Aktualno

Horvat u utorak: S Merkel ću razgovarati o dolasku VW; Horvat u srijedu: Neće biti razgovora, Merkel ne odlučuje o tome

foto HINA /Zvonimir KUHTIĆ/zk

„Sutra počinju razgovori s gospođom Merkel o tome da  Volkswagen realizira svoju investiciju u Hrvatskoj, a Vlada je sastavila ponudu za VW te pronašla tri lokacije na kojima postoji spremnih milijun kvadrata zemljišta i svi drugi uvjeti, a traženo je 40 parametara, da se ta investicija ostvari“, izjavio je u utorak Darko Horvat, ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta sudjelujući u Varaždinu na konferenciji Hrvatske udruge poslodavaca „Industrija 4.0 – prilika i / ili izazov”. Pritom je otkrio i tri potencijalne lokacije za tvornicu – Varaždin, Ivanić-Grad i Dugo Selo objašnjavajući kako niti u jednom drugom dijelu Hrvatske nisu pronašli toliko slobodnog zemljišta spremnog za investiciju u kombinaciji s drugim uvjetima, poput ljudskih i obrazovnih kapaciteta i planova razvoja za idućih 20 godina.

Ministru gospodarstva nije trebalo dugo da o njemačkom automobilskom divu progovori drugačije. Nepuna 24 sata od povratka iz Varaždina, Horvat je, gostujući u jutrošnjoj emisiji Hrvatskog radija „A sada Vlada“, porekao da će se o dolasku VW-a u Hrvatsku razgovarati s njemačkom kancelarkom Angelom Merkel, koja sudjeluje na Kongresu Europske pučke stranke u Zagrebu.

„Ja nisam do sada davao nikakve konkretne izjave oko toga dolazi li VW u Hrvatsku ili ne. Da kao ministar gospodarstva imam jasan stav i želju da želimo jedan takav div u investiciji koja će biti u nekoliko sljedećih godina na razini 1,6 milijardi eura ne krijem“, kazao je Horvat gostujući na Hrvatskom radiju (na snimci od 10:09 do 11:40 minute).

„U ovom trenutku razgovarati o VW je puno, puno preuranjeno, svjesni činjenice da je VW privatna kompanija i o investiciji ne odlučuje gospođa Merkel nego menadžment“, dodao je Horvat. Rekao je i kako „ne krije želju i namjeru da ćemo napraviti sve u kreiranju ponude i zadovoljavanju afiniteta i svih onih parametara koje jedna takva investicija treba“.

Dakle, u nepuna 24 sata ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta promijenio je ploču. Priznao je pritom i da do sada nije imao priliku razgovarati s predstavnicima VW-a o izgradnji njihove tvornice u Hrvatskoj.

„Kad dobim priliku i ako dobim priliku i u neposrednom razgovoru ponuditi uvjete koja Hrvatska u ovom trenutku može pružiti jednoj takvoj investiciji, ja ću to i učiniti“, riječi s kojima je Horvat danas zaključio priču o dolasku VW-a u Hrvatsku.

Priču o dolasku VW-a u Hrvatsku pokrenuo sam Horvat

Priču o dolasku VW-a u Hrvatsku nije otvorio nitko drugi do samog ministra gospodarstva. „Ministar Horvat za Jutarnji potvrdio: ‘Želimo Volkswagenovu tvornicu dovesti u Hrvatsku’“, naslov je teksta kojeg je Jutarnji list objavio prije mjesec dana. A da „Hrvatska ulazi u bitku za Volkswagenovu novu tvornicu“, izvijestio je Večernji list.

„Bude li bilo kakve namjere ili želje da se prva takva investicija u autoindustriji dogodi izvan Njemačke, Hrvatska je spremna radnom snagom, poduzetničkim zonama i poticajnim zakonodavnim okvirom prihvatiti i izboriti se da se jedna takva investicija ovdje konačno dogodi“, izjavljivao je tada Horvat. Prema pisanju medija, osim Hrvatske, za tog proizvođača automobila bore se još Srbija, Bugarska i Rumunjska.

Optimistična investicijska vijest, međutim, nakon 24 sata pala je u vodu. Demantirao ju je Andreas Tostman, šef proizvodnje VW. Kako je izvijestio Reuters, Tostman je novinarima potvrdio da kompanija, dok još procjenjuje plan izgradnje pogona u Turskoj, ne traži aktivno novu lokaciju za izgradnju tvornice. Naime, VW je prošli mjesec odgodio odluku o izgradnji tvornice u Turskoj zbog turske vojne ofenzive u Siriji.

„Pratimo razvoj događaja. Planovi za Tursku trenutno su u čekanju. Ne tražimo aktivno alternativne lokacije “, kazao je Tostmann novinarima, dan nakon što se Hrvatska ponadala da će privući investiciju VW-a.

