Tjedni retrovizor

I akcijska Uskrsna potrošačka košarica je 5 do 10 posto skuplja nego lani

Iako inflacija usporava, cijene hrane i dalje rastu po višim stopama.
Alexa (Pixabay)

Uskrsna potrošnja, kako procjenjuje Hrvatska gospodarska komora (HGK), ove godine premašit će 1,95 milijardi eura. U odnosu na 2024. godinu to je rast od devet posto. Naime, u četiri tjedna pred Uskrs prošle godine ostvareno je 1,80 milijardi eura prometa u Trgovini na malo, osim trgovini motornih vozila i motocikla pri čemu je najveći promet zabilježen na Veliki petak – 97 milijuna eura.

Svoju procjenu HGK temelji na pozitivnim makroekonomskim pokazateljima i rastu prometa u maloprodaji koji se bilježi od početka godine. Prema zadnjim dostupnim podacima, kako objašnjavaju, u usporednom periodu ove godine ostvaruje se blagi rast fiskaliziranih računa od 2,10 posto, porast iznosa fiskaliziranih računa 9,54 posto te porast iznosa prosječnog računa od 5,75 posto.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Maloprodaja 23 mjeseca zaredom bilježi rast na godišnjoj razini. HGK podsjeća kako je, prema podacima Državnog zavoda za statistiku (DZS), u prva dva mjeseca ove godine kalendarski prilagođeni promet od trgovine na malo realno porastao 3,5 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Također, u veljači je zabilježen godišnji rast maloprodajnog prometa za 2,6 posto, iako je na mjesečnoj razini zabilježeno blago usporavanje. Naime, ukupni promet svih poslovnih subjekata u djelatnosti trgovine na malo realno je pao za 0,9 posto u odnosu na siječanj tekuće godine.

„S obzirom na to da je osobna potrošnja najveća sastavnica bruto domaćeg proizvoda (BDP), nastavak rasta maloprodajnog prometa u prvim mjesecima ove godine upućuje na stabilan gospodarski rast i u prvom tromjesečju 2025., unatoč izazovima koje sa sobom nose geopolitičke neizvjesnosti. Uskrs, koji ove godine kalendarski pada kasnije, tradicionalno se povezuje s početkom turističke sezone, što može dodatno utjecati na potrošnju“, komentirala je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

Cijene hrane na godišnjoj razini veće 4,7 posto

Rekordna blagdanska potrošnja – godinama je uobičajena poruka u javnosti koja se veže uz blagdane, bilo da je riječ o Božiću i Novoj godini ili Uskrsu. Rekordi su se bilježili i u vrijeme visoke inflacije.

Iako su se inflatorna kretanja usporila, u Hrvatskoj i dalje cijene hrane rastu iznad prosjeka.

U ožujku je inflacija iznosila 3,2 posto na godišnjoj razini. Cijene hrane na godišnjoj razini rasle su iznad tog prosjeka te se bilježi njihov godišnji porast od 4,7 posto.

„Hrana je i dalje najznačajniji izdatak u strukturi potrošnje kućanstava te iznosi 27 posto, dok u kućanstvima s nižim prihodima taj udio doseže visokih 40 posto, za neke i više. Hrana je postala glavni izvor financijskog pritiska, a Hrvatska je već prešla prosjek EU po razini cijena hrane“, upozoravaju Nezavisni hrvatski sindikati (NHS).

Ta sindikalna centrala redovito objavljuje blagdanske potrošačke košarice (uči Božića i Nove godine te Uskrsnu). Uskrsna blagdanska košarica za tročlanu obitelj ove godine skuplja je pet do 10 posto u odnosu na lani, ovisno je li riječ o skromnoj, srednjoj ili bogatijoj košarici.

