Brojni korisnici društvenih mreža (arhivirano ovdje, ovdje i ovdje) objavljuju video snimljen u crno-bijeloj tehnici, koji – kako tvrde u opisima – prikazuje “bespilotni automobil izumljen 1928. godine“.
“Opel je 1928. godine razvio automobil bez vozača. S kojom tehnologijom?”, pitaju se korisnici u svojim objavama.
Reklamna vožnja Opela
Na predmetnom videu, međutim, ne nalazi se automobil bez vozača. Kako to objavljuje njemački Auto Motor Sport, video prikazuje jednu od reklamnih vožnji koje je za Opel 1928. godine organizirao poslovni čovjek Arhur Frankie.
“U siječnju 1928. berlinski poslovni čovjek Arthur Franke navodno je upravljao vozilom Opel 4 PS poznatim kao “Zelena žaba” putem radio valova. Postoji čak i video vožnje kroz gust promet u Hamburgu iz 1928. godine. Međutim, menadžer Opel Classica, Leif Rohwedder, ističe da su vožnje s vozilom koje je Franke patentirao kao ‘motorno vozilo za zabavu javnosti’ bile reklamne vožnje za Opelove staze. Vozač skriven u stražnjem dijelu vozila upravljao je automobilom, stvarajući iluziju da vozilo vozi potpuno autonomno. U različitim gradovima postojale su takozvane Opel staze, obično jednostavni drveni ovali. Zadatak promotivnog vozila bio je privući ljude na te staze, gdje su mogli isprobati automobile i istovremeno se zainteresirati za kupnju Opela”, piše Auto Motor Sport.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Vozač je sjedio u automobilu
Predmetnu snimku analizirali su faktčekeri njemačke novinske agencije DPA, koji napominju da se u videu na mjestu sklopivog zadnjeg sjedala nalazi relativno visoka konstrukcija s prekidačima i gumbima.
“Zapravo, u toj je konstrukciji sjedio vozač koji je, zahvaljujući prilagodbi, mogao upravljati automobilom bez da itko sjedi na prednjem sjedalu i okreće volan”, piše DPA, dodajući da je “ovim automobilom inženjer Arthur Franke promovirao svoje ‘Opel staze’ – male kružne staze za zabavne parkove i sajmove na kojima su avanturistički posjetitelji mogli voziti posebno prilagođene automobile. Gotovo identičan automobil prikazan je u boljoj kvaliteti slike na internetskoj stranici posvećenoj Frankeu. Na toj fotografiji jasno se vidi da je vozilo, koje navodno vozi samo, zapravo služilo kao reklama za ‘Opel stazu'”, piše DPA.
Za kraj valja reći da u dvadesetim i tridesetim godinama 20. stoljeća ljudi jesu pokušavali proizvesti automobil bez vozača. Jedno od prvih takvih vozila, kojim se upravljalo radio signalima, predstavljeno je 1925. godine, a razvio ju je Francis P. Houdina. Mogućnosti automobila demonstrirane su u New Yorku na Broadwayu i Petoj aveniji. Vozilo je pri demonstraciji izgubilo kontrolu i sudarilo se s automobilom u kojem su bili fotografi.
Zaključno, snimka iz statusa ne prikazuje vožnju automobila bez vozača iz 1928. godine već demonstraciju vožnje Opelovog modela 4 PS u kojem se vozač nalazio u konstrukciji na stražnjem dijelu vozila.