Faktograf.hr

Samo činjenice

Raskrinkavamo netočne tvrdnje protivnika cijepljenja o radu Zaklade Billa Gatesa u Indiji

Indija EPA/JAIPAL SINGH

Je li točno da je Indija zabranila djelovanje Zakladi Billa i Melinde Gates? Je li točno da je Indija tužila Billa Gatesa? Je li točno da je zbog Billa Gatesa paralizirano 500 tisuća djece u Indiji? – samo su neka od pitanja koja je Faktograf zaprimio od čitatelja uz zahtjev da provjerimo točnost informacija koje se proteklih dana masovno šire društvenim mrežama o Billu Gatesu i djelovanju njegove zaklade u Indiji.

Baš kao i većina dezinformacija koje se trenutno šire društvenim mrežama i rubnim medijima, problematika Gatesovog djelovanja u Indiji smještena je u kontekst pandemije novog koronavirusa. Netočne tvrdnje o djelovanju zaklade Billa Gatesa u Indiji pobornicima teorija zavjere u službi su “dokazivanja” teorije zavjere prema kojoj Gates, jedan od najbogatijih ljudi na svijetu, pokušava smanjiti broj ljudi na Zemlji financiranjem programa za povećanje procijepljenosti.

Faktograf je već raskrinkao mnoge od akutalnih teorija zavjere koje se povezuju s Billom Gatesom, a možete ih pročitati putem live bloga na kojem pratimo dezinformacije o koronavirusu.

Dezinformacija koja je kružila i davno prije korone

Jedan od zahtjeva čitatelja specifično se odnosni na tekst objavljen portalu Glas javnosti naslovljen “Indija tužila Bila Gejtsa jer vakcinama ubija ljude!”, a drugi na tekst objavljen na Zajedno Hrvatska naslovljen “Bill Gates s cjepivom paralizirao 500 000 djece u Indiji a sada bi cijepio 7 milijardi ljudi?”. Obje naslovne tvrdnje su netočne.

Tekstovi o toj temi objavljeni na hrvatskom jeziku pišu se već godinama. Portal Dnevno.hr, primjerice, objavio je tu dezinformaciju još 2015. godine u tekstu naslovljenom “SVI MEDIJI OVO NAMJERNO ZATAŠKAVAJU: Indija tuži Bill Gatesa jer ‘cjepivom ubija indijsku djecu’!”.

U listopadu 2016. godine je PolitiFact, američki portal specijaliziran za provjeru činjenica i dobitnik Pulitzerove nagrade za novinarstvo, raskrinkao lažne teze da se Bill Gates i njegova Zaklada mogu povezati sa smrti djevojčica koje su primile cjepivo protiv HPV-a.

Tijekom 2007. godine, piše PolitiFact, Vijeće za zdravstvena istraživanja indijske vlade i dvije savezne države započele su projekt dostavljanja cjepiva protiv HPV-a siromašnim zajednicama u Indiji. Međunarodna organizacija PATH bila je direktno zadužena za projekt, a cijepljenje je započelo 2009. godine. Do ožujka 2010. godine cijepljeno je oko 24 tisuće djevojčica u dobi između 10 i 14 godina. Projekt je financirala Zaklada Billa i Melinde Gates, a uz Indiju provodio se i u Peruu, Ugandi i Vijetnamu.

Poteškoće s projektom krenule su kada su lokalne novine objavile informaciju da se nekoliko smrtnih slučajeva djevojčica može povezati s cjepivom. U listopadu 2009. godine koalicija lokalnih udruga i zdravstvenih aktivista zatražila je obustavu projekta.

Djevojčicu koja se utopila pokušali proglasiti žrtvom cijepljenja

Indijska vlada pristala je na obustavu projekta, a potom je kreirala komisiju sačinjenu od liječnika i istraživača kojima je cilj bio otkriti je li zaista moguće projekt cijepljenja povezati sa smrću sedam djevojčica.

U veljači 2011. objavili su da ne postoje nikakvi dokazi o povezanosti smrti i cjepiva: jedna djevojka umrla je jer se utopila, dvije su umrle od trovanja insekticidima, a dvije od malarije. Jedna je preminula od posljedica ugriza zmije, a još jedna od bolesti za koju liječnici tvrde da se ne može povezati s HPV-om.

