Horvat u utorak: S Merkel ću razgovarati o dolasku VW; Horvat u srijedu: Neće biti razgovora, Merkel ne odlučuje o tome

Gabrijela Galić

„Sutra počinju razgovori s gospođom Merkel o tome da  Volkswagen realizira svoju investiciju u Hrvatskoj, a Vlada je sastavila ponudu za VW te pronašla tri lokacije na kojima postoji spremnih milijun kvadrata zemljišta i svi drugi uvjeti, a traženo je 40 parametara, da se ta investicija ostvari“, izjavio je u utorak Darko Horvat, ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta sudjelujući u Varaždinu na konferenciji Hrvatske udruge poslodavaca „Industrija 4.0 – prilika i / ili izazov”. Pritom je otkrio i tri potencijalne lokacije za tvornicu – Varaždin, Ivanić-Grad i Dugo Selo objašnjavajući kako niti u jednom drugom dijelu Hrvatske nisu pronašli toliko slobodnog zemljišta spremnog za investiciju u kombinaciji s drugim uvjetima, poput ljudskih i obrazovnih kapaciteta i planova razvoja za idućih 20 godina.

Ministru gospodarstva nije trebalo dugo da o njemačkom automobilskom divu progovori drugačije. Nepuna 24 sata od povratka iz Varaždina, Horvat je, gostujući u jutrošnjoj emisiji Hrvatskog radija „A sada Vlada“, porekao da će se o dolasku VW-a u Hrvatsku razgovarati s njemačkom kancelarkom Angelom Merkel, koja sudjeluje na Kongresu Europske pučke stranke u Zagrebu.

„Ja nisam do sada davao nikakve konkretne izjave oko toga dolazi li VW u Hrvatsku ili ne. Da kao ministar gospodarstva imam jasan stav i želju da želimo jedan takav div u investiciji koja će biti u nekoliko sljedećih godina na razini 1,6 milijardi eura ne krijem“, kazao je Horvat gostujući na Hrvatskom radiju (na snimci od 10:09 do 11:40 minute).

„U ovom trenutku razgovarati o VW je puno, puno preuranjeno, svjesni činjenice da je VW privatna kompanija i o investiciji ne odlučuje gospođa Merkel nego menadžment“, dodao je Horvat. Rekao je i kako „ne krije želju i namjeru da ćemo napraviti sve u kreiranju ponude i zadovoljavanju afiniteta i svih onih parametara koje jedna takva investicija treba“.

Dakle, u nepuna 24 sata ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta promijenio je ploču. Priznao je pritom i da do sada nije imao priliku razgovarati s predstavnicima VW-a o izgradnji njihove tvornice u Hrvatskoj.

„Kad dobim priliku i ako dobim priliku i u neposrednom razgovoru ponuditi uvjete koja Hrvatska u ovom trenutku može pružiti jednoj takvoj investiciji, ja ću to i učiniti“, riječi s kojima je Horvat danas zaključio priču o dolasku VW-a u Hrvatsku.

Priču o dolasku VW-a u Hrvatsku pokrenuo sam Horvat

Priču o dolasku VW-a u Hrvatsku nije otvorio nitko drugi do samog ministra gospodarstva. „Ministar Horvat za Jutarnji potvrdio: ‘Želimo Volkswagenovu tvornicu dovesti u Hrvatsku’“, naslov je teksta kojeg je Jutarnji list objavio prije mjesec dana. A da „Hrvatska ulazi u bitku za Volkswagenovu novu tvornicu“, izvijestio je Večernji list.

„Bude li bilo kakve namjere ili želje da se prva takva investicija u autoindustriji dogodi izvan Njemačke, Hrvatska je spremna radnom snagom, poduzetničkim zonama i poticajnim zakonodavnim okvirom prihvatiti i izboriti se da se jedna takva investicija ovdje konačno dogodi“, izjavljivao je tada Horvat. Prema pisanju medija, osim Hrvatske, za tog proizvođača automobila bore se još Srbija, Bugarska i Rumunjska.

Optimistična investicijska vijest, međutim, nakon 24 sata pala je u vodu. Demantirao ju je Andreas Tostman, šef proizvodnje VW. Kako je izvijestio Reuters, Tostman je novinarima potvrdio da kompanija, dok još procjenjuje plan izgradnje pogona u Turskoj, ne traži aktivno novu lokaciju za izgradnju tvornice. Naime, VW je prošli mjesec odgodio odluku o izgradnji tvornice u Turskoj zbog turske vojne ofenzive u Siriji.

„Pratimo razvoj događaja. Planovi za Tursku trenutno su u čekanju. Ne tražimo aktivno alternativne lokacije “, kazao je Tostmann novinarima, dan nakon što se Hrvatska ponadala da će privući investiciju VW-a.

