“Mi smo u ovaj proces išli u dobroj vjeri. Trgovci i svi poslovni subjekti su našli partneri. Zašto se nije prije kažnjavalo? Ne može se unaprijed nekoga kažnjavati. Kazne su propisane Zakonom o euru i Zakonom o zaštiti potrošača. One se, kada govorimo o Zakonu o euru, kreću do sto tisuća kuna za pravnu osobu, nekih 13.200 eura. A Zakon o zaštiti potrošača, one idu kada govorimo o pravnoj osobi, i preko 26 tisuća eura. To su kazne koje se mogu izreći i inspektorat i carinska i porezna uprava djeluju po zaključku Vlade na terenu i očekujemo da će sve vratiti na cijene od 31.12.”, odgovorio je ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović u razgovoru za Večernji list na pitanje koje sankcije mogu snositi oni koji su neopravdano dizali cijene.
Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj zaista u svom članku 8. navodi kako je „zabranjeno poslovnim subjektima, kreditnoj instituciji, kreditnoj uniji, instituciji za platni promet, instituciji za elektronički novac, drugom vjerovniku sukladno propisu kojim se uređuje potrošačko kreditiranje, Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak, pružatelju financijskih usluga i tijelu javne ovlasti pri uvođenju eura povećati cijenu robe ili usluge prema potrošačima bez opravdanog razloga“.
U dijelu zakona koji propisuje kazne za prekršaje za pravne osobe one se kreću od 20 do 100 tisuća kuna, kao što je to ministar kazao, međutim „neopravdano dizanje cijena“ nije izrijekom navedeno među prekršajima za koje se te kazne propisuju.
Kad je riječ o poslovnim subjektima, oni mogu biti kažnjeni za prekršaje kao što su izbjegavanje dvojnog iskazivanja cijena, odnosno ako to nisu napravili na jasan način, ako kao poslodavci nisu dvojno prikazali plaće, naknade ili otpremnine. Manje kazne propisane su i za korištenje eura prije početka ove godine te za neisticanje tečaja konverzije na jasan način, odnosno ako se računi ne iskazuju na dvojni način.
Uz to, novčanom kaznom u iznosu od 2650 do 13 270 eura kaznit će se, navodi se u zakonu, pravna osoba koja ne primjenjuje propisani tečaj konverzije.
Kažnjavanje konverzije koja se ne poklapa s propisanim tečajem jedna je od glavnih intencija ovog zakona pa inspektori mogu kažnjavati one koje zateknu u krivom preračunavanju cijena.
Međutim, trgovci i drugi poslovni subjekti uglavnom su konverziju proveli po propisanom tečaju te tvrde da do povećanja cijena nije došlo zbog prelaska na euro. Pravdaju se da su za povećanja imali opravdane razloge poput povećanja ulaznih troškova.
Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter
Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.
Vladi neće biti lako dokazivati da je do povećanja cijena došlo iz neopravdanih razloga jer se ništa, kako je to naglasio i Filipović, izvanredno nije dogodilo preko vikenda na prijelazu godine, a što bi opravdalo utvrđeni porast cijena. Međutim, ako bi to i uspjeli dokazati, ne bi takve prakse mogli kazniti prema spomenutim zakonima jer nijedna od kazni propisanih zakonom o euru ne pokriva povišenje cijena proizvoda i usluga „bez opravdanih razloga“.
Isticanje novih cijena u trgovini i ugostiteljskim objektima na način kako je to izvedeno posljednjih dana nije regulirano niti kaznama koje se spominju u Zakonu o zaštiti potrošača.
Pravnici koje citiraju mediji (1, 2)navode kako trgovci mogu posve legalno povećavati i snižavati cijene, a osnovna regulacija koja za to postoji je odabir kupaca.
Osim spominjanja sankcija prema postojećim zakonima, a koje u njima nisu propisane, Vladi ostaju i drugi mehanizmi da uvjere trgovce i druge poslovne subjekte da vrate cijene na staro ili obuzdaju njihov daljnji rast.
Ministar Filipović naveo je: „Ako se do petka neke stvari ne dovedu u red imamo nekoliko poteza koje možemo povući. Mi možemo, kao što smo ograničili cijenu u devetom mjesecu za devet osnovnih proizvoda, kojima smo htjeli pomoći našim najugroženijim građanima, možemo to proširiti na 100, 200 ili 300 i vratiti cijenu na određeni datum. Ne može se očekivati od Vlade da pojedini poslovni subjekti za koje se utvrdi da su neopravdano podizali cijene, gdje su dovodili u nepovoljan položaj naše građane, ne može se očekivati da će oni imati subvencije kada govorimo o električnoj energiji”. Naveo je i mogućnost mijenjanja poreznog opterećenja za one koje su neopravdano digli cijene.
To jesu mjere koje Vlada može naknadno donijeti kada je već ranije propustila osmisliti učinkovit način kontrole rasta cijena u vrijeme uvođenja eura.