Nekategorizirano

Još jedna lažna nagradna igra vezana uz Plodine širi se Facebookom

Facebookom se ponovno širi lažna nagradna igra Plodina koju dijeli lažna stranica s imenom tog trgovačkog lanca.
Foto: HINA/ Lana SLIVAR DOMINIĆ/ lsd

Stranica na Facebooku koja koristi ime Plodina objavila je sljedeći status 21. kolovoza 2024:

“Za proslavu rođendana Plodina, tim Plodine poslat će 840 IPhone poklon vrećica i kupovina za kupnju svima koji na NAŠOJ STRANICI kažu ‘Čestitamo’.”

Objava je  arhivirana ovdje.

Screenshot / Facebook

U komentaru su objasnili i uvjete za pobjedu: “Uvjeti za pobjedu: 1. Pratite ovu stranicu; 2. Podijeli objavu; 3. Provjerite svoje poruke i dovršite registraciju. Sretno.”

Screenshot / Facebook

Međutim, pogleda li se sama stranica koja je objavila nagradnu igru, odmah postaje jasno da je riječ o lažnoj stranici. Postoje, naime, samo dvije objave – nagradna igra od 2. kolovoza ove godine i ova posljednja. Pregledom informacija vidi se da na stranici ništa ne piše o tvrtki osim da je stranica na Facebooku otvorena 8. ožujka ove godine. Također, imaju tek 71 lajk sveukupno i 112 pratitelja.

S druge strane, službena stranica Plodina ima više od 221.000 lajkova i više od 224.000 pratitelja. Na početnoj je stranici dostupan link na službenu stranicu trgovine, ali i službena mail adresa za pritužbe ([email protected]). Među detaljnijim informacijama može se pronaći link na pravne napomene i zaštitu osobnih podataka, a stranica na Facebooku je pokrenuta 23. siječnja 2015. U rubrici “Detalji o Plodinama” opisana je povijest trgovine, njihov poslovni put od osnutka 1993. do danas.

Činjenica da lažna stranica u komentaru upućuje korisnike da podijele objavu, ukazuje na to da je cilj da se objava što više proširi, a stranica dobije što više lajkova. Osim toga, napominju da će korisnik u poruci dobiti sve potrebno za dovršenje registracije što također ukazuje na phishing kampanju.

Ovo nije prvi put da se logo i ime Plodina koristi za lažne nagradne igre, o čemu je Faktograf u više navrata pisao. Kao što su u veljači potvrdili iz Plodina, prilikom jedne slične lažne nagradne igre, svi nagradni natječaji tog trgovačkog lanca odvijaju se na službenim stranicama na Facebooku ili Instagramu te putem službene internetske stranice www.plodine.hr.

Pregledom njihove službene stranice kao i one na Facebooku, Plodine trenutno imaju aktivnu nagradnu igru, no nema veze s iPhoneima. Traje od 7. kolovoza do 17. rujna, a vezana je uz povratak đaka u školu, odnosno uz školski pribor.

Prijavite se na F-zin, Faktografov newsletter

Prijava

Prijavom pristajete na Uvjete korištenja i Politiku privatnosti.

Lažne nagradne igre nisu neuobičajena pojava na internetu. Korisnicima se obećaju vrijedne nagrade, no samo u svrhu prevare, bilo izvlačenja osobnih podataka ili novca. Ističu se takozvane phishing kampanje, odnosno mrežne krađe podataka. Kako se navodi na stranicama CARNeta, phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare, kojima se služe zlonamjerni korisnici šaljući lažne poruke, koristeći pritom postojeće internetske servise. Riječ je o kriminalnoj aktivnosti. Koristeći razne načine manipulacije, kriminalci od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.). Kako ističu, društvene mreže posebno su opasne jer podaci prikupljeni sa njih mogu poslužiti za krađu identiteta, ali i zbog činjenice da poruke dobivene od prijatelja, kojima su kompromitirani (oteti) računi, imaju određeni kredibilitet, pisali smo ovdje.

Više o tome kako se putem lažnih Facebook profila i stranica varaju korisnici ove društvene mreže pisali smo ovdje, a o tome kako internetski prevaranti iskorištavaju društveno zanemarivanje starijih osoba pisali smo ovdje.

I Agencija za zaštitu osobnih podataka izdala je svojedobno upozorenje na lažne nagradne igre trgovačkih lanaca. Upozoravaju građane da jave policiji ako su nekome dali svoje podatke:

“Obzirom da postoji opravdana sumnja u počinjenje kaznenih djela iz čl. 146 Kaznenog zakona (nedozvoljena uporaba osobnih podataka), kao i drugih kaznenih djela, za istraživanje slučaja i procesuiranje počinitelja su nadležni Ministarstvo unutarnjih poslova i Državno odvjetništvo. Stoga, upućujemo građane da, ukoliko su u kontekstu ovih lažnih nagradnih igara proslijedili svoje podatke nepoznatim osobama, slučaj prvenstveno prijave nadležnoj Policijskoj postaji.”

“I ovom prilikom, Agencija za zaštitu osobnih podataka poziva građane na pojačani oprez kada su u pitanju njihovi osobni podaci te da iste ne prosljeđuju nepoznatim kao i nedovoljno poznatim osobama čiji identitet nije moguće prethodno utvrditi.

Također, ukoliko žele sudjelovati u određenim nagradnim igrama, savjetujemo građanima da prije bilo kakvog uključivanja u neku nagradnu igru najprije provjere vjerodostojnost i organizatora nagradne igre, kao i izvor objave (bilo da se radi o internetskim stranicama, društvenim mrežama i slično)”, napisali su.

Kao što smo istaknuli, lažne nagradne igre česta su metoda prevare. U zadnjih nekoliko mjeseci već smo pisali o lažnoj rasprodaji polugodišnjih karata u ZET-u, u srpnju su na meti bili Arena Centar i Decathlon, a prije njih Pepco.

Facebook
Twitter

Uočili ste objavu na društvenim mrežama i želite da provjerimo je li točna? Želite nas upozoriti na netočnu ili manipulativnu izjavu političara? Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Pišite nam na [email protected] ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.