PolitiFact navodi i da je u 2010. godini britanski medicinski časopis Lancet objavio članak u kojem je ustanovio da je glavni problem projekta bila spora reakcija na probleme koje je isticalo lokalno stanovništvo.

“Nevoljkost javno-zdravstvenih institucija da odgovore na probleme nepovjerenja u zajednici zbog straha da će tako povećati problem je opasna”, prenosi PolitiFact njihove nalaze. Tijekom 2013. godine parlamentarna komisija kriitizirala je međunarodnu udrugu PATH, zajedno s njezinim indijskim partnerima da nisu u dovoljnoj mjeri informirali roditelje djevojčica o svojim aktivnostima i da nisu organizirali sustav koji bi se bavio nuspojavama.

Faktograf je i ranije raskinkavao dezinformacije povezane s cjepivom protiv HPV-a, poput one da cijepljene osobe više obolijevaju od raka, nego one koje se nisu cijepile. Kako smo detaljno raskinkali dezinformacije koje se vezuju za cjepiva Cervarix i Gardasil (a na koje se pozivaju ranije spomenuti portali Glas javnosti i Dnevno) možete pročitati ovdje.

Zaklada Gates bliska s kontroverznim premijerom Indije

Nadalje, kako je zabilježio Factly, indijski portal specijaliziran za provjeru činjenica i član IFCN-a, međunarodne mreže organizacija posvećenih fact checkingu kojoj pripada i Faktograf, Zaklada Billa i Melinde Gates nikada nije izbačena iz Indije.

Ta dezinformacija počela je kružiti 2017. godine, kada su se pokrenule glasine da je vlada indijskog premijera Narendre Modija zabranila djelovanje Zakladi. Već istoga dana priopćenjem se oglasilo indijsko Ministarstvo zdravstva.

“Neki mediji navode da je svaka suradnja između Zaklade Billa i Melinde Gates i Nacionalne zdravstvene misije prekinuta, ti navodi su netočni. Zaklada nastavlja surađivati i podržavati rad Ministarstva zdravstva i obiteljske dobrobiti”, napisali su. Priopćenje je i dalje dostupno na službenim stranicama indijskog ministarstva.

Da Zaklada Billa i Melinde Gates još uvijek djeluje u Indiji nedvojbeno je moguće utvrditi i pregledom njihovih službenih stranica. Na njima se, naime, jasno navodi koje sve aktivnosti Zaklada provodi ili podržava u Indiji.

Štoviše, ne samo da Zaklada i dalje djeluje u Indiji, već je navukla na sebe bijes aktivista i aktivistkinja za ljudska prava kada je 2019. godine dodijelila nagradu za promicanje i poboljšanje higijenskih standarda premijeru Indije Modiju. Indijski premijer i njegova hindu-nacionalistička Indijska narodna stranka (BJP) godinama su predmet kritika zbog kršenja ljudskih prava u toj zemlji. Bivša suradnica Zaklade u Indiji Sabah Hamid za američki New York Times opisala je zbog čega je prestala surađivati sa Zakladom nakon što je priznanje za rad dodijeljeno indijskom premijeru, a njen tekst možete pročitati ovdje.

Indija nije tužila Zakladu Gates

Lažne tvrdnje da je Indija tužila Zakladu Billa i Melinde Gates raskrinkao je, pak, Snopes. Taj američki portal specijaliziran za provjeru činjenica raskrinkao je tu tvrdnju nakon što se ona počela širiti preko fotografije koju možete vidjeti niže, a koja se putem društvenih mreža dijeli i u našoj regiji. Naime, kako bilježi Snopes, nema nikakvih dokaza da je Indija tužila Zakladu.

Čitateljima i čitateljicama koji se služe engleskim jezikom preporučujemo i niže navedeni video koji je izradio indijski Factly, a koji prikazuje kako su raskrinkali neke od dezinformacija o djelovanju Zaklade Gates u Indiji.

 

Zaklada Billa i Melinda Gates je među donatorima američkog Instituta Poynter, pri kojem je ustrojena Međunarodna mreža fact-checkera (International Fact-Checking Network, IFCN). Faktograf.hr član je IFCN-a, ali rad Faktografa nije financiran sredstvima Zaklade Billa i Melinde Gates. Informacije o izvorima financiranja portala Faktograf.hr dostupne su ovdje.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Sumnjate u točnost viralnih objava na društvenim mrežama? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Faktograf.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice Faktograf.hr slažete se s korištenjem kolačića.