Na Facebook stranici pod nazivom “PEPCO.fans” objavljen je lažni nagradni natječaj koji koristi ime i vizual poznatog europskog lanca trgovina Pepco, a kao nagradu obećava veučere.
“Danas nudimo besplatne gotovinske i kupovne vaučere. Odaberite sretnu kovertu, svaka koverta sadrži nagradu, sretno! “, sadržaj je posta objavljenog na toj stranici 18. prosinca 2024. godine (arhiviran ovdje).
U post je umetnuta slika na kojoj je devet omotnica, a u pozadini logo Pepca u prigodnoj božićnoj dekoraciji. Do objave ovog teksta post s lažne stranice Pepca podijeljen je preko 65 puta te ima preko 35 komentara. U komentarima su korisnici ostavljali odabrani broj omotnice, što je bila i uputa lažnog Pepca za sudjelovanje u lažnoj nagradnoj igri.
Stranica kreirana ovog mjeseca
Veoma slični pozivi cirkuliraju Facebookom i na drugim jezicima (1, 2).
Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara Pepca o kojima je Faktograf već više puta pisao. Naziv stranice nalikuje nazivu trgovine, ali je pisan neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: 𝑷𝑬𝑷𝑪𝑶.ᶠᵃⁿˢ. Također, logo koji je korišten u profilnoj slici i logo na slici nagradnog natječaja ne podudaraju se s onim koji kompanija trenutno koristi.
Stranica lažnog Pepca kreirana je na dan objave lažnog natječaja (18. prosinca 2024. godine) i do objave ovog teksta nije imala niti jednog pratitelja, za razliku od službene Facebook stranice “PEPCO Hrvatska” koja ima više od 140 tisuća pratitelja, a otvorena je još 2017. godine. Na pravoj stranici Pepca stoji i službeni e-mail te link na hrvatsku podružnicu te kompanije.
Još u studenom prošle godine hrvatska podružnica Pepca obavijestila svoje je Facebook pratitelje da su dobili informacije o lažnim profilima njihove trgovine te ih upozorili da vjeruju samo onome što piše na njihovim službenim kanalima.
“Svaka promotivna aktivnost koju PEPCO organizira bit će objavljena isključivo na našim službenim stranicama s jasno navedenim pravilima i uvijek u skladu sa svim važećim zakonima. Budite oprezni i u slučaju sumnje, kontaktirajte nas”, napisali su na službenoj Facebook stranici.
Još jedna božićna prijevara
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Plodine, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Internetski prevaranti korisnicima društvenih mreža obećavaju vrijedne nagrade, a zapravo ih pokušavaju opljačkati. Nekima je namjera od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Prijevare poput ove sve su češće, a prevaranti sve dosjetljiviji. Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prijevarama.
Takve prijevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, praznika ili određenih datuma (Uskrsa, Valentinova).
Post koji ovih dana kruži društvenim mrežama također iskorištava posebnu prigodu, nadolazeće božićne blagdane, kako bi namamio korisnike Facebooka na sudjelovanje. Facebook stranica "PEPCO.fans" ne predstavlja službeni komunikacijski kanal tog trgovačkog lanca, a nagradna igra koju je organizirala pokušaj je prijevare.