Dolazak Hyundaija

Njemački proizvođač automobila, međutim, nije jedini globalni igrač koji treba ili je trebao doći u Hrvatsku. Tako je u prosincu prošle godine Jutarnjem listu iz vladinih krugova potvrđeno da korejski Hyundai planira graditi tvornicu automobila u Varaždinu. Komentirajući tu informaciju, Horvat je naveo da „u ovom trenutku nema još nikakve potvrdne informacije da bilo koja respektabilna auto industrija dolazi u Hrvatsku, ali da je pozvao četiri, odnosno pet ključnih aktera u auto industriji te da je Hyundai među njima“. Nekoliko dana poslije Telegram je objavio kako od pompozne najave dolaska Hyundaia u Hrvatsku vjerojatno neće biti ništa, nakon što su iz veleposlanstva Republike Koreje u Zagrebu neslužbeno doznali kako oni nemaju pojma da bi ta kompanija mogla graditi tvornicu u Varaždinu.

U travnju ove godine u Hrvatskoj je boravila kineska delegacija koju je predvodio Li Keqiang, predsjednik Narodnog vijeća Kine. Tijekom tog posjeta što Zagrebu, a što tijekom sastanka 16+1 (okupljanje šefova država istočne i srednje Europe te Kine) u Dubrovniku potpisano je deset sporazuma između dvije države koji obuhvaćaju suradnju u obrazovanju, infrastrukturnim projektima, turizmu, izvozu, digitalizaciji, sportu.

Spasitelji iz Kine

Tada je Horvat objavio da je kineskim investitorima ponuđena izgradnja nizinske pruge na dionici do Rijeke, a zauzvrat bi oni dobili dugoročnu koncesiju na prugu. Kao što smo tada pisali Horvat je nedvosmisleno rekao da Hrvatska financijski u ovom trenutku ne može ulaziti u tako veliki i zahtjevni infrastrukturni projekt pa je kineskim investitorima ponuđeno da dugoročnom koncesijom izgrade prugu. Tom najavom nastavljeno je devetogodišnje iskazivanje interesa kineskih kompanija da ulažu u željeznicu, ali i Luku Rijeka.

Kineski investitori trebali su spasiti i domaću brodogradnju. Kineska kompanija China Shipbuilding Industry Corporation trebala je  preuzeti posrnuli 3. Maj i Uljanik. Kako je tada Horvat zborio, investitorima je posebno potentna lokacija riječkog brodogradilišta jer „Rijeku vide kao vrata za Europu, ali i većina je potencijalnih partnera nakon dubinske analize imala takvo mišljenje zbog lokaliteta i tehnološkog nivoa koji je korak iznad onoga u Puli“. Horvat je tada tvrdio i da su potencijalne kineske ulagače oduševile „tehničke mogućnosti i spremnost domaćih inženjera u projektiranju, a kasnije i spremnost hrvatskih brodograditelja u izgradnji“.

Predstavnici kineske kompanije tri su puta posjetili dva domaća brodogradilišta, a krajnji rezultat je njihovo odustajanje od ulaganja. Sam je Horvat koncem lipnja ustvrdio da su brodogradilišta u Rijeci i Puli „tehnološki toliko zaostala da kineski partneri ne žele investirati u njihovu rehabilitaciju“.

Nizozemska ulaganja

Još početkom godine i prije razmišljanja o mogućim kineskim ulaganjima, koja su propala, ministar Horvat najavljivao je nizozemsko ulaganje u brodogradnju. Tada je tvrdio da se dva nizozemska brodogradilišta spremaju na zajedničku ponudu.

„Dva vrlo interesantna brodogradilišta Damen i Royal IHC spremaju se na jednu zajedničku ponudu”, kazao je Horvat gostujući na N1, a novinari te televizije odgovor su potražili su samim brodogradilištima i saznali da nisu uopće zainteresirana za hrvatska brodogradilišta.

No, kao što je Horvat na početku svog mandata izjavio „investitore treba tražiti, ne smijemo spavati i očekivati da će doći sami“.

Ministrova upornost u potrazi za investitorima u brodogradnju nije se isplatila. Te su se najave pokazale neostvarenima, ali u javnost izlaze informacije o drugim zanimljivim poslovima. Bivša Horvatova tvrtka ima namjeru preuzeti Uljanikov samački hotel u Puli ili se namiriti njegovom prodajom, na ime neplaćenog posla kojeg je obavila za brodogradilište 3. maj. Prema pisanju Jutarnjeg lista tvrtka Ivis-94 Energija, koju je osnovala tvrtka Energy Plus iz Ludbrega, u kojoj je aktualni ministar gospodarstva bio predsjednik Uprave od 2012. do 2016. godine, želi na račun višemilijunskog dugovanja preuzeti Uljanikov samački hotel u Puli ili se namiriti njegovom prodajom na temelju ugovora kojim se modernizirala javna rasvjeta u riječkom brodogradilištu. Tvrtka je aktivirala kolateral, a u resornom ministarstvu smatraju da ministar Horvat nije ni u kakvom sukobu interesa jer u vrijeme sklapanja ugovora nije bio zaposlenik tvrtke.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"