Statističkom metodom slučajnog uzorka Ministarstvo uprave i Državni zavod za statistiku referendumskoj inicijativi „67 je previše“ nisu priznali 36.773 od ukupno 745 486 prikupljenih potpisa protiv mirovinske reforme. Nakon provedene provjere broja i vjerodostojnosti potpisa birača te zakonitosti postupka prikupljanja potpisa, Vlada je sindikalnoj građanskoj inicijativi „priznala“ 708.713 prikupljenih potpisa, što je i dalje daleko više od zakonski propisanog minimuma, odnosno 10 posto ukupnog biračkog tijela. Prema rješenju Ministarstva uprave, naime, sindikati su trebali prikupiti najmanje 373.568 potpisa potpore.
Vlada je na današnjoj sjednici prihvatila Izvješće o provedenoj provjeri broja i vjerodostojnosti potpisa birača te zakonitosti postupka prikupljanja potpisa birača iz Zahtjeva za raspisivanje državnog referenduma Građanske inicijative „67 je previše“ o Prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o mirovinskom osiguranju te ga uputila Saboru. Građanska inicijativa „67 je previše“ potpise za izjašnjavanje birača o raspisivanju referenduma o izmjenama mirovinskog zakona prikupljala je od 27. travnja do 11.svibnja, a prikupljene materijale sa zahtjevom za raspisivanjem referenduma Saboru su predali 13. lipnja. Zadnjeg dana zasjedanja prije ljetne stanke Sabor je od Vlade zatražio da provjeri potpise koje su sindikati prikupili. Sada, kada je taj posao odrađen, priča se dalje prebacuje u Sabor.
Sabor će najvjerojatnije tražiti ocjenu ustavnosti referendumskog pitanja
Tri su mogućnosti daljnjeg postupanja Sabora – raspisivanje referenduma, zahtjev Ustavnom sudu da ocjeni ustavnost pitanja referendumske inicijative, žurna izmjena Zakona o mirovinskom osiguranju. Malo je vjerojatno, međutim, da će Sabor posegnuti za bilo kojim rješenjem osim zahtjeva ocjene ustavnosti referendumskog pitanja u nadi da će odluka Ustavnog suda spriječiti organiziranje referenduma.
Saborski zastupnici s ljetne pauze vraćaju se 15. rujna i do tada se ništa ne bi trebalo zbivati oko referendumske inicijative protiv mirovinske reforme. Ako se Sabor odluči zatražiti provjeru ustavnosti referendumskog pitanja, Ustavni sud će odluku donijeti u roku od 30 dana od trenutka zaprimanja zahtjeva.
S obzirom na vremenski okvir, aktivnosti organiziranja referenduma ili, pak, sindikalne aktivnosti u slučaju da se referendum pokuša spriječiti zbivat će se u, za Vladu, nezgodnom političkom trenutku – uoči predsjedničkih izbora koji bi se trebali organizirati pred kraj godine. Sindikati su odavno poručili da će na jesen „puno raditi“ bude li opstrukcija njihove referendumske inicijative.
Vlada ne zna jesu li sindikati zakonito prikupljali potpise
Jedan od zaključaka na Vladi prihvaćenog Izvješća o provedenoj provjeri broja i vjerodostojnosti potpisa ukazuje kako su razmišljanja o mogućoj opstrukciji referenduma opravdana.
„S obzirom da na potpisnim listama za prikupljanje potpisa birača nisu navedena mjesta prikupljanja potpisa birača, nije se moglo utvrditi jesu li se potpisi birača prikupljali u skladu s odredbom članka 8.c Zakona o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave“, stoji u zaključku Vladina izvješća Saboru.
Zakon ne propisuje da potpisna lista treba sadržavati i mjesto prikupljanja potpisa
Međutim, u Zakonu o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave, nigdje se ne propisuje da na potpisnim listama treba navesti mjesta prikupljanja potpisa birača.
Članak zakona na koji se Vlada poziva (članak 8.c) propisuje da se izjašnjavanje birača u referendumskoj inicijativi može održavati na svakom za to prikladnom mjestu „u skladu s odlukom predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave (grada ili općine)“. Objašnjava se i da je Organizacijski odbor dužan prijaviti mjesta na kojima će se održavati izjašnjavanje policijskoj upravi na čijem se području izjašnjavanje održava i to pet dana prije početka izjašnjavanja.
Nejasno je zbog čega Vlada sindikalnu inicijativu proziva zbog nečeg što zakonom uopće nije propisano, osim ako to nije još jedna dodatna prepreka oko koje će se sporiti. Tako bi se fokus mogao staviti na upitnost „zakonitosti“ prikupljanja potpisa referendumske inicijative „67 je previše“, iako pitanje o kojem se raspravlja, zapravo, ne postoji.
Identična zamjerka i propalim referendumskim inicijativama “Narod odlučuje”
No, ne poziva se Vlada prvi put na nepostojeću zakonsku odredbu. Gotovo identičan zaključak donesen je i u listopadu prošle godine kada je provjeravan broj i vjerodostojnost potpisa birača te zakonitost postupka prikupljanja potpisa Građanske inicijative „Narod odlučuje“ o izmjeni i dopuni članka 72. Ustava te Građanske inicijative „Istina o Istanbulskoj“ koje nisu prikupile dovoljnu potporu za referendumske inicijative.
Tada je, također, Povjerenstvo utvrdilo da potpisne liste ne sadrže naznaku mjesta prikupljanja te je „Ministarstvo unutarnjih poslova zatražilo od nadležnih policijskih uprava podatke o broju prijavljenih mjesta za prikupljanje potpisa“.
Kako te inicijative nisu prikupile dovoljan broj potpisa, rasprave o nepostojećoj zakonskoj odredbi nije bilo. U slučaju aktualne sindikalne referendumske inicijative to bi pitanje moglo biti otvoreno, tim više jer se sada u Vladinu izvješću ne govori o tome da je MUP od nadležnih policijskih uprava zatražio podatke o broju prijavljenih mjesta za prikupljanje potpisa.
Sindikati su sve prikupljene potpisne liste složili po županijama te ih tako predali Saboru. Na svakoj od 65 kutija je jasno bio naznačen broj i županija u kojoj je prikupljena što je vidljivo na fotografijama s lipanjske predaje potpisnih lista i zahtjeva za raspisivanjem referenduma.
Budu li ih zbog nepostojeće zakonske odredbe „razvlačili“, kako su nam rekli u sindikalnim krugovima „neće biti dobro“. Osim toga, navode, dozvole nadležnih tijela za lokacije na kojima su prikupljali potpise imaju i to je lako provjerljivo.