„Tragedija je da nam je prosječna brzina tramvaja 13 kilometara na sat“, ustvrdio je, među ostalim, Pavle Kalinić, nezavisni kandidat za gradonačelnika Zagreba govoreći o stanju u javnom gradskom prijevozu u Zagrebu.
Tvrdnja koju je iznio Kalinić je točna. Prema podacima o poslovanju ZET-a u prvom polugodištu prošle godine, prosječna brzina tramvajskih i autobusnih vozila ZET-a u prometu iznosila je 17 kilometara na sat. Pritom je prosječna brzina kojom voze tramvaji bila 13 kilometara na sat, dok su autobusi nešto brži i prosječno na sat pređu 18 kilometara.
Kako objašnjava ZET, prosječna brzina vozila je odnos ostvarenih kilometara i sati rada vozila.
„Ovako mala brzina vozila posljedica je radova na kolniku, povećanog broja vozila individualnog prijevoza na prometnicama, nepropusnosti prometne mreže, nepoštivanje žutih traka te nemogućnosti ostvarenja prednosti vozila javnog prijevoza putnika na semaforom upravljanim raskrižjima“, objašnjava ZET.
Iznošenjem podatka o brzini kojom se po gradu kreću tramvaji Kalinić je želio ukazati na nebrigu aktualne gradske vlasti o javnom gradskom prometu. Međutim, trend smanjenja brzine ZET-ovih vozila započeo je još za vrijeme bivše gradske administracije u kojoj je bio i Kalinić. Prosječnih 13 kilometara na sat u provom polugodištu prošle godine zapravo je vrlo blago ubrzanje u odnosu na prosječna kretanja tramvaja od 2020. godine na ovamo.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
ZET od 2018. godine na svojim mrežnim stranicama objavljuje poslovna izvješća. Iz njih je evidentan trend smanjenja brzine vožnje tramvaja i autobusa od 2019. godine. Tako je prosječna brzina autobusa i tramvaja u 2018. godini bila 16,89 kilometara na sat, pri čemu su tramvaji prosječno vozili 13,83 kilometra na sat, a autobusi 18,71 kilometara na sat.
U 2019. godini ZET-ova vozila na sat su prosječno prošla 16,75 kilometara. Tramvaji su pritom usporili na 13,48 kilometara na sat.
U pandemijskoj 2020. godini prosječna brzina autobusa i tramvaja pala je na 16,06 kilometara na sat. Tramvaji su te godine u sat vremena prosječno prolazili 12,69 kilometara, a autobusi 17,92 kilometra.
Od 2021. godine ZET je “stao na gas”, pa prosječna brzina raste na 16,28 kilometara na sat (tramvaji 12,75 kilometara po satu, a autobusi 18,30 kilometara). “Ubrzanje” je nastavljeno i 2022. godine pa je ukupan prosjek 16,98 kilometara na sat. U njemu tramvaji sudjeluju s brzinom od 12,80 kilometara u satu, a autobusi s brzinom od 17,98 kilometara u satu.
U 2023. godini tramvaji i autobusi prelazili su prosječno 17,32 kilometra na sat pri čemu je brzina tramvaja smanjena na 12,56 kilometara na sat, a autobusa povećana na 18,03 kilometra na sat.
Tako je, zapravo, prosječna brzina kretanja tramvaja u prvom polugodištu prošle godine bila najviša u petogodišnjem razdoblju.
Poslovni izvještaji ZET-a od 2018. na ovamo na jednak način objašnjavaju zbog čega je prosječna brzina i tramvaja i autobusa mala. Radovi na kolniku, veliki broj osobnih automobila na cestama, nepropusnost prometne mreže, nepoštivanje žutih traka, kao i nemogućnost ostvarivanja prednosti vozilima javnog prijevoza na semaforom upravljanim raskrižjima – ukorijenjeni su kočničari javnog gradskog prijevoza.
Zaključno, točna je tvrdnja Pavla Kalinića da tramvaji prosječno voze 13 kilometara na sat. Trend smanjenja ionako male brzine vožnje ZET-ovih vozila primjetan je od 2019., a lani su tramvaji blago ubrzali u odnosu na prethodne četiri godine.