna eura bez PDV-a narasla na 10 milijuna bez PDV-a, iz HŽPP-a nam nisu odgovorili.
No, objašnjavaju kako je kroz NPOO nominiran projekt koji obuhvaća modernizaciju informatičkog i prodajnog sustava, a sastoji se od 4 potprojekta: WiFi u vlakovima, modernizacija voznog parka HŽPP ugradnjom GPS sustava, usklađenje s informacijskom i kibernetičkom sigurnosti i nadogradnja podatkovnog centra sustava prodaje te novi sustav za prodaju karata.