Razotkriveno

Beba nije u ruci “ponijela majčinu spiralu”

Večernji list već treće ljeto donosi istu vijest o bebi koja je "ponijela majčinu spiralu".
screenshot Večernji list

Vijest stara dvije godine, koja govori o bebi rođenoj s intrauterinim uloškom, odnosno s kontracepcijskom spiralom u ruci, ponovno je osvanula u hrvatskim medijima. Večernji list prošlog tjedna je na svojim internetskim stranicama objavio tekst pod naslovom „Ostala trudna unatoč spirali: Kada je rodila, imala je što vidjeti“. U tekstu se navodi kako je u vijetnamskom gradu Hai Phong rođen zdrav mališan koji je „sa sobom pri dolasku na svijet ‘ponio’ majčinu spiralu“. Potom se tvrdi i kako je liječnik koji je porodio dijete, Tran Viet Phuong, rekao „kako je mališan rođen držeći spiralu u svojoj ruci“.

Večernji list se u tekstu poziva na britanski portal Unilad koji već u naslovu tvrdi da je beba rođena držeći spiralu u ruci. Tekst hrvatskog dnevnog lista zapravo je prilagođeni prijevod Uniladovog članka iz srpnja 2020. godine, ali su u Večernjem listu propustili istaknuti važan detalj – da se događaj zbio prije dvije godine.

Vrijedi primijetiti i sasvim neuobičajen fenomen. Naime, Večernji list ovaj članak ponavlja već treću godinu za redom, svaki put u doba godine koji mediji vole pejorativno nazivati „sezona kiselih krastavaca“. Naime, identičan tekst koji potpisuje ista autorica, prvo je objavljen u srpnju 2020. godine, potom je ponovljen 22. lipnja 2021. godine te na koncu 27. srpnja ove godine, svaki put bez ikakve napomene kada se dogodilo ono o čemu pišu. Prvi put je, ako je vjerovati podacima istaknutima na stranicama Večernjeg lista, tekst „otvorilo“ gotovo 90.000 čitatelja, drugi put 430.000, a treći 230.000 posjetitelja jednog od najčitanijih domaćih portala.

Beba je poslije poroda refleksnim stiskanjem šake zgrabila spiralu

Ni Unilad na koji se poziva Večernji list, niti novinarka ove domaće tiskovine ne donose cjelovitu izjavu liječnika koji je porodio bebu, nego samo dio iz kojeg se može zaključiti da je dijete rođeno držeći spiralu u ruci. Navodeći kako je dijete sa sobom na svijet ponijelo spiralu „kao da je suvenir njegovog vremena provedenog u majčinoj utrobi“ te potom eksplicitno dodajući da je „mališan rođen držeći spiralu u svojoj ruci“ Večernji list čitatelje ostavlja u zabludi da je dijete već u majčinoj maternici držalo intrauterini uložak.

Da su novinari Unilada i Večernjeg lista, ali i brojnih drugih medija, prenijeli cijelu izjavu specijalista za porode, Tran Viet Phuonga, bilo bi jasno da to nije točno. Naime, Tran Viet Phuong za vijetnamski VnExpress nekoliko dana nakon događaja, 1. srpnja 2020. godine, izjavio je da je spirala ispala pri porodu, a kad je beba izašla refleksnim je stiskanjem šake zgrabila spiralu. Liječniku je ta scena bila zanimljiva i stoga je odlučio fotografirati bebu sa spiralom u ruci. Tu je fotografiju osoblje bolnice postavilo na svoju Facebook stranicu te je ona ubrzo postala viralna o čemu govori tekst u VnExpressu koji je osnovni izvor za sve daljnje tekstove na ovu temu. Bolnica je, spomenimo, kasnije izbrisala fotografiju s Facebooka, ali je mediji i dalje koriste.

Za isti medij Tran Viet Phuong objasnio je kako spirala ipak nije stopostotna zaštita od trudnoće. „Nakon umetanja uređaj se možda pomaknuo iz svog početnog položaja i stoga više nije bio učinkovit“, rekao je liječnik. Ravnatelj bolnice u Hai Phongu, Nguyen Thanh Hoi, za vijetnamski portal Tuoi Tre koji u naslovu ispravno navodi kako se radi o neuspjehu kontracepcijskog sredstva, dodatno pojašnjava da se do trenutka poroda, spirala zaglavila u posteljici pa je tako i izašla pri rođenju djeteta. Inače, prema podacima američkog Centra za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) stopa neuspjelog korištenja intrauterinog uloška kreće se oko 0.8 posto, a u maternici, ovisno o vrsti spirale, može ostati do deset godina.

Vijest o vijetnamskoj bebi su 2020. godine kada se dijete rodilo prenijeli i brojni drugi hrvatski mediji. Index.hr, objavivši gotovo potpuno isti tekst kao i Večernji list, u naslovu je ustvrdio kako je beba rođena sa spiralom u ruci, dok se ni u članku ni u opremi nigdje ne navodi nikakav izvor informacija. Net.hr je u naslov stavio kako je beba iz maternice ponijela „jeziv suvenir“, dok neki drugi mediji, poput portala Bitno.net, pišu da je rođenje djeteta sa spiralom u ruci „velika pobjeda života“ te upozoravaju da „žene koje svojevoljno ugrade spiralu, prema nauku Katoličke crkve, ne mogu pristupati sakramentima“.

“Mirena nije uspjela”

Ovo nije prvi put da mediji pogrešno interpretiraju ovakav slučaj. Slično se dogodilo i 2017. godine kada je Amerikanka Lucy Hellein na svom Facebook profilu objavila fotografiju svog novorođenčeta koje drži spiralu marke „Mirena“, uz status „Mirena nije uspjela“. I njena je fotografija postala viralna, a mediji su pogrešno navodili da se njena beba rodila držeći spiralu u ruci. Majka je naknadno medijima objasnila da su liječnici znali kako je njena spirala ostala u maternici, ali je nisu mogli locirati, a nakon što su je tijekom carskog reza pronašli i uklonili liječnici su je stavili u ruku novorođenčeta što je fotografirao njen prijatelj.

Tim slučajem tada su se bavile naše kolege sa Snopesa, portala za provjeru činjenica, a tim su povodom razgovarali s dr. Leenaom Nathan, specijalisticom ginekologije i porodništva s Kalifornijskog sveučilišta u Los Angelesu. Objasnila je kako je nemoguće da se novorođenče rodi držeći spiralu u ruci, jer ne postoji način da spirala uđe u amnionsku vrećicu, membranu ispunjenu tekućinom koja okružuje fetus dok raste u maternici.

Facebook
Twitter
Live blog
Dezinformacije o koronavirusu

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.