Razotkriveno

Autobus koji je izgorio u Bradfordu nije bio električni

Video prikazuje stvarni incident u kojem je početkom listopada požar buknuo na autobusu na dva kata u centru britanskog grada Bradforda.

Na društvenim mrežama nerijetke su dezinformacije o tome kako često dolazi do požara električnih vozila. Za potvrdu te teze sada je poslužio požar jednog autobusa na dva kata u britanskom gradu Bradfordu.

“Ništa tako kvalitetno ne gori kao zapaljeno električno vozilo:
• može se zapaliti bilo kada – i dok miruje parkirano;
• kada se zapali ne može se ugasiti;
• gori satima;
• često zapali i normalna vozila parkirana u blizini;
• zamrači dimom pola grada i tri susjedna gradića;
• pritom ošteti zdravlje ogromnom broju “beskorisnih izjelica” i usmrti sve one koji iz vozila koje počinje gorjeti nisu u stanji izaći brzinom superheroja, što je sve skupa izvrsno za depopulaciju i rasterećenje globalne ekonomije.
GO GREEN ?
P.S.
Dok ne gori, baterija električnog vozila zrači ☠️ i to zrači jako kvalitetno. Dakle, ti sjediš na sicu, ispod tebe baterija, a tvoji reproduktivni organi nakon nekog vremena počinju blago svijetliti u mraku, al’ koga briga – ti si “zelen” ? i “progresivan” ? i ponosan na svoj mobilni rendgen uređaj i na činjenicu da tvoje putovanje npr. Zagreb-Split traje dulje od mog, a ja sam budala koja opet pretjeruje jer ne prati pravu znanost, iako iz nekog razloga i “elita” očito misli poput mene, jer nitko od njih ne koristi električna vozila (❗️).”, navodi se u statusu (arhiviran ovdje) kojega je na Facebooku podijelio privatni korisnik.

Status koji donosi i fotografiju koja prikazuje autobus koji gori uz natpis ‘Navodno je ovo električni autobus koji gori u Bradfordu, UK Ponedjeljak 9. listopada 2023.” prikupio je 333 reakcije i 17 komentara te je podijeljen 42 puta. Snimku zaslona statusa donosimo niže.

Izvor: Screenshot Facebook

Incident se stvarno dogodio

Međutim, suprotno navodu s fotografije, autobus koji je izgorio u Bradfordu, nije električno vozilo. O ovome su pisale kolege s portala The Journal koje ističu kako je post bio viralan po irskim i engleskim Facebook grupama.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Kako dalje piše The Journal, video (u našem slučaju radi se o fotografiji požara, tj. snimci zaslona videa) prikazuje stvarni incident u kojem je požar buknuo na autobusu na dva kata u centru britanskog grada Bradforda. Požar na autobusu dogodio se početkom listopada i o njemu su izvijestili britanski mediji.

Jedan post na engleskom jeziku kojega je na Facebooku objavila stranica “Garda Checkpoints Dublin”, a koji je citiran i u postu privatnog korisnika Facebooka na hrvatskom, prikupio je gotovo 50 tisuća reakcija, 25 tisuća komentara te je podijeljen 45 tisuća puta.

No, kako je za The Journal kazao predstavnik kompanije First Bus koja je vlasnik autobusa koji je izgorio, u ovom slučaju “ne radi se o električnom autobusu”. “U autobusu nije bilo putnika i naš je vozač mirno i profesionalno obavijestio hitne službe koje su došle na lokaciju događaja i požar ugasile”, navodi se u izjavi koju je dobio The Journal.

Prema pisanju BBC-a nitko u požaru nije ozlijeđen, a vatrogasci su na gašenje poslali tri tima, dok se uzrok požara još istražuje.

Samozapaljenja električnih automobila rjeđa od onih s benzinskim motorom

Električna vozila često se okrivljuje za požare ili druge tipove nesreća i kvarova na vozilima, o čemu smo na Faktografu već pisali. Istraživanja pokazuju da su samozapaljenja električnih automobila rjeđa nego onih s benzinskim motorom. Američka tvrtka AutoInsuranceEZ radila je istraživanje koje je pokazalo da je od svih slučajeva samozapaljenja automobila u 2021. najmanje bilo onih koji se odnose na električna vozila.

Rezultati su pokazali da se u slučaju hibridnih vozila zapaljenje dogodilo na 3 475 od 100 000 automobila. Kada su automobili na benzinski ili dizelski pogon u pitanju, ta se brojka spušta na 1 530. Najmanje slučajeva samozapaljenja zabilježeno je upravo kod električnih automobila – 25 (The New York Times).

No, točno je da se baterije u slučaju požara električnih vozila duže gase. Objašnjenje leži u činjenici da baterije imaju svoj izvor goriva zbog čega mogu gorjeti satima. Litijske baterije proizvode puno energije i dima, što može izazvati lančanu reakciju u kojoj jedna baterija zapali drugu. Posebni je problem taj što se u gašenju vatre vatrogasci moraju približiti izvoru požara kako bi ga učinkovitije gasili. Gašenje je rizično za vatrogasce i zbog toga što je, uz uobičajene opasnosti od dima, plamena i topline, uključen i visoki napon (DisinfoCheck).

Svi elektronički uređaji emitiraju zračenje i imaju magnetsko polje, od mobitela koji držite u ruci do električnih vozila. Riječ je o zračenju ekstremno niske frekvencije (eng. extremely low-frequency (ELF) radiation).

Najopsežnija studija do sada koja je provedena u sklopu projekta EM Safety kojega je financirala Europska unija pokazala je da zračenje ekstremno niske frekvencije koje emitiraju električna vozila nije opasno. Kao što pišu i naši kolege s fact-checkerskog portala Raskrinkavanje.ba, nije poznato da izloženost zračenju niske i srednje frekvencije, odnosno neionizirajućem zračenju, uzrokuje oštećenja DNK.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.