Razotkriveno

Tragovi iza aviona imaju utjecaj na zagrijavanje Zemlje, ali ne zbog “zaprašivanja kemikalijama”

Ponovo se Facebookom proširila varijanta popularne teorije zavjere o kondenzacijskim tragovima koji na nebu ostaju iza aviona. Objava Udruge Hrvatski ratnik, međutim, sadrži i jednu točnu informaciju: ovi tragovi doista imaju utjecaj na zagrijavanje Zemlje.

Faktograf je o teoriji zavjere o chemtrailsima pisao u više navrata. Radi se o tragovima koji ostaju iza aviona, a koji su plodno tlo za brojne teorije zavjere, poput od onih kako ih moćne skupine ljudi koriste za kontrolu vremenskih prilika ili za kemijsko “zaprašivanje” okoliša i stanovništva.

Takve neutemeljene tvrdnje o chemtrailsima se u hrvatskom digitalnom prostoru često pojavljuju, a posebno su intenzivne u proljetnim i ljetnim mjesecima, kad se avionski promet nad Hrvatskom intenzivira zbog turističke sezone i kad je nebo vedrije pa je na njemu lakše uočiti tragove aviona.

Pobornici ove teorije zavjere tvrde kako su bijeli tragovi iza aviona tzv. chemtrailsi, odnosno opasne kemikalije, dok se zapravo radi o contrailsima, odnosno kondenzacijskim tragovima. Točno je, međutim, da postoje određeni negativni učinci contrailsa. 

Udruga Hrvatski Ratnik

Na društvenoj mreži Facebook pojavio se tako još jedan status u kojem se tvrdi kako nam nebo “masakriraju” avioni koji ispuštaju “tko zna što iznad naših glava”.

“Nebo nam masakriraju neobilježeni avioni ispuštajući tko zna što iznad naših glava, a ministar obrane, čija je dužnost da štiti nas i naše nebo, spava. Dragi Anušiću, domoljube, maloljetni branitelju… ovo rade na tvojoj straži, zašto to dopuštaš. Zašto dopuštaš da nas zaprašuju k’o štakore, pa i tvoja djeca žive ispod ovog neba? Bolnice nam pune ljudi s dišnim problemima i alergijama za koje svaki liječnik zna što je uzrok, ali svi mudro šute…

Ovih par dana svjedočili smo masakru neba iznad cijele Hrvatske. Društvene mreže su se užarile. Posebno je opako bilo u srijedu kada je aktivnost iznad naših glava bila enormna.

Ali ono što su ovaj put ispuštali nije kroz par sati palo na zemlju nego je ostalo kao dugotrajna blijeda izmaglica koja je srijedu popodne i cijeli četvrtak priječila Suncu da nas grije i istovremeno priječila zemlju da se hladi stvarajući neugodan osjećaj vreline.”, samo je dio statusa (arhivirano ovdje) kojega je na društvenoj mreži Facebook podijelila stranica “Udruga Hrvatski Ratnik”.

Izvor: Screenshot Facebook

Kondenzacijski tragovi na nebu dovode se i u vezu sa zagrijavanjem planete, pa se u statusu tvrdi i sljedeće:

“Izgleda kako ovaj put beštije stvaraju samo umjetnu izmaglicu (što su Britanci i najavili s projektom nazvanim po sotoni) koja spriječava prodor sunčeve svjetlosti, a koja je neophodna za fotosintezu (što automatski znači manje prinose u poljoprivredi i manje hrane za ljude i životinje), i istovremeno nas prže jer ista ta izmaglica ne dopušta hlađenje zemlje, što beštijama daje izgovor da se radi globalnom zatopljenju a protiv čega se oni kao bore. I da, pržimo se, ali zbog njihovih aktivnosti, a oni nas sada kao spašavaju od toga, iako nitko od nas to od njih nije tražio. To me nekako podsjetilo…”

Status u pitanju prikupio je 243 reakcije i 59 komentara te je podijeljen 421 put.

Kako nastaju kondenzacijski tragovi?

Prilikom kondenzacije topli zrak iz zrakoplova, koji je pun vodene pare, dolazi u dodir s hladnom površinom. Osim vodene pare, ispuh mlaznog motora se sastoji i od ugljikovog dioksida, oksida sumpora i dušika, neizgorenog goriva te čestica čađe i metala, piše Scientific American. Moguće je čak po vremenskim uvjetima predvidjeti gdje će nebo koji dan biti više išarano crtama, a gdje manje.

Bijeli tragovi se iza ispuha mlaznog motora aviona stvaraju pod određenim uvjetima. Uobičajeno nastaju pri letu aviona između 10 i 13 tisuća metara, gdje je temperatura zraka ispod – 40 °C, a vlažnost dovoljno visoka da dođe do kondenzacije. Zbog toga se tragovi ne pojavljuju pri polijetanju ili slijetanju zrakoplova, osim u slučajevima vrlo niskih temperatura na tlu.

Objašnjenje nastanka kondenzacijskih tragova Faktograf je ranije dobio i od Državnog hidrometeorološkog zavoda (DHMZ).

