Razotkriveno

Nema dokaza da je Carlson otišao s Foxa zbog protivljenja prehrani baziranoj na kukcima

Fox News nije javno objavio zašto je Carlson otišao s mreže nego je samo u službenom priopćenju naveo da su se "obostrano" odlučili za razlaz.
Foto: Wikimedia Commons

Iako nije objavljen službeni razlog zašto je voditelj Tucker Carlson dobio otkaz na američkoj televiziji Fox News, portal Epoha, o kojem je Faktograf pisao u mnogo navrata, povezuje njegov odlazak s promoviranjem teorije zavjere o planu Svjetskog ekonomskog foruma (WEF) da nametne prehranu baziranu na kukcima.

“Posljednjih je dana Carlson intenzivno promovirao prilog “Neka jedu bube”, objavljujući videozapise na društvenim mrežama koji su skrenuli pozornost na gradonačelnika Adamsa i WEF-ovu agendu protiv mesa. Šef Foxa Rupert Murdoch osobno je naredio Carlsonov otkaz. Murdoch je inače redoviti sudionik godišnjeg okupljanja Svjetskog ekonomskog foruma u Davosu u Švicarskoj, a pojavljuje se gotovo svake godine”, dio je iz teksta na Epohi (arhiviran ovdje), koji je objavljen i na njihovoj Facebook stranici.

Objašnjavajući  moguće razloge njegova odlaska, autor na portalu Epoha navodi kako je Carlson otpušten samo nekoliko sati nakon što se demokratska zastupnica Alexandria Ocasio-Cortez pojavila na MSNBC-u i pozvala na njegovu zabranu s TV-a.

Pritom ne navodi širi kontekst njegovog otkaza, ali niti ni jedan utemeljeni dokaz koji bi naveo na to da je Carlson otišao jer se suprotstavio navodnoj WEF-ovoj agendi ili zato jer je na to pozivala Alexandria Ocasio-Cortez.

Zašto je Carlson otišao s Fox-a?

Carlson je poznat kao teoretičar zavjera, dezinformator i širitelj bjelačke nacionalističke retorike.

Sredinom travnja na Fox Nation započelo je emitiranje treće sezone  njegove emisije “Tucker Carlson Originals” s prilogom “Let Them Eat Bugs” (u prijevodu, “neka jedu kukce”) u kojem je gostovala 26-godišnje  nizozemska politička aktivistica Eva Vlaardingerbroek. Vlaardingerbroek je iskoristila gostovanje kako bi proširila tvrdnje da će industrija hrane baziranoj na kukcima utjecati na opskrbu hrane diljem svijeta, nakon čega su se isječci tog gostovanja počeli dijeliti po društvenim mrežama.

Desetak dana nakon njenog gostovanja, Carlson je dobio otkaz na Fox-u.

Jedna od najčešćih teorija koje se navode kao objašnjenje za Carlsonov odlazak jest ona o optužbama za mizoginiju na radnom mjestu. Abby Grossberg, koja je prije radila na Carlsonovom showu, tužila je Fox News navodeći da su Carlson i njegov producent Justin Wells, uz mizoginiju, širili i antisemitizam na radnom mjestu. Druga je teorija da je odluku o otkazu donio vlasnik Fox Newsa Ruperta Murdoch zbog toga što mu nisu odgovarali religiozni komentari bivšeg voditelja, poput onog da je pobačaj žrtvovanje djece.

Wall Street Journal navodi da je otkaz uslijedio  nakon što se voditelj koristio vulgarnim jezikom u komunikaciji s direktorom mreže.  Vanity Fair pak piše  kako jedna teorija objašnjava da je uklonjen s mreže jer odbija oglašivače zbog svojih komentara, odnosno, optužbi da je ženomrzac, transfoban te rasist.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Također, Carlsonov odlazak uslijedio je nekoliko dana nakon što je Fox News pristao platiti 787 milijuna dolara za nagodbu u tužbi za klevetu koju je pokrenula tehnološka tvrtka Dominion Voting Machines. Dominion je optužio Fox za širenje laži da su strojevi te tvrtke korišteni za lažiranje rezultata predsjedničkih izbora 2020. Nije jasno jesu li ta dva događaja povezana, no Carlson je zagovarao tezu da su izbori 2020. pokraden (Wired).

The New York Times, koji navodi da je Carlsonova emisija jedna od najrasističkijih u povijesti, piše kako je i jedan od razloga za odluku Foxa jest rasistička poruka koju je poslao producentu u satima nakon što su nasilni Trumpovi pristaše upali u siječnju 2021. godine. Fox News nije javno objavio zašto je Carlson otišao s mreže nego je samo u službenom priopćenju naveo da su se “obostrano” odlučili za razlaz.

Carlson je u svojim istupima u emisiji redovito širio dezinformacije, promovirao teorije zavjere i koristio zapaljivu retoriku, a o tome je Faktograf pisao u brojnim tekstovima. Dezinformacije koje je Carlson iznosio na Fox Newsu su, naime, učestalo putem društvenih mreža stizale i u hrvatski digitalni prostor.

Tako se društvenim mrežama širio petominutni video u kojem je Carlson govorio o cijepljenju protiv Covida-19. U svom obraćanju je neutemeljeno propagirao skepsu prema cjepivu protiv Covida-19. U jednoj od svojih emisija netočno je tvrdio i da je 1,2 milijuna Amerikanaca preminulo zbog cjepiva protiv novog koronavirusa, a proširio je i dezinformaciju da je američki Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) proglasio cjepivo protiv Covida obaveznim za djecu.

Kukci i teorije zavjere

Kao što smo već pisali, Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) tvrdi da korištenje insekata kao izvora hrane i stočne hrane ima okolišne i gospodarske koristi te ne predstavlja prijetnju sigurnosti hrane. Kukci su izvor vitamina, minerala i proteina životinjskog podrijetla; njihovo tkivo izrazito je bogato aminokiselinama i proteinima.

Uz to, potrebno im je manje hrane za dobivanje na masi te se mogu efikasno i relativno jednostavno uzgojiti. U tom smislu, njihov uzgoj ostavlja puno manji ekološki otisak.

S druge strane, teoretičari zavjere tvrde da je prehrana koja se bazira na kukcima dio šire agende, novog svjetskog poretka i “velikog reseta”. Strani fact-checkeri tako su se ranije bavili dezinformacijama o tome da Svjetski ekonomski forum planira nametnuti ovaj tip prehrane (1, 2).

Osim toga, internetom su kružile i druge neutemeljene tvrdnje koje se  odnose na kukce, kao na primjer ona što je ona da jedenje tih životinja uzrokuje rak i bolesti pluća.  Broj takvih i sličnih tvrdnji porastao je nakon što je Europska unija (EU) početkom godine dala zeleno svjetlo za stavljanje brašna od kućnih zrikavca na tržište. No, iako je točno da je odobreno stavljanje na tržište navedenog proizvoda, ne radi se o obavezi kupnje ili konzumacije brašna od kućnog zrikavca za građane Europske unije.

Zaključno, budući da se nigdje u relevantnim medijima ne navodi mogući razlog da je Carlson otišao zbog protivljenja WEF-ovoj agendi, te da autor na portalu Epoha ne navodi ostale razloge koji prevladavaju u relevantnim medijima kada se priča o njegovoj smjeni, kao i priopćenje Foxa da su se “obostrano” razišli, ocjenjujemo da ovoj objavi nedostaje kontekst.

Facebook
Twitter
Live blog
Dezinformacije o koronavirusu

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.