HŽ-u je jeftinije dati prodaju karata u podnajam, nego plaćati radnike

Gabrijela Galić

HŽ Putnički prijevoz (HŽ PP) polako izdvaja djelatnost prodaje karata u putničkim kolodvorima. Trenutačno je od 15 stajališta na kojima HŽPP pruža uslugu prodaje karata, osam stajališta u podzakupu s obrtima koji su registrirani za posredovanje pri prodaji karata, proizlazi iz odgovora koji smo dobili na naš upit. Na sedam stajališta karte za vožnju vlakom prodaju radnici HŽPP-a. No, uskoro će na još jednom stajalištu taj posao prestati raditi radnici HŽPP-a i preuzet će ih ugovorni prodavači jer se traži obrt koji bi taj posao radio u stajalištu Donja Stubica.

Osim prodaje karata, obrti kojima je prostor u kolodvoru dan u podnajam snose i sve režijske troškove (električne energije, vode, grijanja, čišćenja prostorija), kako za prostoriju za rad tako i čekaonicu. Uz pisano odobrenje HŽPP-a, obrti mogu obavljati i druge registrirane uslužne djelatnosti koje bi pridonijele kvaliteti ponude poput prodaje novina, toplih i hladnih napitaka…

„U cilju proširenja prodajnih kanala te učinkovitijeg i racionalnijeg poslovanja, HŽPP sklopio je ugovore s obrtima s obzirom na veći broj putnika koji se otpremaju iz tih stajališta“, odgovoreno nam je iz HŽPP-a na pitanje zbog čega se prostori daju u podzakup te zbog čega HŽPP ne obavlja prodaju karata u tim stajalištima.

Zbog čega HŽPP privatnicima daje da zarađuju na nečem što je godinama bila djelatnost samog prijevoznika, nije jasno odgovoreno. Međutim, i iz šturog odgovora, a i iz onog što nam je neslužbeno potvrđeno, riječ je o klasičnom izdvajanju (outsourcingu) djelatnosti pri čemu se režu troškovi radne snage.

Vlastitim radnicima HŽPP je dužan isplatiti plaću prema kolektivnom ugovoru kao i sve dodatke na plaću, od prekovremenog i noćnog rada, preko troškova prijevoza do uskrsnice, božićnice i regresa za godišnji odmor i dodataka za rad blagdanima i praznicima. Obrtnik podzakupac tih obaveza nema i pitanje je koliku će plaću radniku isplatiti i ima li taj radnik pravo na regres, božićnicu, uskrsnicu, prekovremeni rad, rad blagdanima, praznicima. Drugim riječima, HŽPP-u je jeftinije dati prostore u podzakup nego plaćati vlastite radnike, a s obzirom da se obrtnici za posao javljaju i njima je isplativ.

Na samom najmu prostora na stajalištima HŽPP ne zarađuje. Ti prostori u vlasništvu su HŽ Infrastrukture tako da ubranu najamninu Putnički prijevoz preusmjerava Infrastrukturi.

Posljednje tri godine rastu prihodi, odnosno planirani prihodi HŽPP-a od prodaje karata, koje se osim na stajalištima mogu kupiti putem mobilne aplikacije, online ili na kartomatima u kolodvorima. Iz poslovnog plana za tekuću godinu, proizlazi da je u 2017. godini prihod HŽPP-a od prodanih karata iznosio nepunih 253,2 milijuna kuna. Lani je planiran prihod od 255,35 milijuna kuna dok se planom za ovu godinu misli zaraditi nešto više od 263,8 milijuna kuna.

Dio te ostvarene ili planirane zarade odradili su obrtnici s kojima je sklopljen ugovor o podzakupu prodajnih mjesta na stajalištima. I dok se HŽPP-u ne isplati prodavati karte, isplati im se dati nagradu obrtnicima koji premaše normu u prodaji karata. Tako će podzakupac koji mjesečno ostvari prihod od prodaje karata u iznosu do pet tisuća kuna ostvariti bonus, odnosno proviziju, od 30 posto koji mu isplaćuje HŽPP. Na vrijednost prodanih karata od, primjerice, četiri tisuće kuna ostvarit će 1,2 tisuće provizije. Na pet tisuća kuna prometa, privatniku će biti isplaćeno 1,5 tisuća kuna provizije. Iznad prometa od pet tisuća kuna formirana je skala po kojoj se bonus isplaćuje i kreće se od 1,9 do 8,6 tisuća kuna mjesečno za ostvarenih promet na kartama preko 45 tisuća kuna.

Koliko se ukupno mjesečno obrtnicima koji prodaju karte na stajalištima HŽPP-a isplati provizije, iz HŽPP-a nam nisu odgovorili. Navode, međutim, da „provizija mjesečno iznosi od oko 3.000 o oko 8.500 kuna“. Drugi riječima, privatnici mjesečno prodaju voznih karata u vrijednosti od 14 do 45 tisuća kuna.

Provizija nije nelogična, jer privatnik koji prodaje samo karte i nema druge uslužne djelatnosti, nema ni nikakvu zaradu na tom poslu. Iz ostvarenog bonusa tako vjerojatno plaća i radnike, a s obzirom na iznose koji se mjesečno ostvare radnici su vjerojatno mahom na minimalnim plaćama. Za HŽPP je to, pak, „učinkovitije i racionalnije poslovanje“.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Aktualno"