Dolazak Hyundaija

Njemački proizvođač automobila, međutim, nije jedini globalni igrač koji treba ili je trebao doći u Hrvatsku. Tako je u prosincu prošle godine Jutarnjem listu iz vladinih krugova potvrđeno da korejski Hyundai planira graditi tvornicu automobila u Varaždinu. Komentirajući tu informaciju, Horvat je naveo da „u ovom trenutku nema još nikakve potvrdne informacije da bilo koja respektabilna auto industrija dolazi u Hrvatsku, ali da je pozvao četiri, odnosno pet ključnih aktera u auto industriji te da je Hyundai među njima“. Nekoliko dana poslije Telegram je objavio kako od pompozne najave dolaska Hyundaia u Hrvatsku vjerojatno neće biti ništa, nakon što su iz veleposlanstva Republike Koreje u Zagrebu neslužbeno doznali kako oni nemaju pojma da bi ta kompanija mogla graditi tvornicu u Varaždinu.

U travnju ove godine u Hrvatskoj je boravila kineska delegacija koju je predvodio Li Keqiang, predsjednik Narodnog vijeća Kine. Tijekom tog posjeta što Zagrebu, a što tijekom sastanka 16+1 (okupljanje šefova država istočne i srednje Europe te Kine) u Dubrovniku potpisano je deset sporazuma između dvije države koji obuhvaćaju suradnju u obrazovanju, infrastrukturnim projektima, turizmu, izvozu, digitalizaciji, sportu.

Spasitelji iz Kine

Tada je Horvat objavio da je kineskim investitorima ponuđena izgradnja nizinske pruge na dionici do Rijeke, a zauzvrat bi oni dobili dugoročnu koncesiju na prugu. Kao što smo tada pisali Horvat je nedvosmisleno rekao da Hrvatska financijski u ovom trenutku ne može ulaziti u tako veliki i zahtjevni infrastrukturni projekt pa je kineskim investitorima ponuđeno da dugoročnom koncesijom izgrade prugu. Tom najavom nastavljeno je devetogodišnje iskazivanje interesa kineskih kompanija da ulažu u željeznicu, ali i Luku Rijeka.

Kineski investitori trebali su spasiti i domaću brodogradnju. Kineska kompanija China Shipbuilding Industry Corporation trebala je  preuzeti posrnuli 3. Maj i Uljanik. Kako je tada Horvat zborio, investitorima je posebno potentna lokacija riječkog brodogradilišta jer „Rijeku vide kao vrata za Europu, ali i većina je potencijalnih partnera nakon dubinske analize imala takvo mišljenje zbog lokaliteta i tehnološkog nivoa koji je korak iznad onoga u Puli“. Horvat je tada tvrdio i da su potencijalne kineske ulagače oduševile „tehničke mogućnosti i spremnost domaćih inženjera u projektiranju, a kasnije i spremnost hrvatskih brodograditelja u izgradnji“.

Predstavnici kineske kompanije tri su puta posjetili dva domaća brodogradilišta, a krajnji rezultat je njihovo odustajanje od ulaganja. Sam je Horvat koncem lipnja ustvrdio da su brodogradilišta u Rijeci i Puli „tehnološki toliko zaostala da kineski partneri ne žele investirati u njihovu rehabilitaciju“.

Nizozemska ulaganja

Još početkom godine i prije razmišljanja o mogućim kineskim ulaganjima, koja su propala, ministar Horvat najavljivao je nizozemsko ulaganje u brodogradnju. Tada je tvrdio da se dva nizozemska brodogradilišta spremaju na zajedničku ponudu.

„Dva vrlo interesantna brodogradilišta Damen i Royal IHC spremaju se na jednu zajedničku ponudu”, kazao je Horvat gostujući na N1, a novinari te televizije odgovor su potražili su samim brodogradilištima i saznali da nisu uopće zainteresirana za hrvatska brodogradilišta.

No, kao što je Horvat na početku svog mandata izjavio „investitore treba tražiti, ne smijemo spavati i očekivati da će doći sami“.

Ministrova upornost u potrazi za investitorima u brodogradnju nije se isplatila. Te su se najave pokazale neostvarenima, ali u javnost izlaze informacije o drugim zanimljivim poslovima. Bivša Horvatova tvrtka ima namjeru preuzeti Uljanikov samački hotel u Puli ili se namiriti njegovom prodajom, na ime neplaćenog posla kojeg je obavila za brodogradilište 3. maj. Prema pisanju Jutarnjeg lista tvrtka Ivis-94 Energija, koju je osnovala tvrtka Energy Plus iz Ludbrega, u kojoj je aktualni ministar gospodarstva bio predsjednik Uprave od 2012. do 2016. godine, želi na račun višemilijunskog dugovanja preuzeti Uljanikov samački hotel u Puli ili se namiriti njegovom prodajom na temelju ugovora kojim se modernizirala javna rasvjeta u riječkom brodogradilištu. Tvrtka je aktivirala kolateral, a u resornom ministarstvu smatraju da ministar Horvat nije ni u kakvom sukobu interesa jer u vrijeme sklapanja ugovora nije bio zaposlenik tvrtke.

Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.