„Važno je istaknuti kako je ove godine većina proizvoda iz Uskrsne potrošačke košarice bila obuhvaćena akcijskim ponudama, sniženjima koja su u nekim slučajevima dosezala i do 60 posto. Unatoč tomu, ukupna vrijednost blagdanske košarice i dalje je viša nego prethodne godine, što jasno pokazuje da su i proizvodi na popustu skuplji nego lani“, navode iz NHS-a, ističući kako to potvrđuje kontinuitet rasta cijena hrane i stvara dojam da popusti više ne predstavljaju stvarnu uštedu, već samo ublažavaju percepciju poskupljenja.

HGK je promatrao statistiku o kretanju cijena po grupama koje sudjeluju u uskrsnoj potrošnji. U odnosu na travanj prošle godine, od namirnica za pečenje kolača pojeftinili su brašno (0,4 posto), jaja (0,9 posto) i šećer (9,1posto), a poskupjeli suho voće i orašasti plodovi (12,5 posto) i čokolada (26 posto).

„Od drugih namirnica koje su česte na blagdanskom stolu, pojeftinili su svinjetina (2 posto), svježe povrće (1posto) i krumpir (9 posto), smrznuta riba (2,5 posto) te maslinovo ulje (5 posto), a poskupjeli janjetina (5 posto), meso peradi (0,5 posto), suho ili usoljeno meso (3,3 posto) i svježa ili rashlađena riba (9,3 posto)“, navode iz HGK.

U terenskom radu po trgovinama, NHS je zapazio kako i dalje postoje velike razlike u cijenama istih namirnica, ovisno o lokaciji, kako na tržnicama, tako i u trgovačkim lancima.

Različite cijene istog proizvoda

„Osobito su izražene razlike u cijenama voća i povrća, svježeg mesa, mlijeka i mliječnih proizvoda. Čak i na istoj lokaciji cijene mogu varirati i do 100 posto, najčešće zbog razlike u kvaliteti i podrijetlu proizvoda. Takve okolnosti zahtijevaju dodatne napore građana koji žele usporediti cijene, obići više prodajnih mjesta i ostvariti uštedu, a pritom kupiti sve što im je potrebno i to u barem zadovoljavajućoj kvaliteti“, objašnjavaju iz NHS-a.

Unatoč akcijskim cijenama proizvoda koje je NHS koristio za izradu ovogodišnje uskrsne košarice, prosječna obitelj trebat će posegnuti dublje u džep.

Bogatija košarica ove godine iznosi 435,12 eura, dok je lani iznosila 395,55 eura; srednja košarica iznosi 256,47 eura dok je lani iznosila  237,47 eura; skromna košarica iznosi 122,76 eura nasuprot lanjskih 116,60 eura.

Tako je bogatija košarica u godinu dana poskupjela 10 posto, srednja 8 posto, a skromna 5 posto.

Sadržaj blagdanskog stola NHS prati od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka. Blagdanska potrošačka košarica razlikuje se po vrsti mesa i ribe te uvrštenosti i količini pojedinih kategorija proizvoda, kao što su vrste kolača, slatkiši, grickalice i pića, ali i po kvaliteti i podrijetlu.

U bogatijoj košarici nalaze se skuplje namirnice koje se tradicionalno konzumiraju za Uskrs kao što su bakalar, teletina, janjetina i kuhana šunka, u srednjoj su košarici jeftiniji oslić, odojak i rolana šunka, dok se u skromnoj nalaze jeftiniji dijelovi svinjetine te najjeftinija vrsta ribe (točnije srdela) i sušena lopatica.

Za juhu su u bogatijoj košarici predviđeni skuplji, a time i kvalitetniji dijelovi junetine, u srednjoj jeftiniji dijelovi junetine koji se uobičajeno koriste za juhu, dok se u skromnoj za tu svrhu nalazi samo kokoš.

„Skromna košarica ne predviđa proizvode kao što su slatkiši, grickalice i razna pića te se isključivo temelji na osnovnim namirnicama potrebnim za promatrane dane blagdana i vrlo skromnom piću“, objašnjavaju iz NHS-a, dodajući kako ta košarica podrazumijeva i određeni veći napor pri traženju najjeftinijih namirnica, koje su često manje kvalitete.

 

Ovaj članak sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Facebook
WhatsApp

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.