Faktograf.hr

Samo činjenice

Nije točno da su stare srpske novine vrijeđale Nikolu Teslu

Društvenim mrežama kruži isječak iz starih novina prema kojem ispada da su srpski mediji krajem 19. stoljeća vrijeđali Teslu. Međutim, radi se o satiri.
Nikola Tesla

Nakon što je prošli tjedan hrvatski premijer Andrej Plenković na konferenciji za medije objavio da će se na hrvatskim varijantama euro kovanica, među ostalim, naći i motiv svjetski poznatog izumitelja Nikole Tesle, ponovno se na društvenim mrežama pokrenula vječna rasprava tko „polaže prava na Teslu“, Hrvatska ili Srbija.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter


U moru Facebook i Twitter objava na ovu temu pojavio se i „isječak iz starih novina“ koji dio korisnika društvenih mreža dijeli kao prilog tezi da Srbija ne „zaslužuje pravo na Teslu“, jer je tekst dokaz kako se Srbija loše ophodila prema slavnom znanstveniku. Fotografiju članka dijele Hrvati koji likuju nad njegovim sadržajem, kao i Srbi koji izražavaju žaljenje zbog takvog nepriznavanja jednog genija.

Satiru predstavljaju kao stvarnost

Kratki tekst koji dijele, tvrdi se, objavljen je u listu Učenjak 1892. godine pod naslovom „Ludi naučnik srpskog porekla posetio Srbiju“. U tekstu smještenom na naslovnici piše kako je Tesla, „poznati američki osobenjak iz naučnih krugova“, po prvi puta posjetio Beograd i boravio dva dana u tamošnjem hotelu Astorija. U Srbiji je, navodi se, zbog svog „kontroverznog načina života dočekan s podozrenjem i prezirom“, dok je osoblje hotela novinarima otkrilo kako nikad do sada nisu imali tako neuglednog gosta i kako su jedva čekali da ode.

„Šteta koju je Tesla napravio u sobi se procenjuje na nekoliko hiljada dinara, naročito zbog toga što je, eksperimentišući munjama, spalio sve zidove, a u uglu sobe napravio improvizovani golubarnik“, stoji u članku na naslovnici Učenjaka, nakon čega se zaključuje, s čime tekst i završava, da su i u domaćim znanstvenim krugovima suglasni da je ovaj „takozvani naučnik“ sramota za Srbiju i da se nadaju kako njegovo ime u budućnosti nikad neće biti dovođeno u vezu sa srpskom nacijom.

Međutim, zapravo se radi o šaljivoj krivotvorini koju je isproducirao satirični portal Njuz.net, a koja se već godinama nasumično pojavljuje na društvenim mrežama svaki put kada Tesla iznova postane tema rasprava.

Naslovnica „starih novina“ objavljena je u knjizi „Prava istorija sveta“ koju je u prosincu 2015. godine objavio Njuz.net, uredio Marko Dražić, a tiskala izdavačka kuća Laguna. Knjiga se sastoji od raznih izmišljenih i duhovitih novinskih naslovnica sa satiričnim vijestima iz povijesti uz naslove poput „Adam: Nisam siguran da je Eva moj tip žene“, „Lucifer napustio vladajuću koaliciju i prešao u opoziciju“, „Proizvođač papirusa otkrio da jedva čeka da otkriju papir“ ili „Keops u depresiji od kada je čuo da su Bosanci odavno izgradili piramide“.

Među stotinjak naslovnica je i ona koja zadnjih dana ponovno kola društvenim mrežama, s člankom o Tesli, a koja zbog načina prijeloma već na prvi pogled odaje dojam neautentičnosti.

Lažna vijest koja odavno kruži

Više od dvije godine naslovnica s Teslom „bezbrižno“ je stajala u knjizi, sve dok je u svibnju 2018. godine na Twitter nije „okačio“ Viktor Marković iz Njuz.neta nakon čega je lažna vijest postala viralna. Vijest se nije zaustavila samo na širenju društvenim mrežama, već su je preuzeli i neki mediji. Kako je sam Marković tada priznao u razgovoru za B92, njegov cilj je bio svojevrsni medijski eksperiment. Objasnio je kako ga je zanimalo koji će mediji prihvatiti tu lažnu vijest kao da je prava, s obzirom da se to već nešto ranije dogodilo u slučaju druge naslovnice Njuz.neta, o tome kako su se 1903. godine u Beogradu sudarila jedina dva automobila.

I uistinu su mnogi nasjeli na vijest o u Srbiji nepoželjnom Tesli koja se uklapa u njihov „urednički koncept“. Primjerice, 7dnevno je također objavio ovu lažnu vijest, ne obazirući se na činjenicu da se radi o izmišljenom vremeplovu objavljenom u „Pravoj istoriji sveta“. „Državotvorni Srbi sada tvrde da je zapravo riječ o ‘NewsNetu’“, napisao je 7dnevno ne želeći prihvatiti činjenicu da je riječ o lažnoj vijesti.

Na sličan način tu je vijest plasirala i službena internetska stranica takozvanog Arheološkog parka Bosanska piramida Sunca koji vodi pseudoarheolog Semir Osmanagić. Naime, kroz ovu izmišljenu vijest Osmanagićev je portal iskoristio priliku za samopromociju, uspoređujući sebe s Teslinim dostignućima. U tom se tekstu podcrtava kako takav tretman Tesle u ondašnjoj Srbiji ocrtava novinare i njihove pokrovitelje koji ne vjeruju genijima, pa tako sada neki drugi novinari i njihovi pokrovitelji na sve načine nastoje osporiti njegov „projekt istraživanja bosanskih piramida“.

Uspješnost izmišljenog teksta o Tesli može se pripisati i činjenici da je taj članak izrezan s naslovnice i kao takav pušten u „samostalni život“. U protivnom, mnogima bi iz ostatka naslovnice bilo jasnije da vijest nije istinita, s obzirom da, primjerice, pored teksta o „ludom naučniku“ stoji i naslov „Prva uvedena telefonska linija ima dvojnika“. Također, pripomogla je i činjenica da je Tesla uistinu 1892. godine dva dana boravio u Beogradu, iako ne u hotelu Astorija, već u hotelu Imperijal.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Sumnjate u točnost viralnih objava na društvenim mrežama? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.

Faktograf.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice Faktograf.hr slažete se s korištenjem kolačića.