Drugi paket gospodarskih mjera Vlade za pomoć gospodarstvu još nije prošao saborsku proceduru, a u Vladi su počeli razmišljati o narednim koracima. Tako su i Zdravko Marić, ministar financija i Andrej Plenković, predsjednik Vlade tijekom predstavljanja paketa u Saboru naznačili da će idući paket mjera biti usmjeren ne samo na gospodarstvo, nego i na građane (N1). Iz odgovora koje su zastupnicima dali, buduće mjere trebale bi pomoći i građanima u neformalnim oblicima rada „da prebrode ovu krizu“.
Mreža potrošača Hrvatske još je prije nekoliko dana upozorila kako su ovršeni i blokirani građani najranjiviji dio društva te je potrebno donijeti mjere kako bi im se pomoglo tijekom krize izazvane epidemijom koronavirusa.
“Oni su najranjiviji dio društva, tražimo niz mjera koji bi pomogao u micanju sramotnog ovršnog zakona. Ako Krizni stožer može dobiti HUP, mogu i blokirani i ovršeni. Sada je vrijeme da se nešto promijeni, ako ne sada, kada će Vlada i ministar Bošnjaković reagirati i nešto konkretno početi raditi“, izjavio je Danijel Galović, predsjednik Mreže potrošača Hrvatske navodeći da su Vladi i predsjedniku uputili zahtjev za posebnim mjerama za ovršene i blokirane građane (N1).
Javne dražbe odgođene, ovrhe nakon obrade idu u ladice
Ministarstvo pravosuđa pokrenulo je određene korake kada je riječ o ovrhama te je pravosudnom sustavu „izdalo preporuke da sudovi nastave s radom na neodgodivim hitnim predmetima kao što su zaštita prava djece, prava radnika, kazneni postupci s pritvorskim elementima, a da se odgode svi drugi postupci koji ne zahtijevaju takvu hitnost, posebno ovrhe vezane uz iseljenja iz nekretnine“. Kako su iz tog ministarstva odgovorili na naš upit, temeljem te preporuke Financijska agencija (FINA) privremeno je odgodila sve elektroničke javne dražbe.
„Također je Hrvatska javnobilježnička komora dala upute javnim bilježnicima da se ovršni predmeti uredno zaprimaju (zbog eventualnih zastarnih rokova) i preporučila izdavanje rješenja o ovrsi (radi poštivanja zakonskih rokova), ali da se ne šalju ovršenicima dok traje epidemija koronavirusa odnosno do opoziva preporuka Ministarstva pravosuđa pravosudnom sustavu“, navode iz Ministarstva pravosuđa. Drugim riječima, postupci se provode kako se ne bi probili zakonski rokovi, no rješenja o ovrhama ostaju u ladici dok god ne prođe trenutna kriza.
Što je, pak, s ovrhama na novčanim sredstvima koje su nadležnosti Ministarstva financija nismo uspjeli saznati. Ministarstvu pravosuđa, naime, uputili smo objedinjeni upit. To ministarstvo od kolega iz financija nije dobilo odgovor na pitanje ovrha koje su u njihovoj nadležnosti, niti smo odgovor dobili mi.
S komercijalnim bankama je još prije dva tjedna, unutar prvog paketa mjera za pomoć gospodarstvu i radnicima, dogovoreno da neće provoditi ovrhe nad dužnicima koji su zbog trenutne epidemije u nemogućnosti plaćati svoje obaveze. Poslovne banke neće poduzimati mjere prisilne naplate – ovrha, aktiviranja instrumenata osiguranja – radi naplate duga fizičkih i pravnih osoba, a to se odnosi na one koji tri mjeseca, počevši s travnjem, neće moći podmiriti svoje obaveze.
Osim toga, jedna od mjera Vlade je i da iduća tri mjeseca nema deložacija.
Dio teleoperatera od početka krize ne piše nove ovrhe
Teleoperateri, čije su usluge u uvjetima ograničenog kretanja građana mnogima jedini prozor u svijet, različito su se prilagodili trenutnoj kriznoj situaciji. Osim što su korisnicima omogućili dodatne besplatne gigabajte i programe kako bi im olakšali privatnu i poslovnu komunikaciju, donekle su i promijenili svoj odnos prema dužnicima.
„Za vrijeme trajanja epidemije neće se pokretati novi ovršni prijedlozi prema dužnicima“, odgovorili su nam iz A1, uz napomenu da „u izvanrednoj situaciji izazvanoj koronavirusom osobito vode brigu o svojim korisnicima“.
Ovrhe su na stranu trenutno stavili i u Tele2.
„Svjesni smo da novonastala situacija može utjecati na kompletno funkcioniranje ekonomskog sustava u državi, pa tako i na naše privatne i poslovne korisnike. U ovo vrijeme krize nastojimo zadržati fokus na održavanju kontinuiteta poslovanja i neometano pružanje usluga korisnicima, imajući pri tom na umu i zdravstvenu sigurnost naših zaposlenika. Uzimajući u obzir izvanrednu situaciju uzrokovanu koronavirusom koja je imala utjecaj na zajednicu, ali i na gospodarsko okruženje, poduzimamo sve kako bi izašli u susret svojim korisnicima. Tako smo se od nastupanja pandemije koronavirusom suzdržavali od pokretanja ovrha i dalje svakodnevno ulažemo dodatne napore s ciljem dogovornog rješavanja svih otvorenih pitanja“, navode iz te kompanije.
Hrvatski Telekom, pak, niti nakon opetovanog upita ne daje jasan odgovor na pitanje kako će izići ususret korisnicima koji zbog trenutne situacije neće moći pokrivati svoje obveze.
„Intenzivno pratimo daljnji razvoj situacije u zemlji te razrađujemo različite scenarije kako bismo prilagodili svoje poslovanje i omogućili daljnju i nesmetanu komunikaciju za svoje korisnike“, odgovorili su nam iz Hrvatskog Telekoma.
Vlada je 14. travnja donijela odluku o odgodi i ovrha koje su otvorene prije krize uzrokovanje epidemijom koronavirusom. Zakonskim izmjenama omogućen je privremeni zastoj svih ovrha na novčanim sredstvima po računu fizičkih osoba. To znači da se građanima koji imaju zaštićeni račun privremeno omogućuje raspolaganje svim primanjima koja primaju na račune u bankama “kako bi lakše prebrodili razdoblje posebnih okolnosti koje znatno utječe na njihovu financijsku situaciju”.