Razotkriveno

Na fotografiji koja se širi Facebookom manipulira se podacima o prelasku četnika u partizane

U objavi koja se širi Facebookom se netočno tvrdi da su partizanske jedinice koje su oslobađale Hrvatsku od fašizma mahom bile sastavljene od četnika.
Foto: Wikipedia

Na Facebooku se širi manipulativna fotografija (arhivirano ovdje) s tvrdnjom da je Josip Broz Tito 12. listopada 1944. godine potpisao opću amnestiju za sve osobe koje su sudjelovale u jedinicama Draže Mihailovića.

Uz to se navodi i da je od tog trenutka broj partizana u Srbiji porastao s 22 tisuće na 264 tisuće te da su te jedinice potom krenule u “oslobođenje Hrvatske” koje je dovelo do velikog broja zločina. Drugim riječima, tvrdi se da je partizanski pokret na kraju Drugog svjetskog rata bio mahom sastavljen od četnika iz Srbije. To nije točno.

Postojale su dvije amnestije, no ne 12. listopada 1944.

Povjesničar i istraživač Milan Radanović, koji se bavio razdobljem Drugog svjetskog rata u Srbiji, objasnio nam je da “nije postojala nikakva amnestija od 12. 10. 1944.”, kao što se tvrdi u objavi.

“Postojale su dvije amnestije obznanjene 1944. Prva 30. 8. 1944. i druga 21. 11. 1944. One su bile općejugoslavenskog karaktera i odnosile su se ne samo na Srbiju i ne samo na četnike, već na čitavu Jugoslaviju. Njima su bili obuhvaćeni ne samo četnici, već i hrvatski domobrani te slovenski domobranci – pod uvjetom da tijekom rata nisu počinili ratni zločin, što je striktno naglašavano”, odgovorio nam je Radanović koji je o tom razdoblju pisao u svojoj knjizi “Kazna i zločin: Snage kolaboracije u Srbiji”.

Zašto je porastao broj partizana u Srbiji 1944. i 1945.?

Na pitanje je li točno da je tada broj partizana u Srbiji s 22.000 porastao na 264.000, kao što se navodi u statusu, Radanović odgovara da je istina da je broj porastao, ne zna točno koliko, ali da svakako u listopadu 1944. nije iznosio 264 tisuće jer je “toliko iznosio u proljeće 1945. godine”.

No, Radanović objašnjava i pod kojim okolnostima je taj broj porastao te tvrdi da nije samo amnestija dovela do tog trenda na kraju rata.

“Taj nagli porast odnosio se prije svega na mobilizirana godišta koja su podlijegala mobilizaciji. Ti mladići u ogromnoj većini uopće nisu bili u četnicima, a ako su i bili – bili su najvećim dijelom prisilno mobilizirani kolovoza i rujna 1944. od strane četnika. Oni su se vrlo lako predavali partizanima i bez problem su ulazili u NOVJ jer niti su bili ideološki četnici, niti su počinili zločine. Po ovoj neinteligentnoj konstrukciji, ispada da je u Srbiji u jesen 1944. bilo 242.000 četnika, što je budalaština. Nije ih bilo pod oružjem više od 30.000”, kaže Radanović.

Slaže se da je bilo masovnih prelazaka četnika u partizane, a prema njegovoj procjeni, “oko polovice srbijanskih četnika prešlo je u redove NOVJ tijekom 1944.”

Tko je oslobađao Hrvatsku?

Objasnio nam je i jesu li partizanske postrojbe koje su došle iz Srbije bile većina u oslobađanju Hrvatske krajem Drugog svjetskog rata.

“U završnim operacijama za oslobođenje Jugoslavije, samim tim i Hrvatske, uvijek su zajedno i izmiješano nastupale partizanske jedinice iz različitih dijelova Jugoslavije. Partizanske divizije i brigade iz Srbije su dale značajan doprinos konačnom oslobođenju Hrvatske, ali najveći doprinos dale su jedinice iz Hrvatske, samim tim najveći doprinos dale su jedinice koje su većinski bile sastavljene od Hrvata”, kaže Radanović te upućuje na informacije iz edicije grupe autora “Završne operacije za oslobođenje Jugoslavije”.

Kada se pogledaju povijesni podaci, jasno je da se tvrdnja na fotografiji koja se širi Facebookom koristi za manipuliranje činjenicama te da joj nedostaje kontekst. Nije točno da je Tito 12. listopada 1944. potpisao opću amnestiju za osobe koje su sudjelovale u jedinicama Draže Mihailovića, kao što se navodi u statusu. Zaista su postojale dvije opće amnestije 1944. godine, ali one su nisu odnosile samo na četnike, već i na druge protivnike partizana diljem Jugoslavije.

Nije točno niti da je broj partizana u Srbiji u listopadu 1944. porastao s 22 na 264 tisuće. U podacima na fotografiji nedostaje kontekst zašto je porastao broj partizana u Srbiji 1944. i 1945. godine, a za to razlog nije bio samo davanje amnestije. Netočno se sugerira i da je u jesen 1944. pod oružjem bilo 240 tisuća četnika, dok povijesni podaci pokazuju da ih nije bilo više od 30 tisuća.

Facebook
Twitter
Live blog
Dezinformacije o koronavirusu

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.