Broj mrtvih u Italiji nije lažan, niti su obdukcije zabranjene

Margarita Perić

Facebookom se širi objava u kojoj se tvrdi da “virus koji uzrokuje bolest Covid-19 nije smrtonosan i broj mrtvih je lažan”, pozivajući se na navodne tvrdnje talijanskih znanstvenika, i to iz dva izvora. No prva “analiza” koju objava spominje je izmišljena, dok druga “studija” nije recenzirana, niti objavljena u relevantnim znanstvenim publikacijama.

Objava u kojoj je iznesena predmetna dezinformacija, a koju je na Facebooku podijelilo više od 200 ljudi, arhivirana je ovdje.

Na početku objave spominje se “kardiolog s dugogodišnjim iskustvom” Giampaolo Palma, za kojeg se tvrdi da je “nakon analize službenog izvještaja autopsije umrlih s coronavirusom SARS-CoV-2… zaključio da Covid-19 nije smrtonosna bolest”.

Ova se tvrdnja ranije proširila u Italiji te je već utvrđeno da je netočna. O tome su pisali talijanski fact-checkeri s portala Open.online. Da je u pitanju dezinformacija, utvrdili su i brazilski fact-checkeri Estadão Verifica.

Naime, studija koja navodno dokazuje da Covid-19 nije smrtonosna bolest uopće ne postoji. Takve studije koju potpisuje Giampaolo Palma (ili bilo tko drugi) naprosto – nema.

Da se radi o potpuno izmišljenoj tvrdnji, potvrdila je i Humanitas grupa. Za Palmu se, naime, u Italiji lažno tvrdilo da je studiju proveo radeći za ovu kompaniju.

“Znanstvena studija” nema autore, jasnu metodologiju…

Zatim se u objavi spominje “znanstvena studija prof.dr.sc. Maria Pasquale Baccoa” koji je “na uzorku od preko 7.000 ljudi u raznim (talijanskim) regijama, došao do zaključka da je 34% populacije već bilo zaraženo coronavirusom jer su im pronađena antitijela”.

Ova je “znanstvena studija” sporna iz više razloga, koje u svojoj analizi navodi i talijanski fact-checkerski portal Butac.it.

Za početak, “znanstvena studija” nije objavljena na nekoj od stranica koje objavljuju znanstvene radove, niti je recenzirana. Može joj se pristupiti na stranici tvrtke Meleam, koja se bavi medicinom rada, a koju je osnovao upravo Pasquale Mario Bacco. Meleam je na svom Facebooku 11. svibnja objavio da je “zbog brojnih upita” Baccovo istraživanje omogućio za download na svojoj web stranici.

Objavljeni dokument od 21 stranice ne nalikuje znanstvenom istraživanju, nigdje ne navodi autora ili autore, nema datuma objave, ne spominje se u kojem su laboratoriju vršili ispitivanja te je li isti certificiran, a ne spominje se ni serološki testovi kojih proizvođača su korišteni u navodnom istraživanju (navodi se samo da su upotrijebljena tri različita testa).

Ovo je posebno bitno jer serološki testovi mogu dati lažno pozitivne i lažno negativne rezultate, a omjer varira od proizvođača do proizvođača, o čemu je detaljno izvijestio Index.hr. Primjerice, netko može preboljeti prehladu koju uzrokuje neki drugi koronavirus, a test može dati pozitivan rezultat da protutijela postoje.

U medijskim istupima Bacco je pojasnio da je korišten jedan “njihov test”, jedan kineski i jedan američki (bez navođenja imena ili proizvođača) te da su svi dali iste rezultate. Bacco je rekao i kako je test u cijelosti napravljen u Italiji i da se koristi u bolnicama i institucijama te tvrtkama poput Amazona i Ferrarija. Spomenimo ovdje i da je Meleam 25. ožujka na Facebooku objavio da počinju s prodajom seroloških testova Covid-19 lgM/IgG Rapid Test.

Nadalje, u pojedinim se izjavama za medije navodi da je prva faza testiranja započela 25. veljače, no u objavljenom istraživanju se navodi drugačije.

Dalje u dokumentu nalazi se još jedna greška kojoj ne bi trebalo biti mjesta u znanstvenom istraživanju. Naime, navodi se da “Covid-19 kao i ostali koronavirusi…”. Podsjetimo, Covid-19 je bolest uzrokovana koronavirusom koji se zove SARS-CoV-2, pa bi ispravna rečenica glasila “SARS-CoV-2 kao i ostali koronavirusi…”.

Procjene broja zaraženih variraju

Istraživanje tvrtke Meleam navodno je obuhvatilo 7.038 ispitanika kroz pet termina testiranja (od 3.2. do 3.4.; od 4. do 10.4.; od 11. do 17.4. te od 18. do 24.4.). U trenutku testiranja ispitanici nisu imali simptome Covida-19 ili su preboljeli blage simptome poput glavobolje ili grlobolje. Prva faza testiranja obuhvatila je 1.731 osobu (1.113 muškaraca i 618 žena) u 9 od 20 talijanskih regija, te se pokazalo se da je pozitivan serološki test na antitijela imalo 668 osoba, odnosno njih 38%. Njih 494 imalo je povećan broj IgG antitijela.

Trenutno se u Italiji provodi kampanja seroloških testiranja na 150.000 osoba u cijeloj državi koja je započela 4. svibnja, a trebala bi dati precizniju procjenu broja zaraženih. Različiti modeli su prognozirali da je u Italiji zaraženo od 1.350.000 (rad objavljen 27.ožujka) do 6.000.000 osoba (rad objavljen 10. travnja, još nije recenziran), a u tijeku su i istraživanja o tome je li moguće da je virus bio prisutan u zemlji i prije siječnja 2020. (Reuters).

U Italiji je do 17. svibnja zabilježeno 225.435 zaraženih osoba, od čega je 31.908 umrlo. Najviše oboljelih i umrlih je iz Lombardije (La Repubblica).

O netočnim tvrdnjama vezanim uz smrtnost od koronavirusa u Italiji Faktograf je već pisao (1, 2), kao i o manipuliranju brojem zaraženih i oboljelih osoba kako bi se tvrdilo da je smrtnost od koronavirusa SARS-CoV-2 ogromna ili nepostojeća (3, 4).

Obdukcije u Italiji nisu zabranjene

Također, u objavi se navodi i kako postoji “direktiva talijanskog ministarstva zdravlja u kojem je naredba da se obdukcije NE obavljaju u trajanju Covid-19 krize”. Ovu je tvrdnju također kao netočnu razotkrila talijanska stranica Open.online. Direktiva propisuje sigurnosne smjernice za obavljanje obdukcija, uvjete kojima moraju udovoljavati obdukcijske sale i sl., ali ne zabranjuje provođenje obdukcije.

Imate prijedloge, pohvale ili kritike? Uočili ste neku izjavu za koju vjerujete da bi je Faktograf trebao obraditi? Želite nas upozoriti na neodgovorno ponašanje političara? Pišite nam na info@faktograf.hr ili nas kontaktirajte putem Twittera ili Facebooka.


Iz kategorije "Provjera točnosti"