Aktualno

Europski projekt izgradnje pruge Dugo Selo-Križevci kasni najmanje dvije godine

HŽ Infrastruktura

Minimalno dvije godine kasnit će najveći željeznički infrastrukturni projekt Dugo Selo – Križevci vrijedan 1,5 milijardi kuna od čega se 85 posto troškova financira iz EU sredstava. Taj posao s HŽ Infrastrukturom dobio je domaći konzorcij tvrtki u kojem su DIV, Zagreb-Montaža i Dalekovod. Ugovor o izvođenju radova potpisan je koncem travnja 2016. godine, a pripremni radovi krenuli su dva mjeseca kasnije.

Obnova postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici dugoj 38,2 kilometra, uz izgradnju šest novih i rekonstrukciju postojećih sedam mostova, gradnju nadvožnjaka, podvožnjaka, pothodnika, rekonstrukciju postojećih kolodvora Dugo Selo, Vrbovec i Križevci te izgradnju novog kolodvora Gradec trebala je biti dovršena u prvoj polovici iduće godine. Projekt, koji uključuje i nadogradnju stabilnih postrojenja električne vuče te modernizaciju signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja u probleme je zapeo u ljeto 2017. godine, kada je jedan o podizvođača Hidroelektra počeo propadati, no tek je lani taj podizvođač zamijenjen novim Integral Inženjeringom iz Laktaša.

Novi podizvođač ne nadoknađuje prethodna kašnjenja

Jednogodišnje zakašnjenje u izvođenju radova na dionici buduće nizinske pruge od Rijeke do Botova, odnosno granice s Mađarskom, međutim, nije nadoknađeno. Štoviše, radovi su očito i dalje usporeni što je HŽ Infrastruktura priznala i u godišnjem izvješću o radu za 2018. godinu u kojem kaže da izvođači „slabijom dinamikom i neizvođenjem više vrsta radova na objektima ne nadoknađuje prethodna kašnjenja“ pritom procjenjujući da će radovi kasniti 1,5 do dvije godine.

Međutim,  na tu dionicu pruge čekat će se i duže što potvrđuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u odgovoru na upit Sonje Čikotić, zastupnice Mosta. Odgovor na zastupničko pitanje dobili smo na uvid. U odgovoru, resorno ministarstvo podsjeća da je najveći podizvođač Hidroelektra niskogradnja „bankrotirala te HŽ Infrastruktura navedeno nije mogla prevenirati“. Dodaju i kako je angažiran novi podizvođač „što je pokazalo određene pomake u dinamici radova“ ali ta dinamika nije dovoljna da bi se nadoknadilo „proteklo vrijeme“.

Ministarstvo prometa priznalo: Kasni se minimalno dvije godine

„S obzirom na navedeno očekujemo produžetak ugovornog roka od minimalno dvije godine, odnosno do prve polovine 2022. godine“, stoji u odgovoru resornog ministarstva. U tom odgovoru, međutim, ministarstvo iznos i netočnu informaciju. Navodi da zajednicu ponuditelja koji su dobili posao rekonstrukcije i izgradnje pruge na dionici Dugo Selo-Križevci predstavljaju DIV, Investinženjering i Zagreb Montaža. No, tu zajednicu tvore DIV, Dalekovod i Zagreb Montaža. Tvrtka koju resorno ministarstvo navodi kao izvođača doista je uključena u posao, ali ne kao izvođač već je zajedno sa SGS Adriatica zadužena za nadzor na radovima.

Kašnjenje radova na dionici Dugo Selo-Križevci izaziva lančanu reakciju pa zbog tog posla u promet nije puštena pruga Gradec-Sveti Ivan Žabno koja je s višemjesečnim kašnjenjem dovršena prošle godine i od tada ne na čekanju jer zbog kašnjenja radova na dionici Dugo Selo-Križevci ne može biti spojena na tu prugu. Hoće li se to dogoditi u prosincu ove godine, kao što se najavljuje, tek treba vidjeti.

Pruga Dugo Selo-Križevci jedan je od razloga zbog kojeg HŽ Infrastruktura sredstva iz EU fondova ne povlači baš kako je planirala, ali nije jedini. Iz godišnjeg izvještaja o poslovanju HŽ Infrastrukture je jasno da je to poduzeće nakon rebalansa planiralo povući 521 milijun kuna iz sredstava EU, a povučeno je tek nešto više od 251 milijuna kuna. No, kako dionica Dugo Selo-Križevci ozbiljno kasni pitanje je i koliko će novca zbog probijenih rokova biti vraćeno u europsku kasu i koliko će izgubljenog HŽ Infrastruktura naplatiti od izvođača. Penale zbog prekoračenja roka i to u iznosu do maksimalno pet posto ugovorene vrijednosti posla, mogu naplatiti tek nakon što posao bude dovršen.

Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.