„Neugodno sam iznenađen takvim ponašanjem Petrola jer sam osobno komunicirao s Inom prije mjesec dana, a moji najbliži suradnici s Petrolom na način da razmišljamo ako dođe do stabilizacije cijena na tržištu Mediterana, da se njihove marže vrate na razinu iz šestog mjeseca kada su bile 75 lipa. Međutim, njima to nije dovoljno. Trgovačke marže u Sloveniji su 75 lipa. Prema tome, mi smo mišljenja da je u ovim uvjetima marža od 75 lipa ista kao ona u Sloveniji i o tome smo razgovarali danas“, kazao je Davor Filipović, ministar gospodarstva i održivog razvoja, komentirajući današnje jednosatno zatvaranje benzinskih crpki Petrola u znak prosvjeda zbog vladine regulacije cijena goriva.
Ministar gospodarstva i održivog razvoja danas je razgovarao s predstavnicima Petrola, u čijem je sastavu i Crodux. Naveo je kako bi oni htjeli daleko veće marže, „oko jedne kune“. Osvrnuo se pritom i na poruke Petrola prema kojima, zbog vladinog ograničavanja cijena goriva, u Hrvatskoj teško posluju.
„Možete vidjeti komunikaciju, gdje su oni u Hrvatskim medijima naveli da su u prvih devet mjeseci ove godine ostvarili skoro 100 milijuna eura dobiti prije kamata, dobiti, amortizacije što sugerira da nisu u tako strašnim problemima“, naveo je Filipović.
Uprava Petrola je potvrdila da im je iz Ministarstva gospodarstva, na sastanku s Filipovićem, najavljena namjera povećanja marže sa 65 na 75 lipa po litri. To ih nije uvjerilo da odustanu od prosvjeda. Tvrde da je povećanje nedovoljno.
“Petrol nema vlastitu rafineriju te sve naftne derivate kupuje na tržištu. Obzirom, da su nabavni uvjeti za 2023. godinu znatno lošiji u odnosu na 2022. godinu, najavljenih 0,10 kn/lit povećanja regulirane marže ne pokriva spomenuto povećanje nabavnih cijena naftnih derivata, što nas stavlja u još nepovoljniji položaj u odnosu na 2022. godinu te generiranje daljnjih gubitaka”, priopćeno je iz Petrola.
Visina marže
Hrvatska Vlada cijene naftnih derivata regulira od 7. veljače ove godine. Najviše maloprodajne cijene regulirane su samo za naftne derivate bez dodanih multifunkcionalnih aditiva, odnosno za eurosuper 95, eurodizel i eurodizel plavi. Istodobno, slobodno se formiraju cijene takozvanih „premium“ goriva, odnosno benzina s više oktana.
Trenutni iznos marže po litri benzina i dizela je 65 lipa. Ta maksimalna marža utvrđena je Uredbom o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata koju je Vlada donijela 7. studenog (1, 2). Prema toj Uredbi, marže su ograničene su na 0,65 kn po litri benzina i dizela te 2,80 kn po kilogramu za UNP za spremnike i 6,20 kn po kilogramu za UNP za boce.
Točno je i da je do lipnja 2022. na snazi bila Uredba iz ožujka, kojom je visina marže na benzin i dizel bila ograničena na 75 lipa po litri. Uredba kojom je marža spuštena na 65 lipa donesena je 6. lipnja.
Cijene naftnih derivata regulirane su i u Sloveniji. Od 15. ožujka do 21. lipnja ove godine tamošnja vlada regulirala je najviše cijene goriva. Od 21. lipnja regulira se maksimalna marža za pojedine naftne derivate (1, 2).
Slovenska vlada Uredbom je propisala najviše dozvoljene marže za dizel, bezolovni motorni benzin od 95 oktana (NMB-95) te za lož ulje (KOEL).
Najviša dozvoljena marža za dizel trenutno iznosi 0,0983 eura po litri goriva. Preračunato u kune (prema fiksnom tečaju konverzije kune u euro), najviša dozvoljena marža za dizel po litri u Sloveniji iznosi 74 lipe.
Istodobno, najviša marža po litri bezolovnog 95-oktanskog benzina u Sloveniji iznosi 0,0994 eura po litri, što je u kunama 75 lipa (ili preciznije 0,7489 kuna).
Poslovanje Petrola
Kada Filipović govori o poslovanju Petrola, točno je da su u prvih devet mjeseci ove godine poslovali s dobiti, ali manjom od planirane. Grupa Petrol u tom je razdoblju ostvarila EBITDA (dobit prije kamata, poreza i amortizacije) u iznosu od 98,3 milijuna eura što je za 44 posto manje nego u istom razdoblju 2021. godine. Istodobno su ostvarili neto dobit od 24 milijuna eura (1, 2, 3).
Grupa Petrol je u prvih devet mjeseci ove godine ostvarila prihode od prodaje od sedam milijardi eura, što je 128 posto više nego u istom razdoblju 2021. godine. Na to povećanje osim povećanja nabavnih i prodajnih cijena goriva i energenata utjecali su i povećana količinska prodaja goriva i derivata, pripajanje društva Crodux derivati dva Grupi Petrol i regulacija cijena goriva.
Korigirana bruto dobit grupe u devet mjeseci iznosila je 405,3 milijuna eura, što je jedan posto manje nego u prvih devet mjeseci 2021. godine. Prilikom predstavljanja podataka o poslovanju iz Petrola su naveli i kako je pozitivan doprinos priključenja Croduxa grupi na rast prilagođene bruto dobiti u potpunosti poništen učinkom regulacije cijena goriva u Hrvatskoj jer regulirane cijene nisu omogućile pokrivanje troškova poslovanja. Iz Petrola tvrde da su zbog Vladinih intervencija u cijene goriva tijekom 2022. godine izgubili oko 46 milijuna eura.