Razotkriveno

Pepco vas neće nagraditi ako na Facebooku točno izbrojite patke

Facebookom se širi "mozgalica" lažne stranice trgovačkog lanca Pepco. Ne pokušavajte davati točne odgovore jer nećete osvojiti nikakvu nagradu.
Foto: Faktograf

Facebookom kruži nagradna igra koja se lažno predstavlja kao promotivna rođendanska kampanja poljskog trgovačkog lanca Pepco. Uvjeti za sudjelovanje vrlo su jednostavni i temelje se na poticanju korisnika na dodatne aktivnosti unutar same mreže.

🎊Nᴀ ᴘʀᴏsʟᴀᴠɪ @PEPCO ʀᴏđᴇɴᴅᴀɴᴀ, sᴠɪ ᴋᴏᴊɪ ᴜsᴘᴊᴇšɴᴏ ᴘᴏɢᴏᴅᴇ ʙʀᴏᴊ ᴘᴀᴛᴀᴋᴀ ɴᴀ sʟɪᴄɪ ᴅᴏʙɪᴄ́ᴇ ᴇᴋsᴋʟᴜᴢɪᴠɴᴇ ɴᴀɢʀᴀᴅᴇ ᴜ ᴠɪᴅᴜ ᴘᴏᴋʟᴏɴ ᴠʀᴇᴄ́ɪᴄᴀ, ɢᴏᴛᴏᴠɪɴᴇ ɪ ᴠᴀᴜᴄ̌ᴇʀᴀ ᴢᴀ ᴋᴜᴘᴏᴠɪɴᴜ. 💚 Sʀᴇᴛɴᴏ 💚💚“, sadržaj je posta objavljenog 13. svibnja 2025. godine na Facebook stranici “PEPCO,fans” (arhiviran ovdje).

Screenshot/Facebook

U post je umetnuta slika na kojoj se nalaze crteži divljih pataka, a na korisnicima je da odgonetnu koliko ih točno ima na slici. Do objave ovog teksta post je imao preko 70 dijeljenja te preko 30 komentara u kojima su korisnici napisali koliko pataka su izbrojali.

Nedavno kreirana stranica

Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara Pepca o kojima je Faktograf već više puta pisao. Naziv stranice nalikuje nazivu trgovine, ali je pisan neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: 𝑷𝑬𝑷𝑪𝑶,ᶠᵃⁿˢ.

Stranica lažnog Pepca kreirana je na dan objave lažnog natječaja (13. svibnja 2025. godine) i do objave ovog teksta imala je jednu oznaku “sviđa mi se” i jednog pratitelja. Za razliku od službene Facebook stranice “PEPCO Hrvatska” koja ima više od 144 tisuće pratitelja, a otvorena je još 2017. godine. Na pravoj stranici Pepca stoji i službeni e-mail te link na hrvatsku podružnicu te kompanije.

Objave na službenoj stranici su redovite i nagradne igre nisu jedini sadržaj, što nije slučaj sa stranicom “PEPCO,fans”. Dodatna zanimljivost je što gotovo nikakav trud nije uložen u stvaranje dojma uvjerljivosti ove stranice.

Još u studenom prošle godine hrvatska podružnica Pepca obavijestila je svoje Facebook pratitelje da su dobili informacije o lažnim profilima njihove trgovine te ih upozorili da vjeruju samo onome što piše na njihovim službenim kanalima.

“Svaka promotivna aktivnost koju PEPCO organizira bit će objavljena isključivo na našim službenim stranicama s jasno navedenim pravilima i uvijek u skladu sa svim važećim zakonima. Budite oprezni i u slučaju sumnje, kontaktirajte nas”, napisali su na službenoj Facebook stranici.

Trgovački lanci česta su meta lažnog predstavljanja

Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Plodine, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).

Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.

Takve prevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, praznika ili određenih datuma (Božića, Uskrsa, Valentinova ili “rođendana tvrtke”). Također, nagradne igre s pogađanjem “sretnih omotnica” ili “točnih odgovora”, poput gore citiranog posta, također su čest format prevare (1, 2, 3).

Pored niza potvrda o tome da se ne radi o stvarnoj nagradnoj igri Pepca, valja napomenuti da se u Hrvatskoj nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima.

Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.

Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.

Zaključno, Facebook stranica "PEPCO,fans" ne predstavlja službeni komunikacijski kanal tog trgovačkog lanca, a nagradna igra koju je organizirala pokušaj je prevare.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.