Na Facebook stranici Novi uređaj za vas objavljena je lažna rasprodaja Samsungovih mobilnih telefona uime portala eKupi.hr (arhivirano ovdje) s ciljem prikupljanja osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama.
Trgovina Ekupi kažnjena je zbog velike financijske prijevare, a sud mu je odredio i prodaju polovice robe po sniženim cijenama.
Samo danas novi Samsung S22/S22+ na akciji za samo ?15 Kn❗️
Kliknite na gumb ispod ? i ostvarite posebnu cijenu upravo sada!
Požurite, količine su vrlo ograničene
Samo online narudžbe ?
Lažna rasprodaja objavljena je na stranici “Novi uređaj za vas” 25. prosinca, a od objave je prikupila 154 komentara, 6 dijeljenja i 161 ostalu reakciju.
eKupi potvrdio da se radi o lažnoj rasprodaji
Da je riječ o lažnoj Facebook stranici i lažnoj rasprodaji, potvrdio je i portal eKupi na svojoj Facebook stranici.
“Dragi kupci, primijetili smo da se pojavila lažna web stranica koja se predstavlja kao eKupi i kroz lažne objave prodaje Samsung mobitele. Molimo vas da obratite pažnju na Facebook stranicu i web stranicu na kojoj se nalazite, naša jedina web stranica nalazi se na adresi www.ekupi.hr te je zaštićena certifikatom koji glasi na eKupi d.o.o. Ukoliko naiđete na lažnu stranicu/Facebook stranicu, molimo vas da ne dijelite vaše podatke”, navode iz eKupi. Napominju da se jedina službena Facebook stranicama eKupi nalazi na ovom linku.
U najnovijoj objavi na stranici “Novi uređaj za vas” ljude navodi se da je “trgovina Ekupi kažnjena je zbog velike financijske prijevare, a sud mu je odredio i prodaju polovice robe po sniženim cijenama”, na taj način pod krinkom prodaje najnovijih modela Samsungovih telefona po cijeni od svega 15 kuna pokušavaju doći do osobnih podataka i podataka o kreditnim karticama. U komentarima objave pojavljuju se recenzije navodnih kupaca koji uz fotografiju mobitela navode da su prezadovoljni kupnjom. Na taj način očito se nastoji povećati dojam vjerodostojnosti ove lažne rasprodaje.
Radi se o takozvanom phisingu odnosno mrežnoj krađi podataka. Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke koristeći pritom postojeće internet servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni sa njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet.
Lažni nagradni natječaji česta praksa
Na društvenim mrežama često se pojavljuju lažne stranice trgovačkih lanaca i tvrtki koje nude poklone, a “poklanjaju” se različite stvari – od mobitela, hladnjaka, do novca, automobila pa čak i kućica. Potrebno je samo javiti se organizatoru “nagradnog natječaja”, a cilj je naravno prijevara, odnosno krađa podataka. O takvim prijevarama Faktograf je pisao u više navrata.
Tako je početkom studenog društvenim mrežama kružio lažni nagradni natječaj stranice “Lidl Fans” kojem je cilj bio povećanje dosega stranice, a ovog mjeseca pojavila se i stranica “Kaufland Fans” koja također nema nikakve veze s poznatim trgovačkim lancem, a u lažnoj objavi se obećanjem darivanja poklon vrećica, shopping kartica i novčanih nagrada, korisnicima pokušavala prodati mobilna usluga.
Slični lažni nagradni natječaji širili su se društvenim mrežama i za druge trgovačke lance poput Konzuma, Pevexa i Pepca. Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.