Facebookom se ponovno širi lažna nagradna igra poljskog trgovačkog lanca Pepco. Uvjeti sudjelovanja, kao u dosadašnjim slučajevima, veoma su jednostavni i baziraju se na dodatnom angažmanu na toj mreži.
“Osvojite dar
zahvaljujući nagradnim igrama:
ovo vas mami << odaberite jedan poklon broj i osvojite nekoliko nagrada >>. Podijelite u najviše pet (05) grupa kako biste imali više koristi…“, sadržaj je statusa objavljenog 4. travnja 2025. godine na Facebook stranici “Pepco. Fans” (arhiviran ovdje).

U post je umetnuta slika na kojoj je dvanaest zamotanih poklona, a svaka, prema opisu nagradne igre, predstavlja jednu nagradu.
Nula pratitelja
Radi se o još jednoj u nizu lažnih nagradnih igara Pepca o kojima je Faktograf već više puta pisao. Naziv stranice nalikuje nazivu trgovine, ali je pisan neobičnim fontom i neobičnom kombinacijom slova: Pepco. Fans.
Stranica lažnog Pepca kreirana je na dan objave lažnog natječaja (4. travnja 2025. godine) i do objave ovog teksta nije imala nijednu oznaku “sviđa mi se” i nijednog pratitelja. Za razliku od službene Facebook stranice “PEPCO Hrvatska” koja ima više od 143 tisuće pratitelja, a otvorena je još 2017. godine. Na pravoj stranici Pepca stoji i službeni e-mail te link na hrvatsku podružnicu te kompanije.
Objave na službenoj stranici su redovite i nagradne igre nisu jedini sadržaj, što nije slučaj sa stranicom “Pepco. Fans”. Dodatna zanimljivost je što gotovo nikakav trud nije uložen u stvaranje dojma uvjerljivosti ove stranice. Primjerice, u ranijim pokušajima obmanjivanja Facebook javnosti uočavali smo preuzimanje loga i drugih materijala tvrtke Pepco (1, 2, 3), a ovdje je naprosto samo preuzeto ime dućana.
Još u studenom prošle godine hrvatska podružnica Pepca obavijestila je svoje Facebook pratitelje da su dobili informacije o lažnim profilima njihove trgovine te ih upozorili da vjeruju samo onome što piše na njihovim službenim kanalima.
“Svaka promotivna aktivnost koju PEPCO organizira bit će objavljena isključivo na našim službenim stranicama s jasno navedenim pravilima i uvijek u skladu sa svim važećim zakonima. Budite oprezni i u slučaju sumnje, kontaktirajte nas”, napisali su na službenoj Facebook stranici.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Poznati brendovi meta su lažnog predstavljanja
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca, brendova i tvrtki (među njima su Coca-Cola, Konzum, Plodine, Samsung, Beko i mnogi drugi) koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari (mobiteli, automobili, kućanski aparati, poklon bonovi).
Kako je za Faktograf rekao CERT, nacionalno tijelo za prevenciju i zaštitu od računalnih ugroza sigurnosti, phishing – lov na žrtve lažnim predstavljanjem – prednjači u internetskim prevarama. Nekim prevarantima namjera je od korisnika pokušati izvući novac, a drugima je cilj krađa osobnih podataka.
Takve prevare se često pojavljuju oko posebnih prigoda kao što je “Crni petak”, praznika ili određenih datuma (Božića, Uskrsa, Valentinova ili “rođendana tvrtke”). Također, nagradne igre s pogađanjem “sretnih omotnica” ili “poklona”, poput gore citiranog posta, također su čest format prevare (1, 2, 3).
Pored niza potvrda o tome da se ne radi o stvarnoj nagradnoj igri Pepca, valja napomenuti da se u Hrvatskoj nagradne igre trebaju organizirati po zakonski zadanim pravilima.
Pravila za priređivanje nagradne igre obvezno moraju sadržavati: puni naziv, matični broj i adresu sjedišta priređivača nagradne igre, svrhu priređivanja nagradne igre, vrijeme trajanja nagradne igre, fond nagrada nagradne igre, uvjete za sudjelovanje, podrobniji opis kada, gdje i na koji način će se obaviti javno izvlačenje nagrada, način na koji će biti objavljeni rezultati, odnosno dobitnici nagrada, rok za podizanje nagrada te način na koji sudionici nagradne igre dobivaju nagrade ako su ispunili uvjete propisane pravilima.
Za savjete kao prepoznati lažne nagradne igre, zaštititi se od prevaranata i kako prijaviti prevaru, čitajte ovdje.
Zaključno, Facebook stranica "Pepco. Fans" ne predstavlja službeni komunikacijski kanal tog trgovačkog lanca, a nagradna igra koju je organizirala pokušaj je prevare.