Razotkriveno

Fotografijom iz Dachaua pokušavaju prikriti razmjere užasa u nacističkim logorima smrti

Fotografija s pretilim zatvorenikom je na društvenim mrežama objavljena uz netočan opis da je nastala u Auschwitzu 1945. godine.
Foto: GUENTER SCHIFFMANN / AFP

Korisnici društvenih mreža objavljuju fotografiju koja prikazuje grupu ljudi odjevenih u zatvoreničke uniforme, uz koju je stavljen opis: “Izgladnjeli logoraši u Auschwitzu 1945!” (arhivirano ovdje).

Obzirom da je jedan od prikazanih muškaraca jače tjelesne građe, fotografija se prezentira kao dokaz da u Auschwitzu nije bilo gladovanja. Imajući u vidu ostale postove s istog profila, jasno je da se radi o propagandi nijekanja, odnosno umanjivanja strahota Holokausta. Fotografija je tako primljena i kod drugih korisnika, o čemu najbolje govore njihovi komentari: “Ovaj prugasti se toliko ugojio da nisu imali kaiš da mu daju”, “Nemoj zezat, to su prvi gosti izgradjenog Aušvica. U VIP-u.”, “Ne, ne, ovaj je radio u kuhinji.”

Fotografija je 1938. godine snimljena u logoru Dachau

Dakako, opis posta je lažan; predmetna fotografija nije snimljena u logoru smrti Auschwitz, nego u logoru Dachau. Također, pogrešno je navedena i godina kad je fotografija snimljena. Datum snimanja nije u 1945., nego u 1938. godini. Fotografija s podacima o godini kad je nastala i njezinom autoru može se naći u Bundesarhivu (arhivirano ovdje, ovdje i ovdje)

Autor fotografije je Friedrich Franz Bauer, fotograf SS-a poznat po propagandnim fotografijama u korist nacionalsocijalističkog režima (arhivirano ovdje). Poznat je i točan datum snimanja – 20. srpnja 1938. godine. U Bundesarchivu uz fotografiju stoji naslov: “Koncentracijski logor/zaštitni logor Dachau – (židovski) zatvorenici prisutni na prozivci”.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Dachau je bio model za nacističke logore smrti

Koncentracijski logor Dachau, treba naglasiti, prvi je nacistički logor otvoren u Njemačkoj, a nalazi se na petnaestak kilometara udaljenosti od Münchena. Tamo su zabilježena prva pogubljenja židovskih zatvorenika, već 1933. godine. Imena prvih žrtava su Rudolf Benario (24), Ernst Goldmann (24), Arthur Kahn (24) i Erwin Kahn (32) (arhivirano ovdje i ovdje). Njemački Spiegel.de (arhivirano ovdje) u članku iz 2012. godine Dachau je opisao kao “model za logore smrti” u nacističkoj Njemačkoj. Kada je osnovan 1933. godine šef SS-a Heinrich Himmler ga je opisao kao “edukacijski kamp” namijenjen svima onima “koji ugrožavaju sigurnost države”, a među njih je ubrojao, između ostalog, “komuniste i marksiste”. Navodi su da su zatvorenici u tom kampu sistematski mučeni, premlaćivani i fizički uništavani teškim ropskim radom.

Na čelo logora u lipnju 1933. je postavljen Himmlerov suradnik Theodor Eicke koji je “sistematizirao teror” i stvorio tzv. “Dachau model”. To je bio skup pravila u kojem su bile napisane kazne za sve prekršaje, ma kako oni mali bili. Također je ustrojena i “škola” uz kamp u kojem su SS-ovi čuvari trenirani da postanu masovni ubojice i bezobzirni mučitelji zatvorenika. Gotovo svi zapovjednici kasnijih nacističkih koncentracijskih logora prošli su tu “školu”. U članku se navodi da je u Dachau tijekom godina bilo zarobljeno oko 200.000 zarobljenika od kojih je oko 40 tisuća umrlo – uglavnom izmučenih teškim radom.

Smrti u nacističkim logorima

Prema podacima Holocaust Encyclopedie (arhivirano ovdje), u dvanaest godina postojanja – otvoren je u ožujku 1933., a zatvoren 1945. godine – kroz logor Dachau prošlo je više od 200 tisuća zatvorenika. Navode da je broj zatvorenika koji je umro u razdoblju od siječnja 1940. do svibnja 1945. godine bio najmanje 28 tisuća. U taj broj nisu uključeni oni zarobljenici koji su tamo nestali između 1933. i 1939. godine kao i nepoznat broj neregistriranih zatvorenika. Na kraju zaključuju da točan broj ukupnih žrtava logora Dachau vjerojatno nikada neće biti utvrđen.

Statusom se, potpuno neutemeljeno, sugerira da su uvjeti u drugom nacističkom logoru smrti Auschwitzu bili toliko dobri da su se ljudi u njemu mogli udebljati. Kao što je Faktograf pisao nedavno, a taj podatak vrlo jasno pokazuje kakvi su uvjeti tamo vladali, prema podacima Memorijalnog muzeja Auschwitz-Birkenau u nešto manje od pet godina postojanja logora ubijeno je oko 1,1 milijun ljudi.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.