“Kondenzacijski tragovi su oblačne pruge koje se stvaraju u brazdi zrakoplova kada je atmosfera na razini leta dovoljno hladna i vlažna. Naime, oni nastaju naglim hlađenjem ispušnih plinova koji kao rezultat izgaranja goriva imaju visoki sadržaj vodene pare. Kao što znate zrak iznad 8000 metara izrazito je hladan, čak i do -40 stupnjeva Celzijusa te vruća para u naglom susretu s tako hladnim zrakom kondenzira i nastaju bijele linije. Također, oblačna pruga iza zrakoplova može nastati na vrhovima krila ili elipsa u vrtlozima zraka”, stajalo je u pojašnjenju DHMZ-a.

Prvi put su kondenzacijski tragovi zabilježeni tijekom i nakon Prvog svjetskog rata. Tada su zrakoplovi mogli doseći srednji i viši sloj troposfere. Riječ je o najnižem i najgušćem dijelu atmosfere u kojem temperatura zraka opada u prosjeku 6,5 stupnja Celzijevih na jedan kilometar te u kojem dolazi do svih promjena koje čine vrijeme odnosno vremenske obrasce. Ta je visina dovoljna za formiranje kondenzacijskih tragova. Primjer ranog opažanja contrailsa datira iz 1919. godine, tijekom leta pilota Zena Diemera, kada je uspio doseći visinu od oko 9500 metara iznad Münchena, piše The Globe Program.

Kondenzacijski tragovi i klimatske promjene

Iako se kondenzacijski tragovi ne sastoje od kemikalija kojima vlade ili druge tajne moćne skupine truju stanovništvo i onečišćuju okoliš, ipak postoje neke posljedice u vidu klimatskih promjena. Naime, kondenzacijski tragovi hlade, ali i zagrijavaju Zemlju, baš kao i obični oblaci. Na Faktografu smo o tome već pisali.

Kada Sunce emitira toplinsko zračenje, ono putuje prema Zemlji sve do gustih oblaka u atmosferi. Ti oblaci tada reflektiraju zračenje u svemir pritom održavajući planet hladnim. S druge strane, zračenje koje dođe do njezine površine, Zemlja noću reflektira u svemir. Ako se tada na nebu pojave kondenzacijski tragovi, oni će zadržati reflektirano sunčevo zračenje i pritom dodatno zagrijati Zemlju.

Tako kondenzacijski tragovi, sastavljeni dominantno od vodene pare, koja je također staklenički plin, zarobljavaju toplinu u atmosferi. Prema tvrdnjama NASA-inih znanstvenika, to ima neposredniji utjecaj na klimu nego emisije ugljikovog dioksida.

Međutim, postoji velika razlika u tome kako CO2 i kondenzacijski tragovi zagrijavaju planet. Ugljikov dioksid ima nizak utjecaj u trenutku u kojem se emitira, ali se u atmosferi zadržava stoljećima i njegov se utjecaj akumulira kroz vrijeme. Kondenzacijski tragovi, s druge strane, odmah imaju visok utjecaj na zagrijavanje, ali kada kroz par sati nestanu, nestane i negativni klimatski utjecaj.

Klimatski utjecaj contrailsa varira od leta do leta i ovisi o brojnim uvjetima – od lokalnih vremenskih uvjeta, doba dana, doba godine, pa i geografskog područja.

Povećenjem zračnog prometa dolazi do jačanja učinaka contrailsa

Povećanjem zračnog prometa se svakako očekuje i jačanje utjecaja kondenzacijskih tragova na klimatske obrasce, no neka rješenja se već naziru. Istraživanjem provedenim na sjevernom Atlantiku od 2016. do 2021. godine otkriveno je da je samo 12 posto svih letova u toj regiji odgovorno za 80 posto svih kondenzacijskih tragova. Tako je tvrtka American Airlines u razdoblju od šest mjeseci izvela 70 probnih letova na rutama, odnosno visinama na kojima se kondenzacijski trag ne može stvoriti. To je rezultiralo smanjenjem kondenzacijskih tragova za čak 54 posto.

Velika mana takvih, preusmjerenih ruta je korištenje više goriva, ali i tu postoje alternative, u vidu čišćeg goriva koje može proizvesti 50 do 70 posto manje kondenzacijskih tragova, piše NASA.

Postoji i takozvani Airline Contrail Index, kojemu je cilj “istaknuti zrakoplovne tvrtke koje postavljaju ciljeve smanjenja kondenzacijskih tragova, sudjeluju u ispitivanjima, pomažu u napredovanju znanosti ili jednostavno priznaju postojanje utjecaja kondenzacijskih tragova na zagrijavanje”.

Istraživanje akademskog časopisa Environmental Research Letters iz 2016. godine samo je jedno od mnogih koja preispituju postojanje chemtrailsa. Provedeno je među stručnjacima za kondenzacijske tragove te geokemičarima čiji je fokus na taloženju atmosferske prašine i onečišćenju. Studija je pokazala kako gotovo 99% tih ispitanika smatra da nema dokaza koji bi potvrdili postojanje chemtrailsa, kao i da ne postoji jasno uporište u znanosti kada je riječ o toj teoriji.

Zaključno, kondenzacijski tragovi stvoreni su ljudskim djelovanjem te su postali plodno tlo za brojne teorije zavjere, kako su to tzv. chemtrailsi, odnosno opasne kemikalije, dok se zapravo radi o contrailsima, tj. kondenzacijskim tragovima sačinjenima mahom od vodene pare. Postoje negativni klimatski učinci contrailsa, ali isto tako postoje i rješenja kojima bi se njihov zagrijavajući efekt mogao svesti na minimum.
Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.