Ministar Marko Pavić hvali se dobrom provedbom Europskog socijalnog fonda, ali podaci o isplatama to ne potvrđuju

S.D.

Ministar Marko Pavić, usprkos prikupljenim oporbenim potpisima za njegovu smjenu te nezadovoljstvu sindikata i šire javnosti njegovim radom, nije izgubio mjesto u Vladi, već je premješten na mjesto ministra regionalnog razvoja i fondova EU koje je do sada obnašala ministrica Gabrijela Žalac koja je, ne bez ljutnje, izgubila svoju poziciju.

Obrazloženje za taj premještaj od strane vladajućih jest kako se novi/stari ministar dobro razumije u problematiku europskih fondova.

„Ministar Pavić je svojim radom pokazao da dobro obavlja posao ministra. U svom dosadašnjem radu također je pokazao da zna i poznaje način funkcioniranja europskih fondova i to je bio jedan od temeljnih razloga zašto je predložen za tu poziciju“, objasnio je predsjednik kluba zastupnika HDZ-a u Saboru i svojevrsni glasnogovornik premijerovih poteza Branko Bačić.

I sam se Marko Pavić danas novinarima pohvalio da se iskazao u provedbi programa Europskog socijalnog fonda kojem je krovno upravljačko tijelo Ministarstvo rada i mirovinskog sustava, ali upitan o problemima programa „Zaželi“ ( o čemu je Faktograf prvi pisao) – ministar je ponovo pobjegao pred kamerama reportera N1 televizije Hrvoja Krešića.

Hrvatska najgora po isplatama iz europske blagajne

Usprkos činjenici da se premijer Andrej Plenković  stalno hvali povlačenjem sredstava iz europskih fondova, ponovimo kako je Hrvatska  i dalje na začelju europske kolone, što se lako dade provjeriti na službenim stranicama Europske komisije.

Stupanj ugovaranja sredstava značajno je porastao za mandata ove vlade, ali kad je riječ o isplatama – tu zauzimamo posljednje mjesto među  članicama.

Pri tome valja naglasiti da je povlačenje sredstava iz Europskog socijalnog fonda, koji spadaju u Operativni program Učinkoviti ljudski potencijali, teklo kronično sporo, da bi se tek tijekom prošle godine stvari donekle ubrzale.

Po podacima sa službene stranice „Strukturni fondovi“, do kraja svibnja ove godine u OP Učinkoviti ljudski potencijali od ukupno predviđenih više od 1,6 milijardi eura do sada su objavljeni pozivi u visini od manje od 1,3 milijarde eura, ugovoreno je nešto više od 1,1 milijardi, ali se vrijednost plaćenih sredstava korisnicima  kreće na svega 397 miljuna, a vrijednost doznačenih sredstava 357,5 milijuna eura.

“Dobro upravljanje” pod upitnikom

Jedini dio koji je bio pod ministrom Pavićem, a koji iskače kao pozitivan, je provedba Inicijative za mlade, gdje smo bolji čak i od europskog prosjeka.

Od eksperata  upućenih u detalje trošenja sredstava iz Europskog socijalnog fonda Faktograf je dobio podatke kako su tijekom 2017. i 2018. godine ubrzani procesi koji se odnose na prioritetne osi 1,2 i 3, a u koje spadaju zapošljavanje i mobilnost radne snage, socijalno uključivanje i obrazovanje i cjeloživotno učenje, ali je kronično loše stanje s prioritetnom osi 4 koja se odnosi na dobro upravljanje.

Opći je dojam kako se ta prioritetna os smatra promašenom, a obrazloženje koje se može čuti od onih koji su  zaduženi za provedbu tog programa jest – naša javna uprava ne može poboljšati svoje administrativne kapacitete jer joj  – „nedostaje administrativnih kapaciteta“!

U prvoj prioritetnoj osi koja se odnosi na zapošljavanje ugovoreno je 95 posto sredstava, a isplaćeno i ovjereno preko 28 posto; u drugoj prioritetnoj osi koja se odnosi na socijalno uključivanje ugovoreno je gotovo 85 posto sredstava, isplaćeno 35, a ovjereno gotovo 15; u trećoj koja se odnosi na obrazovanje ugovoreno je manje od 55 posto, isplaćeno manje od 16 posto, a ovjereno svega 13.

Međutim, u osi „dobro upravljanje“, za koju je bilo rezervirano više od 225 milijuna eura, ugovoreno je manje od 91 milijuna, što predstavlja 40 posto, isplaćeno svega nešto više od 25 milijuna, oko 11 posto, a ovjereno samo 8 posto sredstava.

Kronični problemi u sustavu temeljeni na iskustvima korisnika, o čemu se višekratno raspravljalo i na Savjetu za razvoj civilnog društva, kao i na Odboru za praćenje ESF-a, su nekvalitetno upravljanje procesima, nejasna pravila i postupci, problem s ljudskim resursima, neusklađenost provedbenih tijela, kašnjenja, predetaljna administracija…

Uspjeh linija koje idu za zapošljavanje tumači se time što su ta sredstva lakša za apsorpciju jer se u načelu radi o transferu iz europskog proračuna državnim tijelima koji onda ta sredstva u vidu naknada i poticaja isplaćuju, ali bilo koji za provedbu zahtjevniji postupak oteže se podjednako i kod ministra Pavića kao što se otezao i kod ministrice Žalac.

Nameće se stoga dojam da je prilikom odlučivanja o tome tko ide, a tko ostaje, presudna bila bliskost s premijerom, odnosno odnosi snaga unutar HDZ-a, a ne uspješnost u obavljanju ranije povjerenog posla.

 

*Ovaj tekst nastao je uz potporu Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"