Europski projekt izgradnje pruge Dugo Selo-Križevci kasni najmanje dvije godine

Gabrijela Galić

Minimalno dvije godine kasnit će najveći željeznički infrastrukturni projekt Dugo Selo – Križevci vrijedan 1,5 milijardi kuna od čega se 85 posto troškova financira iz EU sredstava. Taj posao s HŽ Infrastrukturom dobio je domaći konzorcij tvrtki u kojem su DIV, Zagreb-Montaža i Dalekovod. Ugovor o izvođenju radova potpisan je koncem travnja 2016. godine, a pripremni radovi krenuli su dva mjeseca kasnije.

Obnova postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici dugoj 38,2 kilometra, uz izgradnju šest novih i rekonstrukciju postojećih sedam mostova, gradnju nadvožnjaka, podvožnjaka, pothodnika, rekonstrukciju postojećih kolodvora Dugo Selo, Vrbovec i Križevci te izgradnju novog kolodvora Gradec trebala je biti dovršena u prvoj polovici iduće godine. Projekt, koji uključuje i nadogradnju stabilnih postrojenja električne vuče te modernizaciju signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja u probleme je zapeo u ljeto 2017. godine, kada je jedan o podizvođača Hidroelektra počeo propadati, no tek je lani taj podizvođač zamijenjen novim Integral Inženjeringom iz Laktaša.

Novi podizvođač ne nadoknađuje prethodna kašnjenja

Jednogodišnje zakašnjenje u izvođenju radova na dionici buduće nizinske pruge od Rijeke do Botova, odnosno granice s Mađarskom, međutim, nije nadoknađeno. Štoviše, radovi su očito i dalje usporeni što je HŽ Infrastruktura priznala i u godišnjem izvješću o radu za 2018. godinu u kojem kaže da izvođači „slabijom dinamikom i neizvođenjem više vrsta radova na objektima ne nadoknađuje prethodna kašnjenja“ pritom procjenjujući da će radovi kasniti 1,5 do dvije godine.

Međutim,  na tu dionicu pruge čekat će se i duže što potvrđuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u odgovoru na upit Sonje Čikotić, zastupnice Mosta. Odgovor na zastupničko pitanje dobili smo na uvid. U odgovoru, resorno ministarstvo podsjeća da je najveći podizvođač Hidroelektra niskogradnja „bankrotirala te HŽ Infrastruktura navedeno nije mogla prevenirati“. Dodaju i kako je angažiran novi podizvođač „što je pokazalo određene pomake u dinamici radova“ ali ta dinamika nije dovoljna da bi se nadoknadilo „proteklo vrijeme“.

Ministarstvo prometa priznalo: Kasni se minimalno dvije godine

„S obzirom na navedeno očekujemo produžetak ugovornog roka od minimalno dvije godine, odnosno do prve polovine 2022. godine“, stoji u odgovoru resornog ministarstva. U tom odgovoru, međutim, ministarstvo iznos i netočnu informaciju. Navodi da zajednicu ponuditelja koji su dobili posao rekonstrukcije i izgradnje pruge na dionici Dugo Selo-Križevci predstavljaju DIV, Investinženjering i Zagreb Montaža. No, tu zajednicu tvore DIV, Dalekovod i Zagreb Montaža. Tvrtka koju resorno ministarstvo navodi kao izvođača doista je uključena u posao, ali ne kao izvođač već je zajedno sa SGS Adriatica zadužena za nadzor na radovima.

Kašnjenje radova na dionici Dugo Selo-Križevci izaziva lančanu reakciju pa zbog tog posla u promet nije puštena pruga Gradec-Sveti Ivan Žabno koja je s višemjesečnim kašnjenjem dovršena prošle godine i od tada ne na čekanju jer zbog kašnjenja radova na dionici Dugo Selo-Križevci ne može biti spojena na tu prugu. Hoće li se to dogoditi u prosincu ove godine, kao što se najavljuje, tek treba vidjeti.

Pruga Dugo Selo-Križevci jedan je od razloga zbog kojeg HŽ Infrastruktura sredstva iz EU fondova ne povlači baš kako je planirala, ali nije jedini. Iz godišnjeg izvještaja o poslovanju HŽ Infrastrukture je jasno da je to poduzeće nakon rebalansa planiralo povući 521 milijun kuna iz sredstava EU, a povučeno je tek nešto više od 251 milijuna kuna. No, kako dionica Dugo Selo-Križevci ozbiljno kasni pitanje je i koliko će novca zbog probijenih rokova biti vraćeno u europsku kasu i koliko će izgubljenog HŽ Infrastruktura naplatiti od izvođača. Penale zbog prekoračenja roka i to u iznosu do maksimalno pet posto ugovorene vrijednosti posla, mogu naplatiti tek nakon što posao bude dovršen.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"