Po tko zna koji put na Facebooku se organizira nagradna igra u kojoj se “sretne dobitnike” stambeno zbrinjava. Povod je doček Božića i Nove godine, a uobličena je po već razrađenom modelu: tu su atraktivne fotografije kućica, jednostavna pravila sudjelovanja i obećanja o brzom proglašenju dobitnika montažne kuće.
“Za doček Božića i Nove godine, naš tim želi podijeliti sreću podjelom 7 kućica koje će nasumično biti podijeljene svima koji napišu “Sretan Božić”
ZAPAMTITE!!: Dobitnici će biti odabrani nasumično i potvrđeni putem poruke. Sretno“, stoji u Facebook postu stranice MALA KUĆA, objavljenom 22. prosinca (arhiviran ovdje).
Post je podijeljen preko 300 puta do objave ovog teksta i ima preko 128 komentara. U komentarima su korisnici ostavljali poruku “Sretan Božić”, što je bila i uputa za sudjelovanje u lažnoj nagradnoj igri.
Tek jedna objava na stranici
Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara “malih kuća” o kojima je Faktograf već više puta pisao (1, 2, 3). Niz je indicija da se radi o lažnom predstavljanju. Stranica je kreirana 25. studenoga 2024. godine i ima 30 pratitelja. Nema nikakvog sadržaja na njenom news feedu, osim jednog posta, gore citiranog poziva na sudjelovanje u nagradnoj igri.
Na stranici nije naveden niti jedan relevantan podatak: naziv i sjedište poslovnog subjekta, adresa internetske stranice i adresa elektroničke pošte. Naslovna fotografija, na kojoj je kućica s vrtom, evidentno je preuzeta s neke strane internetske stranice. Naime, TinEye, alat za pretragu fotografija, daje preko 6 600 rezultata, a prvo pojavljivanje fotografije bilo je još 2013. godine.
Slična je situacija i s fotografijom koja navodno prikazuje nagradne kuće. Fotografija koja je snimljena izvana kruži internetom od 2017. godine, na različitim stranicama, s različitih jezičnih područja. Fotografije unutrašnjosti kućice (1, 2, 3) također su veoma viralne i već ranije iskorištene u sličnim postovima drugih sumnjivih stranica.
Kao i kod drugih lažnjaka (1, 2, 3), naziv stranice pisan je neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: ᎷᎪᏞᎪ ᴋᴜᴄ́ᴀ.
Kad smo zadnji put zamijetili ovakvu sumnjivo bogatu ponudu, obratili se smo tvrtki koja stoji iza domaće internetske stranice “Male kuće“. Kontaktirali smo tvrtku FinDom iz Svetog Ivana Zeline, koja se, između ostalog, bavi proizvodnjom i prodajom montažnih kuća, a čije je ime u više navrata iskorišteno za prevaru.
Voditelj prodaje i marketinga Deny Visintin odgovorio je za Faktograf: “Ovaj Facebook oglas nije objavilo naše poduzeće, a logo nije sličan našem. Naše službene web stranice su: www.findom.hr i www.male-kuce.hr. Na Facebooku i Instagramu djelujemo preko sljedeće stranice: Male kuće | Sveti Ivan Zelina | Facebook. S marketinške strane moram napomenuti kako je ovo očigledan primjer prevare od strane odgovornih kako bi povećali broj pratitelja na društvenim mrežama.”
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Prevaranti iskorištavaju ovo doba godine
Prevare koje se baziraju na nagradnim igrama vrlo su česte na društvenim mrežama. Već smo pisali o lažnim nagradnim igrama u kojima se dijele mobilne kućice, no osim toga često se dijele mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi. Prevaranti se često predstavljaju kao stranice poznatih brendova, tvrtki ili trgovačkih lanaca (Pepco, Coca-Cola, Konzum, Plodine, Samsung, Beko i mnogi drugi).
Osim povećanja vidljivosti i dosega stranice na Facebooku cilj ovakvih prevara ponekad je izvući osobne podatke korisnika, a ponekad novac.
Prevare poput ove sve su češće, a prevaranti sve dosjetljiviji. Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prijevarama.
Takve prevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, “rođendan” tvrtke, praznik ili određeni datum (Uskrs, Valentinovo).
Tako je i osnivačima stranice MALA KUĆA božićno vrijeme poslužilo kao povod za novi lov na žrtve. Stranica je aktivna tek mjesec dana, nema veliki broj pratitelja i koristi tuđe fotografije za vlastitu promociju – što nas dovodi do zaključka da se radi o još jednom lažnom predstavljanju.