U zadnje vrijeme raznorazne prevare često kolaju društvenom mrežom Facebook. Trenutno je aktivna kampanja u kojoj jedan brend odjeće dijeli popuste jer obilježava drugu godišnjicu postojanja, dok je prije tjedan dana ta ista Facebookstranica s navodnom “dugogodišnjom tradicijom” zatvarala svoja vrata zbog “nemogućnosti borbe s velikim brendovima”. Tada su zbog zatvaranja nudili niske cijene i rasprodaju asortimana.
Međutim, radi se o prevari.
Nekoliko aktivnih oglasa istog sadržaja
Naziv Facebook stranice koja nudi rasprodaju je “Valléa”, dok poveznica vodi na stranicu naziva “Valla”, na što je upozorila i jedna korisnica Facebooka koja je također upozorila da se radi o prevari.
Podaci o transparentnosti stranice pokazuju da je ista kreirana 11. veljače ove godine, a stranica ima gotovo sedam tisuća oznaka “sviđa mi se” i isto toliko pratitelja.
Prije tjedan dana stranica je imala nekoliko aktivnih oglasa istoga sadržaja:
“S velikom tugom dijelimo jednu važnu vijest. 😔 Nakon godina rada s ljubavlju, došlo je vrijeme da se oprostimo od Vallée. U svijetu gdje modne lance dominiraju ogromni budžeti, malim brendovima postaje sve teže pratiti taj ritam. Ali ova odluka nije samo tužna — ona donosi i nešto predivno. Počinje novo poglavlje, s više vremena za obitelj i ono što je u životu zaista važno. Kao znak zahvalnosti svima koji su nas podržavali, pripremili smo posljednju kolekciju uz popuste do 70 % – ženstvenu, elegantnu i pažljivo odabranu. 🌸 Hvala vam na povjerenju, podršci i ljubavi tijekom svih ovih godina. Ovo nije zbogom, već jedno posljednje – i posebno – doviđenja. 💖”, navodi se u oglasima.
Kada je stranica početkom godine kreirana nosila je naziv “Valluna” koji je potom 27. svibnja promijenjen u “Valléa”. Administratori stranice nalaze se u Nizozemskoj.
Pretragom Poslovne Hrvatske nalazimo na subjekt “La Vallea” koji se od prošle godine bavi djelatnostima iznajmljivanja i upravljanja vlastitim nekretninama ili nekretninama uzetim u zakup (leasing), sa sjedištem u Velikoj Mlaki. Međutim, ne nalazimo nikakav subjekt naziva “Valléa” koji se bavi prodajom odjeće ili tekstila.
Iako su nedavno “zatvarali svoje vrata” bez obzira na “dugogodišnju tradiciju” rada, Valléa pak sad nudi popuste jer obilježavaju dvije godine postojanja. Oglas, pak, sad glasi ovako:
“Dvije godine povjerenja, stila i vaših koraka uz Valléu.
Zahvaljujemo vam na podršci – sada slavimo uz popuste do 75% na kolekciju Hod po Suncu.
🛒 Iskoristi priliku dok traje
📦 30 dana za povrat
🎯 Popusti se automatski obračunavaju u košarici”
Slične prevare već su se širile
Kada smo pisali o sličnoj prevari, iz nacionalnog CERT-a potvrdili su nam da su zaprimili više prijava trgovinu koja je tada širila sličan sadržaj.
“Potvrđujemo kako ova trgovina ima obilježja lažne internetske trgovine, a korisnici navode kako se radi o robi koja je lošije kvalitete ili uopće nije dostavljena. Slike na stranici kreirane su korištenjem alata za generiranje slika uz pomoć umjetne inteligencije, a pojavljuju se i drugi pokazatelji koji upućuju na lažnu stranicu”, odgovorili su iz CERT-a za Faktograf kada smo pisali o butiku naziva “Ivan i Marija Lovrić”.
Dalje su nam iz CERT-a bili naveli koji su ostali pokazatelji koji upućuju na lažnu stranicu: “pravopisne greške, dijelovi stranice su na različitim jezicima, nisu navedeni podaci kao što su: adresa trgovine, kontakt broj, OIB…, kontakt je moguć samo putem e-pošte ili kontakt forme, uz ime brenda koristi se dodatak poput “hrvatska”, “outlet”, “popust”, “akcija” i sl. (npr. brend-hrvatska.com, brend-outlet-hrvatska.com, brend-akcija.com…)”, plaćanje moguće jedino karticom…
Sve što je nacionalni CERT naveo kao sumnjivo, može se primijeniti i na trgovinu koju oglašava Facebook stranica “Valléa”.
Naime, domena navedene trgovine ne nosi naziv kao FB stranica, već je domena “xn--valla-esa.com”.
Domena je aktivna tek mjesec dana, točnije kreirana je 25. svibnja, što je vidljivo putem WhoIs alata za informiranje o domeni, iako se na stranicama tvrdi kako dućan postoji godinama.
Uz sve to, Facebook stranica ima tek nekoliko objava, koristi stock fotografije te nema uopće komunikacije s korisnicima, osim nekoliko komentara na samim oglasima koji ističu da se radi o prevari.
I u ovom slučaju Faktograf je poslao upit Nacionalnom CERT-u. Kratko su na odgovorili kako se Nacionalni CERT se susreo s ovakvim oblikom prijevare te nas uputili na naš članak iz travnja.
Sve ovo naznačuje da se radi se o prevari, stoga ne nasjedajte. Možete postati žrtvom krađe podataka ili novčanih sredstava.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Građani sumnjive stranice mogu provjeriti na servisu CERT iffy
Nacionalni CERT je zbog velikog broja lažnih internetskih trgovina razvio sustav CERT iffy. CERT iffy je servis pomoću kojeg građani na jednostavan način (unosom ULR-a) mogu provjeriti internetske trgovine.
“Zbog prirode interneta i brzine promjena naš sustav ne može prepoznati sve lažne internetske trgovine. Ali, na stranicama servisa navedeni su i savjeti pomoću kojih građani mogu sami provjeriti stranicu te donijeti što informiraniju odluku o kupovini. Informacije dobivene putem servisa su informativne, a odluku o kupovini građani donose na vlastitu odgovornost”, kažu iz CERT-a.
Zaključno, Facebook stranica "Valléa" pokušava obmanuti kupce lažnim kampanjama, Prvo su oglašavali rasprodaju proizvoda zbog zatvaranja te tvrdili kako imaju dugogodišnju tradiciju, dok trenutno nude popuste zbog obilježavanja dvije godine rada. Postoji više pokazatelja po kojima je lako zaključiti da se radi o prevari s ciljem prikupljanja osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama građana, a nismo pronašli ni dokaze da je trgovina s navedenim imenom registrirana u Hrvatskoj.