Razotkriveno

Plodine ne dijele iPhone ako pogodite točan broj na slici

Trgovački lanac Plodine ponovno je na meti lažnih nagradnih igara na Facebooku.
Foto: HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ/ lsd

Lažne nagradne igre na društvenim mrežama postale su vrlo čest način prevare građane o čemu je Faktograf već puno puta pisao. Tako se ponovno pojavila jedna u kojoj je meta trgovački lanac Plodine. U objavi na Facebooku stranica Plodine Fans poziva korisnike na sudjelovanje u nagradnoj igri u kojoj mogu osvojiti iPhone (arhivirano ovdje):

“Do sada se nitko nije javio koji je točan broj na slici. Danas ćemo podijeliti 16 iPhone i certifikate onima koji su točno odgovorili. Napomena: Dobitnici će biti obaviješteni izravno putem tekstualne poruke. @pengikut”

Od korisnika se očekuje u komentar napišu broj za koji smatraju da se prikazuje na slici, a broj je gotovo stopljen s pozadinom pa ga je teže prepoznati. U komentarima se mogu pronaći odgovori korisnika i administratora stranice koji ima poručuju da “provjere poruke” jer “pokloni čekaju”. Korisnik može kliknuti na označeni pojam u objavi “pengikut”, no on vodi na Facebookovu stranicu pretrage pojma “followers”.

Screenshot / Facebook

Stranica bez sadržaja i pratitelja

Kod ovakvih nagradnih igara kod kojih se od korisnika traži daljnja komunikacija, najčešće privatnim kanalima, uvijek je korisno prvo provjeriti stranicu koja reklamira nagradnu igru. U ovom slučaju radi se o stranici Plodine Fans čiji službeni naziv na stranici na Facebooku izgleda ovako: “Plodine. Fans”. Već to može biti indikator da se događa nešto neobično jer nema razloga da se u imenima, bilo tvrtki, bilo stranica koriste interpunkcijski znakovi osim ako se ne radi o akronimu ili nečem sličnom, ili ako pak originalni naziv tvrtke nosi takve znakove.

Osim toga, stranica je otvorena u prosincu 2024., što svaki korisnik može vidjeti, a ima samo četiri objave. Za poslovnog subjekta koji društvene mreže može iskoristiti za reklame svojih proizvoda, to bi bio neobičan potez. Službene stranice tvrtki uglavnom imaju neku dinamiku objavu, bilo na dnevnoj ili tjednoj bazi, jer tako povećavaju bazen korisnika koji vide njihove objave i povećavaju mogućnost da njihove akcije ili popusti dođu do većeg broja čitatelja.

Ova stranica je u te četiri objave objavila tri nagradne igre i jedno mijenjanje profilne fotografije. Ujedno ima samo 49 likeova i 54 pratitelja što bi za službenu stranicu velike tvrtke kao što su Plodine bilo jako malo.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Plodine su već upozoravale na lažne nagradne igre

Trgovački lanac Plodine već je ranije preko svoje službene stranice izvijestio korisnike da pripaze jer se pojavljuju lažni nagradni natječaji. Posljednju obavijest su objavili 4. ožujka na svojoj službenoj stranici plodine.hr:

“Poštovani kupci, na društvenim mrežama su se opet pojavile stranice koje neovlašteno koriste Plodine logo, fotografije i video materijale, te šire informacije o lažnim nagradnim igrama. Ovim putem vas obavještavamo kako Plodine nisu organizator, suradnik, niti na bilo koji drugi način povezane s tim profilima, web stranicama na koje vode linkovi s tih profila ili drugim aktivnostima.

Molimo vas radi vaše sigurnosti da se nipošto ne prijavljujete na web stranice koje nisu u domeni plodine.hr, da ne dijelite svoje osobne podatke, financijske podatke ili podatke svojih bližnjih organizatorima tih nagradnih igara.

Ovim putem vas pozivamo da sve informacije o nagradnim igrama i natječajima te promotivnim aktivnostima koje organiziraju Plodine pratite na www.plodine.hr i na našim službenim stranicama na društvenim mrežama, te da podijelite ovu informaciju s prijateljima!”

Ista obavijest stoji i na njihovoj stranici na Facebooku još od prosinca 2023.

Stvarna službena stranica Plodina ima preko 221.000 likeova i više od 225.000 pratitelja. Administratori objavljuju svaki dan, bilo da se radi o reklami proizvoda, nekoj akciji, snimkama iz trgovina i slično. Odmah se može primijetiti da je stranica aktivna i da svaka objava skupi od nekoliko desetina do nekoliko stotina reakcija.

Trgovački lanci česta meta prevara

Faktograf često provjerava nagradne igre na društvenim mrežama i dosad su se na meti prevaranata našli razni brendovi, od Pepca, Sheina i Decathlona, preko Plodina, Konzuma, Lidla i Tommyja, do Sancta Domenice, odnosno sada Big BangaSamsunga, Coca-Cole i drugih.

No, princip lažnih nagradnih igara je gotovo uvijek isti – korisnici moraju nešto “pogoditi”, odgovor ostaviti u komentaru i čekati da im stigne privatna poruka. U poruci se najčešće od korisnika traže dodatni podaci kojima je onda cilj izvući bilo osobne podatke, bilo novac. Radi se o klasičnom phishingu – lovu na žrtve lažnim predstavljanjem. Taj tip prevare za Faktograf je objasnio nacionalni CERT (Computer Emergency Response Team):

“Prijevare s lažnim Facebook stranicama su česte budući da svatko može kreirati profil ili stranicu u tu svrhu, a posebno su česte tijekom razdoblja velikih popusta poput Crnog petka. Nacionalni CERT prati kibernetičke prijetnje i redovito objavljuje upozorenja za građane. Od 1. siječnja do 10. rujna 2024. godine, Nacionalni CERT obradio je ukupno 748 incidenata od kojih se čak 56 posto odnosi na phishing, a slijede ga pogađanje zaporki i scam tipovi incidenta.”

Također su nam pojasnili što građani mogu učiniti u slučaju da ipak nasjednu na neku od nagradnih igara:

“Ovisno o tome koji su podaci upisani na zlonamjernoj stranici potrebno je: promijeniti lozinke svih povezanih računa, posebno e-maila, bankovnih računa i društvenih mreža. Ako su upisani podaci bankovne kartice (broj kartice, datum valjanosti i kontrolni broj), potrebno je obavijestiti banku kako bi se poduzele sve potrebne mjere za zaštitu računa i izbjegle eventualne zloupotrebe. Ako je upisan bilo kakav kontakt (e-mail ili broj telefona), potrebno je obratiti pažnju na sumnjive dolazne poruke i pozive jer prikupljeni podaci mogu biti iskorišteni za druge prijevare. Ako je novac skinut s računa, potrebno je kontaktirati banku kako bi se blokirale kartice i spriječile daljnje transakcije.”

Također, uvijek treba imati na umu da se u Hrvatskoj nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima. Nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.

Zlonamjerno korištenje osobnih podataka građana može dovesti do ozbiljnih posljedica. Može ih se koristiti za sklapanje lažnih ugovora i stjecanje protupravne koristi, nedozvoljene transakcije, dostavu medicinske i druge dokumentacije neovlaštenim osobama, a može se dogoditi i da budu javno objavljeni.

Detaljnije o tome kako prepoznati lažne nagradne igre donosimo u videu koji se nalazi na našem YouTube kanalu, a upute u tekstualnom obliku možete pronaći u našem tekstu na tu temu.

Zaključno, radi se o još jednoj lažnoj nagradnoj igri kojom se korisnike pokušava navući ne bi li ostavili osobne podatke ili uplatili novac. Službena stranica trgovačkog lanca Plodine već je više puta demantirala sudjelovanje u ovakvim nagradnim igrama.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.